Działanie e-TOLL po pierwszych dniach – “Masakra” – komentują przewoźnicy i kierowcy

6 października 2021, 11:25

Obawy przewoźników dotyczące słabego przygotowania systemu e-TOLL do wdrożenia okazały się w pełni uzasadnione. Przewoźnicy mają problemy z rejestracją, a także działaniem podstawowych funkcji systemu.

Od 1 października nowy system poboru opłat drogowych zastąpił wykorzystywany poprzednio ViaTOLL. W ocenie organizacji branżowych, związanych z transportem stało się to zbyt wcześnie, gdyż system jest dopiero w testowej fazie rozwoju, przez co zawiera liczne błędy. Pod koniec września, sygnatariusze Forum Transportu Drogowego, wystosowali wspólny list do premiera Mateusza Morawieckiego z żądaniem zawieszenia systemu e-TOLL do czasu osiągnięcia jego pełnej gotowości do wdrożenia. Odpowiedź na list nie nadeszła, a od października korzystanie z systemu stało się obowiązkowe. Od razu zaczęły pojawiać się pierwsze problemy i zgłoszenia błędów.

Problemy z rejestracją w e-TOLL

Trudności, z którymi borykają się przewoźnicy nie wynikają z zaniedbań czy zbyt późnego zainteresowania się nowym systemem. Aż do ostatnich dni września operator nie otworzył możliwości rejestracji w systemie operatorom kart flotowych. Obciążenie systemu związane z tak późnym udostępnieniem tej możliwości wywołało liczne awarie, przez co nadal rejestracja w wielu przypadkach jest niemożliwa. Tymczasem za jej brak grozi kara 1 500 zł.

Rejestracja to jednak tylko jeden z problemów, z którym borykają się użytkownicy systemu e-TOLL. Wielu z nich mimo przeprowadzenia jej już wcześniej, nie może przypisać do swojego konta użytkowanych pojazdów. System zwyczajnie nie reaguje na próby wykonania tej czynności. Setki pojazdów jeżdżą więc po kraju, nie uiszczając opłat. Co na to Ministerstwo?

KAS przyznaje się do błędu, ale nie posypuje głowy popiołem

Wszystko wskazuje na to, że przedwczesne uruchomienie e-TOLL faktycznie jest swego rodzaju “testem na żywym organizmie” – jak sugerowali przewoźnicy w liście do premiera. Operator jest świadomy niedoskonałości rozwiązania, dlatego też Krajowa Administracja Skarbowa zdecydowała, że nie będzie nakładać kar na przewoźników w początkowym etapie działania systemu. Jak długo potrwa ten okres ochronny? Na razie nie wiadomo, wydaje się jednak, że dopracowanie systemu może potrwać kilka tygodni, o ile nie miesięcy.

Zdaniem organizacji zrzeszających przewoźników, odroczenie przyznawania kar jest jawnym przyznaniem się do wdrożenia źle działającego systemu. Jego braków zresztą nie da się już zatuszować. Czasowe niekaranie nie jest jednak żadnym rozwiązaniem, co więcej może być traktowane jako naruszenie zasad wolnej konkurencji. W tym samym czasie bowiem opłaty od tych firm, którym udało się zarejestrować pojazd i uruchomić system są pobierane, a od pozostałych nie. Niepobrane opłaty to oczywiście także straty dla budżetu państwa.

Zgłaszanie błędów systemu czy też próby dowiedzenia się o postępy w zgłoszonym problemie w przypadku e-TOLL to obecnie kolejny absurd. Infolinia uruchomiona przez Ministerstwo Finansów jest notorycznie przeciążona. Dzwoniąc na nią, często można usłyszeć komunikat o dalszym niż setne miejscu w kolejce do połączenia…

Problem z urządzeniami do e-TOLL i aplikacją

Kolejnym istotnym problemem, z którym przewoźnicy zgłaszali się do KAS był brak urządzeń pokładowych, za pomocą których można uiszczać opłaty za przejazd. Na rynku nie ma wystarczającej liczby tych urządzeń (tzw. OBU). W tej sytuacji, zgodnie z ustawą, to szef KAS powinien zapewnić dostępność urządzeń.

KAS tłumaczy się jednak faktem udostępnienia alternatywy dla użytkowników systemu e-TOLL w postaci aplikacji mobilnej na smartfony. Co prawda dedykowanych urządzeń na rynku brakuje, jednak każdy może zainstalować sobie w telefonie aplikację e-TOLL PL. Czy działa ona dobrze? Oczywiście, że nie.

