Modele DAF CF i XF dostępne z dołączanym napędem przedniej osi

4 maja 2020, 9:05

DAF wprowadza hydrauliczny napęd na przednią oś załączany jednym przełącznikiem. Rozwiązanie to powstało z myślą o pojazdach ciężarowych użytkowanych głównie na trasie, które czasami muszą jednak pokonać odcinki w trudnym terenie lub na śliskiej nawierzchni.

Nowy napęd o nazwie „PXP” powstał we współpracy z firmą Paul Nutzfahrzeuge i będzie dostępny w ciągnikach siodłowych DAF CF i XF 4×2 napędzanych silnikiem PACCAR
MX-11 lub MX-13. To rozwiązanie będzie dostępne także w podwoziach do zabudowy jeszcze w tym roku.

W przypadku pojazdów ciężarowych użytkowanych tylko okazjonalnie w terenie stały napęd na wszystkie osie zwykle wiąże się z wysokimi kosztami zakupu, serwisowania i zużycia paliwa. Czasami jednak dodatkowa przyczepność może okazać się bardzo pomocna przy pokonywaniu zagłębień terenu, piaszczystych dróg, nieutwardzonych placów rozładunkowych oraz stromych podjazdów.

To właśnie z myślą o tego typu trudnych warunkach DAF wprowadza do oferty opcjonalny napęd hydrauliczny przedniej osi załączany za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Napęd będzie początkowo dostępny w ciągnikach siodłowych CF i XF 4×2. Jeżeli układ zarejestruje poślizg kół osi napędzanej, PXP — „Paul Xtra Power” — załączy się automatycznie. Układ zwiększy siłę przyczepności kół przedniej osi w miarę wzrostu poślizgu tylnych kół.

Dołączany napęd przedniej osi firmy DAF jest dostępny na czterech pierwszych biegach oraz na pierwszym i drugim biegu wstecznym. Przy prędkości powyżej 20 km/h (lub od piątego biegu wzwyż) napęd PXP przełącza się z powrotem w tryb gotowości. Układ ponownie załącza się automatycznie przy niższych prędkościach gdy, jednocześnie, wymagają tego warunki na drodze. Wykorzystuje do pracy silniki hydrauliczne zamontowane w obu piastach kół przedniej osi, z których każdy generuje moment obrotowy o wartości co najmniej 6435 Nm przy maksymalnym ciśnieniu w układzie wynoszącym 360 bar. Takie rozwiązanie gwarantuje optymalne osiągi, trwałość i niezawodność. Wyjątkową cechą zastosowanej konstrukcji jest zasilanie silników, za które odpowiada pompa hydrauliczna zamontowana bezpośrednio na silnikowej przystawce odbioru mocy. Takie umiejscowienie pompy pozwoliło zmniejszyć masę własną i zachować kompaktowość rozwiązania bez konieczności przebudowy komponentów ewentualnych zabudów. Ponadto pompa hydrauliczna może również posłużyć do napędzania podzespołów, takich jak dźwigi, żurawie, urządzenia hakowe, stabilizatory i siłowniki bramowców, z maksymalną wydajnością. Oznacza to, że wymagany jest tylko jeden zbiornik hydrauliczny, co przekłada się na mniejszą masę i większą oszczędność przestrzeni.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!