Finał eko-rywalizacji kierowców ciężarówek McLaren-Honda

, 17 grudnia 2015, 13:59

W 3. edycji konkursu Mobil Delvac 1 Driver Efficiency Challenge kierowcy zespołu Formuły 1 McLaren-Honda nie rywalizowali na torach, lecz na drogach prowadzących do 7 torów Formuły 1. Z zadaniem, jakim było zmniejszenie zużycia paliwa, najlepiej poradził sobie Sean Dignan, a na drugim miejscu uplasowali się Hugh Hamblin oraz Dean Armstrong. Ceremonia rozdania nagród odbyła się w Centrum Technologicznym McLaren w Woking (Wielka Brytania).

Rywalizacja 17 kierowców floty ciężarówek McLaren-Honda trwała latem, gdy zespół podróżował pomiędzy 7 torami goszczącymi europejskie wyścigi Formuły 1. Podczas konkursu kierowcy zmniejszyli zużycie paliwa o 4,8% w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego konkursu Mobil Delvac 1. Najlepszym kierowcą w nowej kategorii “poprawy efektywności” został Giles Mathieson. W jego przypadku podstawą wyróżnienia był największy przyrost wydajności, liczony od pierwszej edycji konkursu z 2013 roku.

Konkurs, wspierany przez producenta syntetycznych olejów silnikowych Mobil Delvac 1, trwał od 8 maja (Grand Prix Hiszpanii) do 4 września 2015 roku (Grand Prix Włoch). 3. edycja Driver Efficiency Challenge promowała jazdę efektywną, ale również podkreślała korzyści z niej wynikające – poprawę bezpieczeństwa, mniejsze zużycie silnika i hamulców oraz spadek zużycia paliwa. Przez blisko cztery miesiące rywalizacji kierowcy przejechali łącznie ponad 450 000 km oraz zużyli ponad 136 000 litrów paliwa! Konkurs był otwarty dla wszystkich kierowców pojazdów ciężarowych, którzy pracowali dla zespołu McLaren-Honda podczas sezonu wyścigowego 2015, przewożąc bolidy, części zamienne, urządzenia diagnostyczne i zaplecze dla gości pomiędzy europejskimi wyścigami Grand Prix.

Punktacja opierała się na systemie znanym z torów Formuły 1 (np. 25 punktów za pierwsze miejsce), a wynik był aktualizowany po każdym Grand Prix. Kierowcy byli oceniani według 5 kryteriów:

  • Operowanie pedałem gazu.
    Praca silnika (kontrola optymalnej pracy).
    Praca na biegu jałowym.
    Swobodne toczenie się pojazdu.
    Hamowanie – wyrażone w procentach całej trasy.

– „Jesteśmy pod wielkim wrażeniem, jak dobrze wszyscy poradzili sobie z tym wyzwaniem. Kierowcy potraktowali trzecią edycję konkursu jako świetną okazję do poprawienie swoich wyników z poprzednich lat” – mówi Maciej Marcinowski, CVL Marketing Advisor na region EAME z ExxonMobil. – „Doskonalone umiejętności przyniosły znakomite rezultaty, zwłaszcza w połączeniu z użyciem olejów syntetycznych marki Mobil Delvac, która obchodzi w tym roku swój 90. jubileusz” – dodaje.

– „Jestem niezwykle szczęśliwy z wygranej i tego, że moje starania zostały zauważone i docenione. Wśród kierowców ciężarówek zespołu McLaren-Honda zawsze panuje atmosfera sprzyjająca koleżeńskiej rywalizacji. Każdy marzy o efektywnej jeździe, która przyniesie mu zwycięstwo. Już teraz myślę o poprawie swoich wyników w 2016 roku” – mówi Sean Dignan, zwycięzca tegorocznej edycji Mobil Delvac 1 Driver Efficiency Challenge.

Ocenę zmniejszenia zużycia paliwa przeprowadzono z wykorzystaniem dwóch pojazdów Iveco Eurocargo 75E16 EEV, zgodnych z normami Euro V, obciążonych do 50% ładowności każdy (około 6,2 tony). Testy przeprowadzono w ośrodku Millbrook Proving Ground, Ltd. w Wielkiej Brytanii. W silniku zastosowano olej syntetyczny Mobil Delvac 1 LE 5W-30, a w tylnym moście i w przekładni – Mobilube 1 SHC 75W-90. Zostały one porównane z olejami referencyjnymi: olejem mineralnym klasy SAE 15W-40 w silniku, olejem mineralnym klasy SAE  85W-140 w tylnym moście oraz olejem mineralnym klasy SAE 80W-90 w przekładni. Zaobserwowano statystycznie istotny wpływ na obniżenie zużycia paliwa, porównując produkty syntetyczne z produktami mineralnymi, przy czym średni spadek zużycia paliwa wyniósł 2,9% w jeździe na autostradzie. W przypadku zmian w środowisku testowym mających statystycznie istotny wpływ na zużycie paliwa wprowadzono korekty. Obniżenie zużycia paliwa zależy od typu pojazdu/silnika, temperatury zewnętrznej, warunków jazdy oraz klasy lepkości aktualnie stosowanego oleju silnikowego.

Na co dzień flota ciężarówek zespołu McLaren-Honda używa oleju silnikowego Mobil Delvac 1 LE 5W-30 oraz Mobilube 1 SHC 75W-90 do przekładni i tylnej osi. Syntetyczny Mobil Delvac 1 LE 5W-30 do smarowania pojazdów ciężarowych spełnia techniczne wymagania silników Euro VI oraz umożliwia ograniczenie zużycia paliwa. Z kolei Mobilube 1 SHC 75W-90 jest w pełni syntetycznym olejem przekładniowym do pojazdów użytkowych, mającym pełne zastosowanie w układzie napędowym.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!