W sklepie Google Play, skąd można pobrać aplikację e-TOLL PL, znajdziemy setki komentarzy niezadowolonych użytkowników. Na ponad 2 300 użytkowników, którzy dotychczas korzystali z aplikacji, jej średnia ocena nieznacznie przekracza 1 gwiazdkę na 5. Co przeszkadza użytkownikom? Poniżej kilka cytatów:

Czy można wstawić zero gwiazdek?Jak tak to ja wystawiam ? Był czas na poprawę aplikacji bo ona już jakiś czas działa z góry było wiadomo,że parę dni przed nastąpi armagedon i jaki z tego morał? Chcieliście- no ale nie wyszło….

Masakra. Aplikacja nie działa jak powinna pobrało mi 2 x opłatę. Saldo – co innego pokazuje w aplikacji co innego w panelu na stronie. Na wyjezdzie szlaban się nie otwiera w budzie nikogo nie ma wiąże się to z linczem i wyzwiskami przez kierowców TIR. Reklamacja i wniosek to abstrakcja nikt nie odpisuje od 2 miesięcy kasy nie ma. Do tej pory na viatool 0 problemów. Kpina z obywateli.

Podczas jazdy wyskakuje problem z GPS-em. W trakcie przejazdu Krapkowice-Opole 2 razy wyskakiwał jakiś komunikat, po którym i tak opłatę pobrało. Apka jest niebezpieczna . Nie wolno używać telefonu w trakcie jazdy.

Ilość danych które wyłudza ta aplikacja poraża… skany dowodu rejestracyjnego… to już wolę stać na bramkach… korekta… zarejestrowałem się i terqz passat i kodiaq to auta powyżej 3.5t i z przyczepami… euro 5 zamiast 6…. infolinia na 100osób w kolejce. Well done

Totalne, techniczne dno. Ile kosztuje podatnika ten bubel? Od kilkunastu dni probuję uruchomić to coś. Przy szybkiej rejestracji wykazuje, że numer rejestracyjny auta nie istnieje, przy pełnej ciągle błąd 400. Ręce opadają, że ten niewypał to aplikacja państwowa.

Nasz dodatkowy komentarz na temat aplikacji e-TOLL wydaje się zbędny.

Jak długo potrwa impas przewoźników, związany z e-TOLL? Wydaje się, że naprawa bardzo niedopracowanego systemu może zająć dużo czasu. Zaniechanie przyznawania kar w początkowym okresie to zbyt małe wynagrodzenie za uruchomienie wadliwego systemu, wspieranego przez pełną błędów i niebezpieczną w użytkowaniu (używanie smartfona podczas jazdy) aplikację. Nie pozostaje nam jednak nic innego niż cierpliwe czekanie na dalsze ruchy operatora systemu.

Jakie są Wasze doświadczenia z e-TOLL? Napiszcie nam w komentarzach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 15 października 2021, 14:40 3 0

Witam. podzielam opinie ze ta aplikacja to jest jawny bubel. Od kilku tygodni nie mozna zmienic danych w aplikacji - z firmy na osobę fizyczną ktora aplikacja sama zainstalowała, chociaż naciskałem na osobe fizyczną. i zacząłl się problem. Mam konto w Etoll jako firma i nic nie mozna zrobić. Ani zmienić danych ani konto zlikwidowac i załozyc na npwo. Infolinia niekomptenta - tylko proponuje złożzyc wniosek ale tylko na formularzu. Lista w kolejce do infolinii - to pow. 100.
Pisalem maile, pisałem zgłoszenia, telefonowałem ale bez skutku. Jestem uziemiony i bez silny. Nie mowię już, ze straciłem na to kilka dni (tak tak - kilka dni).

Odpowiedz

Robert Cz., 19 października 2021, 12:59 1 0

Mam zarejestrowany E toll.mam skromną firme z 8 zestawami.Ja płacę bo muszę,a konkurencji daruje sie z uwagi na niepoprawność systemu.Mnie PAŃSTWO OKRADA pobierając opłaty,a innym daruje.TO JAK TO MAM ROZUMIEĆ?

Odpowiedz

slawek-lja69@tlen.pl, 19 października 2021, 15:07 1 0

Dla mnie to jest totalny szajs.
Przy każdym użyciu telefonu aplikacja jest wyrzucana i muszę ponownie wpisywać pin.
Nie pobiera pieniędzy tyle ile powinna więc zgłosiłem to cudem na infolinię po kilku prubach dodzwonienie się będąc 95 w kolejce zaatakowalem ich o 5rano i cudem byłem pierwszy.
No i konsultant nie wie o co chodzi!
To kto ma wiedzieć ??
Chcąc sobie zrobić konto na inny telefon którego nie będę wogule używał tyko do Etoll jest nie możliwe się przelogować bo nie ma takiej opcji.
Więc huj nie używać absolutnie swojego telefonu jak jest aktywna aplikacja etoll.
Nic.nawet nawigacji bo oczywiście będzie wyrzucać aplikacje i podczas kontroli jest ona nie aktywna
No i będzie powód do karania

