Dyrektywa w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE wchodzi w życie 19 maja 2014 r. Zakłada ona między innymi, że podczas rejestrowania pojazdu kupionego w innym kraju UE, uznawane jest zagraniczne świadectwo zdatności do ruchu drogowego.
Najważniejsze założenia dyrektywy 2014/45/UE:
- W przypadku drobnych usterek uznaje się, że badanie zostało przeprowadzone z wynikiem pozytywnym, usterki zostają usunięte, a pojazd nie wymaga ponownego badania. Jeśli usterki będą poważne, wynik badania uznaje się za negatywny.
- Komisja przeanalizuje też wykonalność, koszty i korzyści związane ze stworzeniem elektronicznej platformy wymiany informacji o pojazdach oraz gromadzeniem i przechowywaniem dostępnych informacji odnoszących się do głównych elementów dotyczących bezpieczeństwa pojazdów, które uległy poważnemu wypadkowi, a także możliwość udostępnienia diagnostom, posiadaczom dowodów rejestracyjnych i badającym wypadki informacji o historii wypadku i wskazaniach drogomierza, w anonimowej formie.
-
Komisja ma również przyjąć w drodze aktów wykonawczych zestaw informacji technicznych dotyczących układu hamulcowego, kierowniczego, widoczności, świateł, świateł odblaskowych, elementów układu elektrycznego, osi, kół, opon, zawieszenia, podwozia, elementów przymocowanych do podwozia, zalecanych metod badania oraz formatu danych.
Dyrektywa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym 29 kwietnia 2014 r. i wchodzi w życie 19 maja 2014 r. Pobierz pełną treść dyrektywy.
Komentarze