Transport drogowy to branża, która cały czas się rozwija pomimo głównego bodźca hamującego jakim jest niedobór pracowników. Ten główny czynnik spowodował również, że praca kierowcy zawodowego obecnie jest w cenie. Jednak na miano “dobrej pracy” nie składa się wyłącznie wynagrodzenie, a również kilka innych czynników. Warto zostać kierowcą zawodowym? Wymieniamy plusy i minusy życia truckera.
Na czym polega praca kierowcy zawodowego?
W bardzo dużym skrócie pracę kierowcy zawodowego można określić jako osobę, która przewozi towar lub ludzi z punktu A do punktu B. W praktyce jednak kierowca bywa dziś nazywany transportowym managerem, który oprócz tej podstawowej funkcji, jaką jest samo prowadzenie pojazdu, musi również odpowiednio zarządzać czasem, by towary dojechały na miejsce o określonej godzinie. Jest to o tyle trudniejsze, że kierowcy zawodowi mają sztywne ramy czasowe, w jakich mogą pracować. Czas pracy kierowcy jest zapisywany w tachografie, a za jego przekroczenie można otrzymać wysoki mandat.
Kierowcy są odpowiedzialni również za odpowiednie zabezpieczenie towarów i czuwanie nad ich bezpieczeństwem przez czas trwania transportu. Jest tu element pracy czysto fizycznej, gdyż to kierowca jest odpowiedzialny za prawidłowe zabezpieczenie ładunku na naczepie przy użyciu różnych technik stosowanych do tego celu.
To, co jest bardziej istotne dla przewoźników, kierowcy przeważnie są również zobligowani do dbania w mniejszym bądź większym stopniu o ekonomikę jazdy, lecz w tym aspekcie z pomocą przychodzą coraz to doskonalsze systemy wspomagania jazdy lub nawigacje wyposażone w topografię terenu, by możliwie najefektywniej zaplanować trasę.
Kierowca ciężarówki – plusy i minusy pracy za kółkiem
Pracę jako kierowca ciężarówki osoby niezaznajomione z tematem mogą określić jako niezbyt wymagającą. Wszak cóż to za filozofia jeździć po drogach? Otóż na kierowców zawodowych czeka pełny pakiet wyrzeczeń, na które nie każdy człowiek jest w stanie sobie pozwolić. Przede wszystkim jest to praca praktycznie całodobowa. Kierowca nawet zjeżdżając na odpoczynek, przeważnie nie opuszcza swojej ciężarówki na długo, często nawet śpi w kabinie i tam też przyrządza sobie posiłki. W tym czasie również sprawdza pojazd i transportowany towar.
Kierowcy zawodowi są również narażeni na stres wynikający z presji czasu, odpowiedzialności za ładunek, a także długiego przebywania poza domem. W zależności od wybranej formy pracy, kierowca międzynarodowy może spędzać w trasie np. 2 lub 3 tygodnie i tydzień w domu. Oczywiście są oferty pracy kierowcy na terenie kraju, niemniej najbardziej lukratywne oferty są skierowane dla kierowców na tzw. międzynarodówce, czyli wykonywaniu transportu np. po Europie Zachodniej. Kierowcy są również narażeni na kontuzje wynikające z siedzącego trybu pracy, głównie bóle kręgosłupa.
Niewątpliwym plusem takiej formy zarobkowania, oprócz samych zarobków, jest przede wszystkim możliwość podróżowania przy okazji wykonywania pracy. Dla osób ceniących sobie częste zwiedzanie nowych miejsc może to być dobry sposób na łączenie pracy z hobby. Coraz popularniejsza staje się jazda w podwójnej obsadzie. Szczególnie zainteresowane takim rozwiązaniem są młode pary, które decydują się na pracę w tej samej branży, by uniknąć długiej rozłąki.
Kierowcy ciężarówki – jakie są wymagania?
