Wraz z wprowadzeniem bardziej rygorystycznych norm Euro VI i Euro 5b+ Fuso Canter staje się jeszcze bardziej wydajny i ekologiczny – a to dzięki pakietowi Ecofficiency. Canter jest do 9 proc. oszczędniejszy od poprzednika i emituje o tyle samo mniej dwutlenku węgla.
Ecofficiency obejmuje cały szereg środków, standardowo wprowadzonych we wszystkich wariantach Cantera, w tym: wyższe ciśnienie wtrysku w celu jeszcze bardziej efektywnego spalania paliwa, niskotarciowy olej silnikowy, elektromagnetyczne sprzęgło wentylatora, zoptymalizowany układ chłodzenia, system start-stop, nowe konfiguracje przełożeń osi, opony o obniżonych oporach toczenia dla modeli Euro VI oraz ograniczające tarcie zabiegi w konstrukcji manualnej skrzyni biegów.
Dostosowanie do nowych norm emisji spalin Euro 5b+ oraz Euro VI oznacza, że 4-cylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów po raz kolejny podnosi poprzeczkę. Nowe wtryskiwacze zwiększają maksymalne ciśnienie wtrysku o 25 proc, nawet do 2000 barów. Nie zmieniły się dane dotyczące mocy i momentu obrotowego Cantera. Do wyboru są trzy wersje jednostki, wewnętrznie oznaczonego jako 4P10 – 130, 150 i 175 KM.
Wcześniej opcjonalny, system start-stop należy obecnie do standardowego wyposażenia wszystkich modeli. Podczas jazdy na krótkich dystansach może on przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa do 3 proc.
Elastyczność stosunkowo kompaktowego silnika pozwoliła inżynierom na przekonfigurowanie przełożeń osi. Większość wersji dysponuje teraz szybszym przełożeniem, a w efekcie odznacza się niższym poziomem hałasu oraz mniejszym zapotrzebowaniem na paliwo. Do wyboru jest też oś z przełożeniem wolniejszym o 10 proc.
Podobnie jak dotychczas, Canter jest nadal dostępny z dwoma systemami kontroli spalin. W związku z wprowadzeniem nowych norm Euro 5b+ oraz Euro VI, zostały one jednak zmodyfikowane i dostosowane do nowych wymogów.
Modele o dopuszczalnej masie całkowitej do 6 ton są zgodne z normą Euro 5b+. W tym przypadku za oczyszczanie spalin odpowiada kombinacja układu recyrkulacji (EGR), katalizatora i filtra cząstek stałych.
W wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6,5 tony oraz 4×4 i Eco Hybrid występują silniki BlueTec 6, technologia SCR z wtryskiem AdBlue i katalizator. Aby sprostać bardziej rygorystycznym wymogom Euro VI, pojemność filtra cząstek stałych oraz katalizatora SCR została zwiększona.
Usytuowanie 12-litrowego zbiornika AdBlue po prawej stronie pojazdu, obok zbiornika paliwa, pozwala na uproszczenie czynności obsługowych. Elementy niezbędne do spełnienia normy Euro VI zwiększają masę własną Cantera o około 30 kg.
We wszystkich modelach filtr cząstek stałych został zaprojektowany na całą żywotność pojazdu. Jest on bezobsługowy, co oznacza, że nie ma potrzeby jego czyszczenia lub wymiany w trakcie użytkowania. W przypadku eksploatacji na ekstremalnie krótkich odcinkach, z powodu niskiej temperatury spalin, filtr może wymagać ręcznej regeneracji. Kierowcę powiadomi o tym ikona na wyświetlaczu wielofunkcyjnym; ręczna regeneracja aktywowana jest za naciśnięciem przycisku.
W nowych generacjach, zgodnych z Euro 5b+ lub Euro VI, bez zmian pozostały długie odstępy między wymianami oleju – co 40 tys. km lub co roku.
Canter na rok modelowy 2014 spełnia wymagania różnych standardów emisji, zależnie od kategorii wagowej. Euro 5b+ odnosi się do wersji o dopuszczalnej masie całkowitej do 6,0 ton, a Euro VI – do cięższych odmian, włącznie z Canter Eco Hybrid.
Różnica wiąże się z wymogami prawnymi. Przy masie referencyjnej do 2380 kg charakterystyka emisji kompletnego pojazdu testowana jest na hamowni podwoziowej, z wynikiem wyrażonym w postaci ilości zanieczyszczeń na kilometr. Przy masie referencyjnej powyżej 2840 kg silnik poddaje się badaniom na hamowni silnikowej, a wynik wskazywany jest w emisji zanieczyszczeń na kW mocy. Producent może wybrać jedną z tych metod.
