Działanie e-TOLL po pierwszych dniach – „Masakra” – komentują przewoźnicy i kierowcy

, 6 października 2021, 11:25

Obawy przewoźników dotyczące słabego przygotowania systemu e-TOLL do wdrożenia okazały się w pełni uzasadnione. Przewoźnicy mają problemy z rejestracją, a także działaniem podstawowych funkcji systemu.

Od 1 października nowy system poboru opłat drogowych zastąpił wykorzystywany poprzednio ViaTOLL. W ocenie organizacji branżowych, związanych z transportem stało się to zbyt wcześnie, gdyż system jest dopiero w testowej fazie rozwoju, przez co zawiera liczne błędy. Pod koniec września, sygnatariusze Forum Transportu Drogowego, wystosowali wspólny list do premiera Mateusza Morawieckiego z żądaniem zawieszenia systemu e-TOLL do czasu osiągnięcia jego pełnej gotowości do wdrożenia. Odpowiedź na list nie nadeszła, a od października korzystanie z systemu stało się obowiązkowe. Od razu zaczęły pojawiać się pierwsze problemy i zgłoszenia błędów.

Problemy z rejestracją w e-TOLL

Trudności, z którymi borykają się przewoźnicy nie wynikają z zaniedbań czy zbyt późnego zainteresowania się nowym systemem. Aż do ostatnich dni września operator nie otworzył możliwości rejestracji w systemie operatorom kart flotowych. Obciążenie systemu związane z tak późnym udostępnieniem tej możliwości wywołało liczne awarie, przez co nadal rejestracja w wielu przypadkach jest niemożliwa. Tymczasem za jej brak grozi kara 1 500 zł.

Rejestracja to jednak tylko jeden z problemów, z którym borykają się użytkownicy systemu e-TOLL. Wielu z nich mimo przeprowadzenia jej już wcześniej, nie może przypisać do swojego konta użytkowanych pojazdów. System zwyczajnie nie reaguje na próby wykonania tej czynności. Setki pojazdów jeżdżą więc po kraju, nie uiszczając opłat. Co na to Ministerstwo?

KAS przyznaje się do błędu, ale nie posypuje głowy popiołem

Wszystko wskazuje na to, że przedwczesne uruchomienie e-TOLL faktycznie jest swego rodzaju „testem na żywym organizmie” – jak sugerowali przewoźnicy w liście do premiera. Operator jest świadomy niedoskonałości rozwiązania, dlatego też Krajowa Administracja Skarbowa zdecydowała, że nie będzie nakładać kar na przewoźników w początkowym etapie działania systemu. Jak długo potrwa ten okres ochronny? Na razie nie wiadomo, wydaje się jednak, że dopracowanie systemu może potrwać kilka tygodni, o ile nie miesięcy.

Zdaniem organizacji zrzeszających przewoźników, odroczenie przyznawania kar jest jawnym przyznaniem się do wdrożenia źle działającego systemu. Jego braków zresztą nie da się już zatuszować. Czasowe niekaranie nie jest jednak żadnym rozwiązaniem, co więcej może być traktowane jako naruszenie zasad wolnej konkurencji. W tym samym czasie bowiem opłaty od tych firm, którym udało się zarejestrować pojazd i uruchomić system są pobierane, a od pozostałych nie. Niepobrane opłaty to oczywiście także straty dla budżetu państwa.

Zgłaszanie błędów systemu czy też próby dowiedzenia się o postępy w zgłoszonym problemie w przypadku e-TOLL to obecnie kolejny absurd. Infolinia uruchomiona przez Ministerstwo Finansów jest notorycznie przeciążona. Dzwoniąc na nią, często można usłyszeć komunikat o dalszym niż setne miejscu w kolejce do połączenia…

Problem z urządzeniami do e-TOLL i aplikacją

Kolejnym istotnym problemem, z którym przewoźnicy zgłaszali się do KAS był brak urządzeń pokładowych, za pomocą których można uiszczać opłaty za przejazd. Na rynku nie ma wystarczającej liczby tych urządzeń (tzw. OBU). W tej sytuacji, zgodnie z ustawą, to szef KAS powinien zapewnić dostępność urządzeń.

KAS tłumaczy się jednak faktem udostępnienia alternatywy dla użytkowników systemu e-TOLL w postaci aplikacji mobilnej na smartfony. Co prawda dedykowanych urządzeń na rynku brakuje, jednak każdy może zainstalować sobie w telefonie aplikację e-TOLL PL. Czy działa ona dobrze? Oczywiście, że nie.