Przede wszystkim potencjalny kandydat powinien mieć prawo jazdy C+E. Dlaczego powinien, a nie musi? Niedobór kierowców jest obecnie tak duży, że pracodawcy często są skłonni pomóc w zdobyciu wymaganych uprawnień przez kandydata, a nawet je opłacić. Niemniej posiadanie już odpowiedniej kategorii prawa jazdy znacznie ułatwia i przyspiesza proces znalezienia odpowiedniej oferty pracy.
Resztę stanowi wachlarz umiejętności miękkich np. radzenie sobie ze stresem, praca pod presją czasu, wysoka komunikatywność, samodzielna organizacja pracy. W niektórych przypadkach wymagana jest dobra znajomość języków obcych. Wszystko zależy od profilu działalności firmy i formie wykonywanego transportu, co ma wpływ na liczbę interakcji z ludźmi innych narodowości.
Warto zostać kierowcą zawodowym?
Jeśli dany kandydat jest w stanie zaakceptować wyrzeczenia wynikające z tej specyfiki pracy, to jak najbardziej. Duża część osób swoją przygodę z transportem drogowym rozpoczyna jako kierowca busa. Jest to o tyle interesujące rozwiązanie, że można wówczas łapać doświadczenie jazdy w charakterze kierowcy zawodowego na trasach krajowych lub międzynarodowych, bez konieczności ponoszenia większych kosztów na nowe uprawnienia. Tym sposobem można przede wszystkim sprawdzić czy taka forma pracy jest odpowiednia dla danej osoby zanim podejmie poważniejsze kroki, które wiążą się z kosztami.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Django, 21 maja 2022, 10:46 23 -2
Tak zwiedzanie. Chyba brudnych i osikanych parkingów?
Odpowiedz
Tracker, 23 maja 2022, 22:27 12 -3
Takie pierdoły są napisane że aż czytać było szkoda
Odpowiedz
Trucker Mar, 24 maja 2022, 13:16 16 -1
Jeżeli chcesz zostać kierowcą to musisz nie tylko umieć prowadzić najczęściej 16,5 m zestaw po każdym rodzaju drogi i w każdych warunkach ( co nie jest takie oczywiste dla wszystkich) ale także umieć nim manewrować (cofać, parkować w ciasnych miejscach itp. Itd. Co też dowiedziałem się z doświadczenia że nie każdy o tym myśli idąc pracować jako kierowca) a także :) I tu następuje cala litania:
-Znać co najmniej jeden język obcy w stopniu komunikatywnym i najlepiej kilka w języku transportowym.
- być swiadomym że zostaniesz wysłany np. do urzędu w celu oclenia dokumentow w różnych krajach ( info dla tych co nawet w Polsce nic nie potrafią zalatwic)
- umieć wypełniać dokumenty promowe, portowe badz na terminalach kolejowych ( w każdym będą zazwyczaj inne wiec trzeba umieć sobie radzic)
- znać systemy oplat drogowych w poszczególnych krajach i umieć wykupywać oplaty na drogi winiety itp. Bądź mieć systemy oplat zdalnych w aucie( chociaż nie wszędzie się da.
- znać przepisy dotyczące pracy kierowcy, czasu pracy, wyposarzenia auta ( np. Norwegia, czy jazda z ADR i też itp itd)
- mieć chociaż podstawowe umiejętności w mechanice samochodowej nawet jeżeli auto w firmie ma pelne pakiety serwisowe i pomocy drogowej( są naprawdę różne sytuacje)
- zapoznać się ze wszystkimi rodzajami zabezpieczeń transportowych oraz rodzajami naczep( nie wiesz nigdy co będziesz lądował i w jaki sposób, od tyłu od boku, może dachem) wiec musisz wiedzieć jak ten dach otworzyc czy podnieść np. jedna strone
- musisz mieć chociaż podstawowe umiejętność obsługi wózków transportowych, ręcznych i elektrycznych i umieć rozsądnie poukładać towar na naczepie
-umieć radzić sobie ze stresem z agresja ludzi ( tak tak na ulicach w miejscach załadunków i uj wie gdzie jeszcze), być przygotowanym na możliwości kradziezy paliwa, pocięcia plandeki przez potencjalnych zlodzieji itd
- umieć swobodnie poruszać się w internecie I w aplikacjach komunikacyjnych( google map, WhatsApp, messenger, trafić ban z godzinami zakazu jazdy w poszczególne dni i godziny w różnych krajach itp.