Masa referencyjna to masa własna pojazdu zwiększona o 75 kg, czyli o wagę kierowcy oraz zatankowanego w 90 proc. zbiornika paliwa. Zastosowanie ma tu masa indywidualnego modelu. Wiele podwozi w produkcji nie ma jeszcze przypisanego nadwozia, są więc ważone bez nadwozia i odpowiednio klasyfikowane.
Aby dokonać rozróżnienia pomiędzy metodami pomiarowymi, standardy emisji testowane na hamowni podwoziowej są często oznaczone cyframi arabskimi, a te badane na hamowni silnikowej – rzymskimi. Co więcej, standardy te weszły w życie w różnym czasie – Euro VI i Euro 5b+ obowiązują od początku 2014 roku, a Euro 6b nie będzie obowiązkowa aż do września 2016.
ESP standardowe we wszystkich modelach z napędzaną tylną osią.
Gama Cantera obejmuje wariant z napędem na obie osie, wprowadzony do sprzedaży wiosną 2012 roku. W Europie jest on oznaczony jako 6C18, o dopuszczalnej masie całkowitej 6,5 tony, z 2-metrową, komfortową kabiną oraz silnikiem o mocy 175 KM.
Lista nowości w przypadku Cantera 4×4 zawiera seryjny, dołączany reduktor, który redukuje maksymalna prędkość na poszczególnych biegach o współczynnik 1,987 i o tyle samo zwiększa trakcję. Jego aktywacja następuje na postoju, po zwolnieniu pedału sprzęgła, a o włączeniu informuje lampka na panelu wskaźników
Model oferowany jest z kabiną pojedynczą lub podwójną, z dwoma rozstawami osi do wyboru. Ładowność podwozia wynosi około 3,5 tony. Dzięki wysokim rezerwom obciążenia osi (dopuszczalne obciążenie osi z przodu/z tyłu: 2800/6000 kg) istnieje możliwość zwiększenia DMC Cantera 4×4 do 7,0 lub 7,5 tony, zależnie od obszaru zastosowań.
Gamę modelową Cantera kompletuje wariant Eco Hybrid. Model zużywa nawet do 23 proc. mniej paliwa. Został uzbrojony w nowoczesne, dopracowane rozwiązania, w tym układ start/stop, elektryczny rozrusznik oraz unikalną, dwusprzęgłową przekładnię Duonic.
Działanie układu napędowego Cantera Eco Hybrid opiera się na rozruchu i ruszaniu z miejsca w cichym trybie elektrycznym. Silnik Diesla uruchamia się przy prędkości około 10 km/h. Poniżej może on także pracować na biegu jałowym, zasilając urządzenia pomocnicze. Zgodnie z wymogami w zakresie osiągów, jednostka elektryczna wspomaga wysokoprężną podczas przyspieszania, nawet przy wyższych prędkościach. Układ start/stop odłącza silnik Diesla podczas postoju.
Ekonomiczny i przyjazny środowisku Canter Eco Hybrid może również przewozić ciężkie ładunki. Dodatkowa masa komponentów hybrydowego wynosi jedynie około 150 kg, co oznacza, że 7,5-tonowe podwozie z kabiną ma ładowność do 4,8 tony.
Canter został skutecznie przystosowany do zastosowań transportowych w zakresie komfortu i wytrzymałości. Dla przykładu, warianty 3,5-tonowe mają niezależne zawieszenie kół ze sprężynami śrubowymi, zapewniające wyższy komfort oraz precyzyjniejsze prowadzenie. W wyższych klasach wagowych zastosowano odporne na duże obciążenia rozwiązania, w tym oś sztywną oraz resory paraboliczne. Nawet odmiany 3,5-tonowe wyposażone są w podwójne ogumienie tylnej osi.
Trzy przystawki odbioru mocy, transformator napięcia (12V do 24V), specjalnie dostosowane alternatory oraz różne konfiguracje zbiornika paliwa zapewniają Canterowi elastyczne przygotowanie do wykonania wielu zadań i spełniają złożone wymagania producentów nadwozi.
Największego Cantera standardowo wyposażono w zautomatyzowaną przekładnię dwusprzęgłową Duonic oraz szeroką kabinę C (Comfort). Napędza go wydajny i ekologiczny silnik o pojemności 3 litrów i mocy 150 lub 175 KM, współpracujący z technologią SCR oraz filtrem cząstek stałych. Pakiet Ecofficiency montowany jest seryjnie.
Cantery 9C15 oraz 9C18 dostępne są z trzema rozstawami osi do wyboru (3400, 4300 oraz 4750 mm; ten ostatni zarezerwowano dla modelu 9C18). Maksymalna długość nadwozia wynosi 7210 mm, a maksymalne obciążenie – dokładnie 5995 kg.
Komentarze