Rumuński system e-Transport działa od początku 2024 roku, ale dopiero od stycznia 2025 r. kary za wykroczenia mogą otrzymać tzw. upoważnieni przedsiębiorcy. W tym artykule wyjaśniamy szczegóły funkcjonowania RO e-Transport oraz informujemy o możliwych karach za wykroczenia.
Spis treści:
- Rumuński e-Transport: najważniejsze informacje
- Kod UIT i obowiązek monitorowania GPS
- Kary za wykroczenia w rumuńskim systemie monitorowania
Podobnie jak Polska, Rumunia również wymaga rejestracji zagranicznych przewoźników w rządowym systemie. Początkowo kary za naruszanie zasad jego funkcjonowania miały obowiązywać od 1 lipca 2024 roku, jednak dla większości użytkowników zostały odroczone do stycznia, a niektóre nawet do marca 2025 r.
Rumuński e-Transport: najważniejsze informacje
Rumuński system e-Transportu grozi wysokimi karami finansowymi, a nawet konfiskatą towarów przewoźnikom, którzy nie zastosują się do jego zasad. Od stycznia br dotyczy to również użytkowników ze statusem przedsiębiorcy upoważnionego w zakresie:
- uproszczeń celnych,
- bezpieczeństwa i ochrony.
Oba te statusy można posiadać jednocześnie.
Z systemu korzysta zarówno rumuński Urząd Celny, jak i tamtejsza policja oraz Krajowa Agencja Administracji Podatkowej (ANAF). Co ciekawe wszystkie te instytucje mogą działać równolegle i nakładać jednocześnie kary za różne wykroczenia.
Kod UIT i obowiązek monitorowania GPS
Aktualnie najważniejszym obowiązkiem kierowcy jest posiadanie unikalnego kodu UIT, który generowany jest podczas zgłaszania przewozu w systemie. W transporcie krajowym ważny jest on przez 5 dni od deklarowanej daty przewozu, a w ruchu z państw UE – 15 dni. Warto jednak pamiętać, że obowiązek zgłoszenia transportu nie spoczywa na przewoźniku lecz na:
- odbiorcy lub nadawcy, widniejących w zgłoszeniu celnym przywozowym lub wywozowym,
- odbiorcy w Rumunii, jeśli towar został zakupiony w UE,
- dostawcy w Rumunii, jeśli towar transportowany jest wewnątrz wspólnoty,
- prowadzącym skład celny, kiedy towary podlegają transakcjom tranzytowym.
Kierowca może otrzymać kod UIT np. w wiadomości internetowego komunikatora, w emailu lub nawet jako zrzut ekranu albo zdjęcie zgłoszenia w systemie. Liczy się tylko to, aby mógł go przekazać podczas kontroli. Brak kodu UIT jest jednoznaczny z zakazem wykonywania transportu na terenie Rumunii.
Korzystanie z systemu RO e-Transport wymaga również wyposażenia pojazdu w urządzenia umożliwiające zbieranie i udostępnianie informacji o lokalizacji samochodu na całej trasie za pomocą systemu GPS. Jednak do 31 marca 2025 roku nie będą nakładane grzywny za brak takiego monitoringu.
Kary za wykroczenia w rumuńskim systemie monitorowania
Kary za wykroczenia w rumuńskim systemie monitorowania są wysokie — od,6 do nawet 43 tys zł (10 – 50 tys. lei) dla osób fizycznych oraz od 17 do 86 tys. zł (20 – 100 tys lei) dla przedsiębiorstw w przypadku pierwszego wykroczenia. Może nim być np. brak kodu UIT lub korzystanie z kodu, który utracił ważność, ale także rozbieżności w ilości przewożonego towaru między zgłoszeniem a stanem faktycznym. Po wykryciu naruszenia organy kontrolne weryfikują dane w firmie przewoźnika, co często kończy się nałożeniem dodatkowych sankcji.
Jeżeli w ciągu kolejnych 12 miesięcy dojdzie do ponownego naruszenia przepisów oprócz powyższej grzywny należy liczyć się z możliwości konfiskaty 15% niezgłoszonego towaru. W przypadku trzeciego wykroczenia wartość konfiskaty wzrasta do 50% wartości, a dla czwartego i każdego kolejnego naruszenia towar konfiskowany jest w całości. Licznik wykroczeń zeruje się po roku od wykrycia pierwszego z nich.
Komentarze