Odpowiedz

Luis, 26 października 2021, 3:27 2 0

Dzisiaj pierwszy raz... I ostatni. Włączyłam przejazd ( Sośnica) bramka podniosła się, wszystko na zielono jedziemy. Okolice Krapkowic... Przestał działać GPS, aplikacja nie działa, smartfon się zawiesił - nie reaguje na żaden przycisk. Nerwy, klikanie... Boję się o bezpieczeństwo. Zjeżdzam, udaje mi się uruchomić telefon, wchodzę w aplikacje, ponownie załączam przejazd... Okna zielone, jade dalej. Dojeżdżam do bramki Wrocław. Kończę przejazd, bramka mnie wypuszcza, pobiera 4 zł!! Lepiej za mało niż za dużo... Ale nie mam ochoty płacić mandatu z powodu tego badziewia. Tel nie odbiera, napisałem maila. Zobaczymy co będzie

Odpowiedz

Rad, 6 listopada 2021, 22:02 4 0

Chciałbym poznać zje[wulg.].. który to wymyślił, puste łby i nic poz tym ,mało że są to pseudo autostrady zakorkowane ,z wiecznymi niedociągnięciami to jeszcze teraz super aplikacja ,pogratulować, czas wrócić na stare drogi

Odpowiedz

emeryt, 8 listopada 2021, 11:29 7 -1

nie mam smartwona jestem emerytem któremu państwo Polskie zapewniło wykluczenie cyfrowe i dalej brnie w ograniczaniu moich swobód czyli już z powodu braku odpowiednio drogiego telefonu autostrada już nie dla nas.

Odpowiedz

Anonim, 11 listopada 2021, 11:05 1 0

Przejeżdżając po 1 października z centrum Polski do Świecka busem zrezygnowałem z ciągnięcia przyczepy. Byłem zainteresowany kupnem czytnika E-toll i od Łodzi po samą granice nic nie było dostępne.Gdy wstąpiłem do punktu dystrybucji były takie odpowiedzi czytników niema dopiero (mają być ) a port do rejestracji E-toll jest zawieszony nawet aplikacji nie miałem gdzie zarejestrować jeszcze trzeba ją samemu ściągnąć nikt ci nie pomoże.W realnej wersji dla mnie jeśli się coś wymaga powinny być punkty nadal czynne viaTOLL oddać ludzką pieniądze lub przepisać na E-toll chociaż na co drugiej stacji paliw. Punktów jest mało dystrybucji E-toll nikt nie chce tego prowadzic.Przeciętny zwykły kierowca który żyje sobie i jeździł z przyczepką ma duży problem z założeniem tego systemu. System jest stworzony przez informatyków którzy zapomnieli o starszych prostych ludziach oni są po szkole i dla nich zainstalowanie systemu w internecie jest bułką z masłem.Dla przeciętnego człowieka dużym problemem.Jak można wymagać coś czego nie ma dostępnego dla realnego prostego człowieka który wchodzi do punktu dystrybucji płaci za czytnik robi przedpłatę na koncie włącza czytnik jeśli przekracza 3500 kg z przyczepą i jedzie. A strona internetowa ma jeden telefon na całą Polskę i jeszcze dla przewoźników zagranicznych. Po zadzwonienia pod nr automat mówi że jesteś 100 w kolejce muzyczka leci przez dobrą godzinę pieniądze za połączenie telefonia komórkowa odlicza a gdy jesteś 1 w kolejce słyszysz sygnał i połączenie przerywa się. Do kontroli pisze się że jest 101 samochodów mobilnych E-toll niech mają u siebie możliwość uruchomienia systemu sprzedaży przepisania środków z viaTOLL na E-toll dopiero można karać jeśli ktoś nie chce tego mieć. Gdy udało mi się po miesiącu dodzwonić na infolinię pan kieruje mnie na stronę internetową i w zakładce mówi że są punkty można sobie znaleźć on nie poda .I co. znowu przeciętnemu kierowcy w starszym wieku do E-tolla musi mieć przeszkolenie komputerowe by mógł sobie adresy znaleźć. Ja bym tak tego co wymyślił ten E-toll i tak marnie rozprowadził i wyposażył w dostępność punkty w czytniki wysłał do ogrodnika niech wychoduje chryzantemy bez przygotowania żeby zakwitły mu ładnie na 1 listopada .Nie wcześniej bo kwiatki oblecą ani nie później bo ich nie sprzeda i niech za wychodowanie ich żyje.Lub do żerznika niech przyjdzie rozbierze mięso i zrobi kiełbasę. Jak mu nie wypali smaczna kiełbasa niech ją co zrobił zje wtedy może nabrał by rozumu że każdy jest dobry w swoim zawodzie.Tego wymaga system E-toll od wszystkich kierowców.

