Podczas targów Busworld w belgijskim Kortrijk Scania zaprezentowała 7-litrowy silnik o mocy 280 KM, który dołącza do autobusowych jednostek o pojemności 9 i 13 l . Dzięki niemu Scania może zaoferować silniki Euro 6 o mocy od 250 do 490 KM. Nowy silnik zapewnia doskonałe osiągi w ruchu miejskim oraz na mniej wymagających, długich trasach.
– „Silnik 7-litrowym jest oczekiwanym dodatkiem do naszej gamy autobusowej, wymaganym niekiedy przez klientów, którzy nie potrzebują bardzo wysokich osiągów” – mówi Klas Dahlberg, z firmy Scania – „Nasi klienci otrzymują teraz szerszy wybór mocy i momentu obrotowego, gotowy spełnić dowolne oczekiwania przewoźnika” – dodaje.
Rzędowy, 6-cylindrowy silnik wyposażony jest we wtrysk common rail pozwalający osiągać wysokie ciśnienie wtrysku oraz w turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Niską emisję spalin zapewniają systemy EGR oraz SCR. Dostępne są również dwa diesle 9-litrowe i jeden 13-litrowy, które osiągają poziom Euro 6 wyłącznie dzięki układowi SCR. Nabywca może więc wybrać najodpowiedniejszą dla siebie technologię oczyszczania spalin.
W autobusach niskopodłogowych silnik ten jest montowany poprzecznie, w niskowejściowych zaś wzdłużnie. Jest dostępny w identycznych zastosowaniach jak silnik 9-litrowy. Jako najmniejszy w gamie i wyposażony w dopasowany do niego osprzęt, silnik 7-litrowy charakteryzuje się niską masą. Niższy moment obrotowy pozwolił zastosować lżejszą wersję automatycznej skrzyni ZF.
Nowy układ napędowy pozwala zaoszczędzić nawet 500 kg masy w porównaniu z takim, który wykorzystuje silnik 9-litrowy. Dzięki temu umożliwia zabranie na pokład autobusu większej liczby pasażerów. Silniki te mogą pracować na biogaz lub gaz ziemny. Wkrótce dostępna będzie jednostka na bioetanol.
Cztery silniki diesla (320/360/450/490 KM) są nie tylko zgodne z Euro 6, ale mogą być zasilane 100% biodieslem. Są to pierwsze tego typu jednostki w branży pojazdów użytkowych.
Nowy silnik został opracowany we współpracy z amerykańska firmą Cummins. Scania i Cummins współdziałają od ponad dwudziestu lat, dzieląc się wiedzą i nowoczesnymi technologiami w zakresie wtrysku, turbodoładowania i kontroli emisji spalin.
Komentarze