- umieć wypełniać papiery transportowe CMR I inne
- umieć gotować, przyzadzac posiłki i jeść czasami w pospiechu
- i jeszcze miliard innych mniej istotnych rzeczy :)
A jak juz się zdecydujesz to owszem zobaczysz wiele pięknych miejsc ale najczęściej tylko jadąc a tak to tylko pozwiedzasz firmy i parkingi w całej Europie. Z małymi wyjątkami ale zawodowcy wiedzą o co mi chodzi:)
Powiem tak w ciągu roku do firmy przyszło 20 chłopaków po tygodniu, czasami 2 no max miesiącu rezygnowali mimo ze wywalili na papiery 12-14 tys i wracali pracować na magazyn za 3 tys bo sami stwierdzili ze się nie nadają. Po roku został 1 z tych 20 ......
Zostają nieliczni, którzy w ten czy inny sposób radzą sobie ze wszystkimi trudnościami i niedogodnościami tego zawodu i uwierzcie mi że nawet 30 tys wyplaty nie zrekompensuje Wam wszystkiego.
Zostaniesz w tym zawodzie jeżeli go POLUBISZ I NIE BEDZIESZ SIE ZRAZAL i tych co jak ja pracują i kochają to robić serdecznie podrawiam.
A reszcie powiem tak. Spróbujcie ale z głową żeby nie potrzebnie nie wywalić kasy na papiery może akurat będziecie tymi jednymi co zostaną:)
A takie artykuły jak ten powyższy nie powiedzą wam nawet 1% to czego musicie wiedzieć o tej pracy. Chcesz zacząć to porozmawiaj i przygotuj się do tej pracy pod okiem kierowcy który już jakiś czas jezdzi. Tylko tacy powiedzą Wam wszystko.
Pozdro.
Ps. Pozdrawiam kierowcow osobówek którzy zajeżdżają drogę i wyhamowują ciężarówki dla 20 s szybciej pokonanej drogi. Jesteście zaje....fajni :)
Odpowiedz
Marek, 26 maja 2022, 18:36 17 -3
I to powinien być tytułowy artykuł!! Mądre słowa!!
Odpowiedz
Master, 3 lipca 2022, 4:33 4 -1
Właśnie taka jest prawda
Odpowiedz
25latzakółkiem, 17 lipca 2022, 19:16 0 0
Tak artykuł powinien napisać admin ,bo po jego artykule w wyobraźni widziałem rzeszę chcących być kierowcą a nie napisać też o kosztach. Pozdrawiam
Odpowiedz
Anonim, 3 października 2023, 20:19 0 0
Zawsze mozna jezdzic wokol komina albo miec nocna Linie.nie zrazaj az tak ludzi.
Odpowiedz
Anonim, 3 stycznia 2023, 19:31 9 0
Jestem kierowcą zawodowym już 12lat i mogę śmiało powiedzieć że nie warto.
Odpowiedz
old boy, 21 marca 2023, 13:19 2 -4
ja dopiero zaczynam przygode ..jezdze poki co w trasy solowka i jest git.Rozumiem kierowcow z 12 letnim stazem ze sa wypaleni ja chce zrobic jeszcze e i popracowac 5-6 lat w tym zawodzie.Po 50tce wroce pracowac do szkoly jako wuefista.
Odpowiedz
Andrew, 16 marca 2024, 18:38 0 0
To jest cieżka i odpowiedzialna praca, rujnuaca zdrowie i więzi rodzinne.Kierowca jest traktowany jak śmieć przez innych, magazynierów, ochroniarzy i całą resztę. Praca wielogodzinna 15 czy 13 godzin pracy i 9 czy 10 godzin jazdy. Pieniądze ktoś może powiedzieć ze niezłe ale za taką odpowiedzialność i czas w pracy oraz spanie w budzie od poniedziałku do piątku a niekiedy i dłuzej to moim zdaniem nie warto.
Odpowiedz