Odpowiedz

antyBECK, 14 listopada 2021, 12:54 2 0

Dno totalne. Uczcie się z niemieckiego toll colecta.

Odpowiedz

Aneta nieanonimowa!, 14 listopada 2021, 23:25 0 0

Powiem tak, po***any system....taki pisowski....nie mogę nic zrobić na firmowym koncie, to jest porażka, która nas obywateli kosztuje krocie. Tak nas obdzierają , tak utrudniają ,że szkoda moich nerwów. A było tak dobrze.

Odpowiedz

k1412111, 17 listopada 2021, 16:37 2 0

Zeby to mialo sens to nadal powinni pozostawic chociarz jedna bramke do oplat. Sa przecierz osoby ktore z autostrady korzystaja od swieta, gora kilka razy w roku. Po 1 system nie dziala jak powinien a jest wlaczony od paru miesiecy, po 2 na wielu telefonach w ogole nie idzie go zainstalowac a przecierz nie bedzie ktos zmienial telefonu tylko po to zeby raz do roku pojechac autostrada. Totalny debilizm.

Odpowiedz

Grzegorz Riemer, 20 listopada 2021, 12:45 2 0

Nie wiem jak działa aplikacja. Zainstalowałem ją w telefonie. Nie wiem kiedy zajdzie potrzeba aby z niej skorzystać. Otrzymałem kod biznesowy. Dalej w komputerze przez profil zaufany. Wpisałem pojazdy. Jeden był w systemie. Drugi brak danych. Mam skaner, ale są tacy którzy go nie mają i co wówczas? Poziom komplikacji strony gov.pl iście kosmiczny. Urządzenie. Tak jakie urządzenie mam przypisać. Pralkę suszarkę odkurzacz. Czy przypisz urządzenie a raczej kod który otrzymałeś w telefonie w którym zainstalowałeś aplikację. Przy próbie przypisania urządzenia do pojazdu - nieoczekiwany błąd. Nie wiadomo dlaczego?. Zapewne dlatego, że nie zasiliłem konta kwotą minimalną 20 zł. Jednak dlaczego mam to robić skoro nie wiem czy w ciągu najbliższego półrocza będę korzystał z jakiegoś płatnego odcinka. Teraz płatność odroczona. Dla mnie oznacza to, że korzystam z usługi i mam np. 48 godzin czasu na zapłatę po otrzymaniu SMS lub e-mail. Tu jak rozumiem mam zapłacić 260 zł. Co to jest za płatność odroczona? Zapewne będą tacy którzy będą chcieli otrzymać fakturę. Tu też powinna być opcja do wyboru Faktura tak/nie. Jeśli tak to wpisuję dane do faktury i wszystko na e-mail. Po co dzielić klientów na biznesowych i pozostałych.
Aplikacja powinna być prosta jak konstrukcja cepa.
1. W aplikacji powinienem wpisać jedynie numer rejestracyjny pojazdu. Jeśli jest to pojazd z przyczepką / prywatni/ to numer pojazdu i numer rejestracyjny przyczepki i to wszystko. Aplikacja powinna sama wskazać jaki jest to rodzaj pojazdu lub zespół pojazdów. Nic nie powinienem więcej robić.
2. Powinienem wskazać sposób płatności on-line powiązanie z kartą lub kontem bankowym bądź odroczona. Jeśli odroczona dostaję sms , e-mail z numerem konta, tytułem płatności i terminem realizacji.
Oczywiście może być też opcja przedpłaty dla osób które non-stop korzystają z płatnego odcinka. Jednak jako jedna z opcji do wyboru.
Są setki ludzi którzy nie posiadają profilu zaufanego bo jest on im do niczego potrzebny. Mało tego nawet nie mają komputera z tych samych powodów. Nie wspominam o ludziach starszych dla których sama obsługa telefonu typu smart to czarna magia.
Aplikacja powinna działać w tle bez konieczności ingerencji użytkownika i nerwowego sprawdzania jestem, nie jestem w zasięgu.
Wreszcie są sytuacje awaryjne. Zwyczajnie awarie nadajników i co wówczas.

Odpowiedz

sylwia, 2 grudnia 2021, 22:31 3 0

nie ma szans żeby obco krajowiec to ogarnął jak ja nie mogę , LEPRZE były bramki

Odpowiedz

Joanna, 7 grudnia 2021, 15:02 2 0

Dlaczego wprowadzając takie rozwiązania wyklucza się z część społeczeństwa z korzystania z autostrad?

Odpowiedz