W sklepie Google Play, skąd można pobrać aplikację e-TOLL PL, znajdziemy setki komentarzy niezadowolonych użytkowników. Na ponad 2 300 użytkowników, którzy dotychczas korzystali z aplikacji, jej średnia ocena nieznacznie przekracza 1 gwiazdkę na 5. Co przeszkadza użytkownikom? Poniżej kilka cytatów:

Czy można wstawić zero gwiazdek?Jak tak to ja wystawiam 😁 Był czas na poprawę aplikacji bo ona już jakiś czas działa z góry było wiadomo,że parę dni przed nastąpi armagedon i jaki z tego morał? Chcieliście- no ale nie wyszło….

Masakra. Aplikacja nie działa jak powinna pobrało mi 2 x opłatę. Saldo – co innego pokazuje w aplikacji co innego w panelu na stronie. Na wyjezdzie szlaban się nie otwiera w budzie nikogo nie ma wiąże się to z linczem i wyzwiskami przez kierowców TIR. Reklamacja i wniosek to abstrakcja nikt nie odpisuje od 2 miesięcy kasy nie ma. Do tej pory na viatool 0 problemów. Kpina z obywateli.

Podczas jazdy wyskakuje problem z GPS-em. W trakcie przejazdu Krapkowice-Opole 2 razy wyskakiwał jakiś komunikat, po którym i tak opłatę pobrało. Apka jest niebezpieczna . Nie wolno używać telefonu w trakcie jazdy.

Ilość danych które wyłudza ta aplikacja poraża… skany dowodu rejestracyjnego… to już wolę stać na bramkach… korekta… zarejestrowałem się i terqz passat i kodiaq to auta powyżej 3.5t i z przyczepami… euro 5 zamiast 6…. infolinia na 100osób w kolejce. Well done

Totalne, techniczne dno. Ile kosztuje podatnika ten bubel? Od kilkunastu dni probuję uruchomić to coś. Przy szybkiej rejestracji wykazuje, że numer rejestracyjny auta nie istnieje, przy pełnej ciągle błąd 400. Ręce opadają, że ten niewypał to aplikacja państwowa.

Nasz dodatkowy komentarz na temat aplikacji e-TOLL wydaje się zbędny.

Jak długo potrwa impas przewoźników, związany z e-TOLL? Wydaje się, że naprawa bardzo niedopracowanego systemu może zająć dużo czasu. Zaniechanie przyznawania kar w początkowym okresie to zbyt małe wynagrodzenie za uruchomienie wadliwego systemu, wspieranego przez pełną błędów i niebezpieczną w użytkowaniu (używanie smartfona podczas jazdy) aplikację. Nie pozostaje nam jednak nic innego niż cierpliwe czekanie na dalsze ruchy operatora systemu.

Jakie są Wasze doświadczenia z e-TOLL? Napiszcie nam w komentarzach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 15 października 2021, 14:40 0 0

Witam. podzielam opinie ze ta aplikacja to jest jawny bubel. Od kilku tygodni nie mozna zmienic danych w aplikacji - z firmy na osobę fizyczną ktora aplikacja sama zainstalowała, chociaż naciskałem na osobe fizyczną. i zacząłl się problem. Mam konto w Etoll jako firma i nic nie mozna zrobić. Ani zmienić danych ani konto zlikwidowac i załozyc na npwo. Infolinia niekomptenta - tylko proponuje złożzyc wniosek ale tylko na formularzu. Lista w kolejce do infolinii - to pow. 100.
Pisalem maile, pisałem zgłoszenia, telefonowałem ale bez skutku. Jestem uziemiony i bez silny. Nie mowię już, ze straciłem na to kilka dni (tak tak - kilka dni).

Odpowiedz

Robert Cz., 19 października 2021, 12:59 0 0

Mam zarejestrowany E toll.mam skromną firme z 8 zestawami.Ja płacę bo muszę,a konkurencji daruje sie z uwagi na niepoprawność systemu.Mnie PAŃSTWO OKRADA pobierając opłaty,a innym daruje.TO JAK TO MAM ROZUMIEĆ?

Odpowiedz

slawek-lja69@tlen.pl, 19 października 2021, 15:07 0 0

Dla mnie to jest totalny szajs.
Przy każdym użyciu telefonu aplikacja jest wyrzucana i muszę ponownie wpisywać pin.
Nie pobiera pieniędzy tyle ile powinna więc zgłosiłem to cudem na infolinię po kilku prubach dodzwonienie się będąc 95 w kolejce zaatakowalem ich o 5rano i cudem byłem pierwszy.
No i konsultant nie wie o co chodzi!
To kto ma wiedzieć 😄😄
Chcąc sobie zrobić konto na inny telefon którego nie będę wogule używał tyko do Etoll jest nie możliwe się przelogować bo nie ma takiej opcji.
Więc huj nie używać absolutnie swojego telefonu jak jest aktywna aplikacja etoll.
Nic.nawet nawigacji bo oczywiście będzie wyrzucać aplikacje i podczas kontroli jest ona nie aktywna
No i będzie powód do karania

Odpowiedz