Dzisiejsze pojazdy ciężarowe wyposażane są w różnego typu hamulce pomocnicze. W najnowszej wersji Scania Retarder automatycznie się rozłącza, gdy nie jest używany – “wolne koło” ogranicza zużycie paliwa. Jest też mocniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.
Jeden z modeli Scania Retarder jest teraz dostępny w nowej wersji (R4100D). Nowy retarder rozłącza się i działa w trybie „wolnego koła”, gdy nie jest używany. Zmniejsza to opory ruchu, ponieważ obie turbiny, które wyhamowują pojazd przy pomocy oleju zostają odłączone od układu napędowego. Rzeczywiste oszczędności paliwa zależą od warunków drogowych ale regułą jest, że spalanie spada przeciętnie o pół procenta.
Kierowca może skupić się na prowadzeniu pojazdu. Kiedy chce wyhamować, retarder załącza się automatycznie, a synchronizacja odbywa się na podobnej zasadzie, jak w skrzyniach biegów. Nowy retarder jest też mocniejszy. Moment hamujący dochodzi do 4100 Nm zamiast 3500 Nm, a ponadto jest dostępny w niższym zakresie prędkości obrotowych silnika.
– „Zmniejszanie zużycia paliwa jest priorytetem dla Scania.” – mówi Örjan Åslund odpowiedzialny za produkt w Scania Trucks – „Retarder z wolnym kołem przyczynia się do powstawania dodatkowych oszczędności i daje lepsze wrażenia z jazdy. Może być uruchamiany przez kierowcę dźwignią przy kierownicy, lub przez delikatny nacisk na pedał hamulca albo automatycznie gdy tylko otrzyma taki sygnał z tempomatu. Retarder wraca do pozycji wolnego koła, gdy tylko przestaje być używany. Cały czas jest jednak w gotowości, aby zapewnić maksymalną siłę hamowania.” – mówi Åslund.
Dostawy pojazdów wyposażonych w nowy retarder rozpoczną się w pierwszym kwartale 2015 r.
Komentarze