Żaden pojazd w tej klasie nie zapewnia takiej widoczności

, 12 sierpnia 2016, 12:41

Obszar martwego pola w pojazdach ciężarowych może różnić się zależnie od modelu. Niektóre ciężarówki mają duże martwe pola, stwarzające zagrożenie dla pieszych i rowerzystów, inne są projektowane tak, by oferować znacznie lepszą widoczność.

Ograniczona widoczność wynikająca z szerokiego obszaru martwego pola może być przyczyną wielu wypadków, szczególnie wśród pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Eksperci z Loughborough University porównali rozmiar martwego pola w 19 najlepiej sprzedających się modelach pojazdów ciężarowych w Wielkiej Brytanii. Jak wynika z analiz, kabiny z niskim wejściem zapewniają na ogół szersze pole widzenia w porównaniu do standardowych. Udowodniono, że kabina Scania z serii P posiada wiele cech wspólnych z kabinami z niskim wejściem jeśli chodzi o ograniczanie martwych pól.

Scania_Najlepsza_widocznosc_1

Widoczność w kabinie Scania P

W przypadku innych marek, gdzie rowerzystę można zauważyć dopiero, gdy znajduje się w odległości 1,5 m od pojazdu, kierowca w kabinie Scania z serii P widzi cyklistę w bezpośrednim sąsiedztwie ciężarówki. Z kolei piesi mogą być zauważeni znajdując się nawet 20 cm od pojazdu. W kabinach innego typu, bądź niemających niskiego wejścia, piesi stojący przed pojazdem mogą pozostać niezauważeni, znajdując się do jednego metra od kabiny.

Niebezpieczne martwe pole

W 2012 roku w Niemczech 23 rowerzystów straciło życie przez to, że kierujący autem ciężarowym nie zauważyli ich skręcając w prawo. W Danii w trakcie ostatniej dekady z tego samego powodu zginęło 50 rowerzystów. Z kolei w Belgii pojazdy ciężarowe są przyczyną 43 proc. wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów. W Holandii i Wielkiej Brytanii udział ten wynosi odpowiednio 38 proc., i 33 proc., a w niektórych miastach, jak Londyn, aż 50 proc.

Redukcja martwych pól

– Kabiny Scania P posiadają wiele cech kabin niskiego wejścia, w tym świetną, bezpośrednią widoczność, która pozwala na skuteczne niwelowanie martwych pól wokół pojazdu – komentuje przedstawiciel organizacji pozarządowej Transport i Środowisko z siedzibą w Brukseli.

Scania_Najlepsza_widocznosc_2

Według badań ekspertów z Loughborough Design School, kierowcy, którzy siedzą wyżej w kabinie, mają zazwyczaj lepszą widoczność martwych pól. A zatem, położenie fotela kierowcy oraz konstrukcja szyb bocznych i przedniej, może istotnie wpływać na wielkość obszaru martwego pola.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!