Volvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2.
Pięć lat temu Volvo Trucks wprowadziło na rynek samochody ciężarowe, które mogą być zasilane skroplonym biogazem, często nazywanym bio-LNG. Jest to paliwo odnawialne, które można wytwarzać z wielu rodzajów odpadów organicznych, w tym resztek żywności. Paliwo może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 100%.
– Biogaz stanowi doskonałe uzupełnienie transportu elektrycznego, pomagając przewoźnikom w realizacji ich ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju i dążeniu do transportu neutralnego dla klimatu — mówi Daniel Bergstrand, Product Manager w zakresie samochodów ciężarowych napędzanych gazem w Volvo Trucks.
Ciężarówki napędzane gazem, Volvo FH i FM, zyskują nową jednostkę napędową o mocy 500 KM, która dołącza do poprzednich silników o mocy 420 i 460 KM. Silniki gazowe otrzymały również znaczne ulepszenia techniczne, które sprawiają, że są do 4% bardziej oszczędne, co wraz z nowym, o 10% większym zbiornikiem paliwa, przyczynia się do zwiększenia zasięgu.
– Nasze samochody ciężarowe na gaz mają osiągi porównywalne z ich odpowiednikami z silnikiem Diesla. Tankowanie jest prawie tak szybkie, jak w przypadku ciężarówki z silnikiem Diesla, a rozwijająca się sieć ponad 600 stacji paliw zarówno dla bio-LNG, jak i LNG w Europie sprawia, że są one idealne do transportu długodystansowego – wyjaśnia Daniel Bergstrand.
Wzmocniona gama pojazdów napędzanych gazem dobrze wpisuje się w plan strategiczny Volvo Trucks zmierzający do osiągnięcia zerowej emisji: samochody ciężarowe z napędem elektrycznym, samochody ciężarowe z ogniwami paliwowymi i silniki spalinowe napędzane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz, HVO, a nawet ekologiczny wodór.
– Potrzebnych jest kilka rozwiązań technicznych, ponieważ dostępność infrastruktury energetycznej i paliwowej znacznie różni się w zależności od kraju i regionu, a także dlatego, że wymagania dotyczące każdego zadania transportowego mogą się różnić — komentuje Daniel Bergstrand.
Oczekuje się, że europejska produkcja bio-LNG szybko wzrośnie, aby odejść od stosowania kopalnego LNG. Komisja Europejska przedstawiła plan o nazwie REPower EU, w którym nacisk kładziony jest na stworzenie znacznie zwiększonych krajowych zdolności produkcyjnych dla różnych rodzajów energii. Plan zakłada dziesięciokrotne zwiększenie rocznej produkcji biogazu do 2030 r., a sektor już rozpoczął fazę szybkiego wzrostu. Również poza Europą rośnie zainteresowanie potencjałem biogazu.
Fakty na temat samochodów ciężarowych Volvo z napędem gazowym:
- Modele produktów: Volvo FH, FM i FMX.
- Poziomy mocy: 420, 460 i 500 KM.
- Paliwo: bio-LNG (płynny biogaz) lub LNG. Do zainicjowania zapłonu gazu używana jest niewielka ilość oleju napędowego lub HVO (mokra świeca zapłonowa).
- Zasięg: do 1000 km
- Technologia silnika: Dzięki wykorzystaniu wysokiej sprawności silnika o zapłonie samoczynnym osiąga się takie same właściwości jezdne jak w przypadku ciężarówki z silnikiem pracującym w cyklu Diesla, co umożliwia jazdę z dużymi obciążeniami i pokonywanie długich dystansów.
- Nowe silniki gazowe Euro 6 step E są do 4% bardziej oszczędne niż silniki step D.
- Zmodernizowane silniki gazowe – zwiększenie sprawności silników osiągnięto dzięki zastosowaniu nowych wtryskiwaczy i tłoków charakteryzujących się niższym współczynnikiem tarcia, wraz z nową turbosprężarką, pompą oleju o zmiennej wydajności oraz nowym systemem wentylacji skrzyni korbowej.
Fakty dotyczące skroplonego gazu:
- Bio-LNG (zwany także LBG) jest paliwem odnawialnym, jakim jest biogaz płynny (biometan). Wszelkie odpady organiczne można poddać fermentacji w celu wytworzenia biogazu, na przykład osady z oczyszczalni ścieków, odpady żywnościowe, obornik i inne produkty odpadowe.
- LNG (skroplony gaz ziemny) to gaz kopalny (metan), który jest wydobywany z podziemnych lub podmorskich rezerw.
- Proces skraplania biogazu jest taki sam jak w przypadku LNG; gaz jest schładzany do –162 °C. W trakcie schładzania paliwo LNG zmniejsza swoją objędtość, co umożliwia zabranie na pokład pojazdu ciężarowego znacznie większej ilości energii, co znacznie zwiększa zasięg.
- Celem Komisji Europejskiej (REPower EU) jest dziesięciokrotne zwiększenie rocznej produkcji biogazu do 35 miliardów metrów sześciennych do 2030 roku. Potwierdzono już gotowość ponad 78 instalacji bio-LNG w Europie do 2024 r. Oczekuje się, że Niemcy i Włochy wraz z Holandią będą wiodącymi krajami bio-LNG w nadchodzących latach.
Komentarze