Solaris został nagrodzony przez niemieckie czasopismo branżowe „Busplaner” w konkursie „Zrównoważony Rozwój 2019″. Wyróżnienie przyznano w kategorii „Pojazd koncepcyjny”, a uzyskał je Urbino 12 hydrogen – autobus wodorowy, którego premiera odbędzie się w czerwcu, podczas Kongresu UITP w Sztokholmie.
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 18 marca w Berlinie. To kolejne wyróżnienie przyznane przez redakcję „Busplaner” dla pojazdów bolechowskiego producenta – Urbino 8,9 LE electric zdobyło je w kategorii “Innowacja Roku 2012”, w roku 2014 przyznano je pojazdowi Solaris Urbino 18,75 electric, a w roku 2017 nagrodę „Buspalner” otrzymał Solaris Urbino 12 electric w kategorii „Transport Publiczny” za wkład w rozwój elektromobilności na rynku niemieckim. Jest to natomiast pierwsze wyróżnienie dla pojazdu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen, który swoją światową premierę będzie świętował w czerwcu 2019.
– W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie europejskiego rynku bezemisyjnym transportem publicznym, Solaris postanowił wprowadzić do swojej oferty kolejny ekologiczny autobus – Urbino 12 hydrogen. Cieszymy się, że nasze starania, aby poszerzać portfolio pojazdów z napędem alternatywnym zostały docenione – powiedział Javier Calleja, prezes firmy Solaris Bus & Coach S.A.
Zgodnie z założeniami konstruktorów Urbino 12 hydrogen ma być pojazdem całkowicie bezemisyjnym – jedyną substancją wydzielaną podczas jazdy jest bowiem para wodna. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na prąd elektryczny.
Autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Pojazd wyposażony zostanie także w niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in (tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych). Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o szczytowej mocy 125 kW każdy.
Komentarze