We Francji ponad 20% potencjału przewozowego oferowanego przez małe i średnie firmy przewozowe nie jest wykorzystywane. Jednocześnie wiele małych i średnich firm produkcyjnych ma problem ze znalezieniem odpowiedniego partnera do przewozu niewielkich ładunków. Te problemy ma rozwiązywać Click&Truck.
Click&Truck to pierwsza platforma B2B, łącząca w czasie rzeczywistym potrzeby transportowe producentów z dostępnością przewoźników. Firma FM Logistic udzieliła wsparcia nowo powstałemu start-upowi, stawiającemu sobie za cel ułatwianie współpracy między małymi i średnimi firmami ku obopólnej korzyści.
Małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne miewają trudności z przewozem niewielkich ilości towarów (od 1 do 10 palet). Generowane w takich sytuacjach koszty są zazwyczaj wyższe niż normalnie. Prawdziwym wyzwaniem jest w dodatku znalezienie niezawodnego, konkurencyjnego usługodawcy, zdolnego do zapewnienia obiegu informacji o potrzebach transportowych w czasie rzeczywistym.
Jeśli chodzi o firmy transportowe, których jest we Francji niemal 40 tys., z czego 90% zatrudnia poniżej 10 pracowników, muszą one na co dzień stawiać czoła problemowi optymalizacji przewożonych ładunków. Aktualnie ponad 20% przejazdów realizowanych przez nie, to tzw. puste przejazdy. To wielkie wyzwanie dla małych przedsiębiorstw, które muszą zapewnić sobie rentowność nie mając dostępu do wystarczająco zróżnicowanego portfela klientów.
Click&Truck to pomysł bazujący na koncepcji uzupełnianiu się korzyści i potrzeb obydwu stron. Tworzona jest baza danych, w której identyfikowane są potrzeby producentów i dostępne moce przerobowe przewoźników. Dzięki wyszukiwarce platforma umożliwia kojarzenie w czasie rzeczywistym zapytań i ofert dotyczących usług transportowych.
Click&Truck – sieć bazująca na idei ekonomii współpracy
Jest to sieć dedykowana małym i średnim przedsiębiorstwom produkcyjnym i transportowym działająca na podobieństwo platform współpracy między osobami prywatnymi.
- Firma produkcyjna zgłasza swoją potrzebę, podaje adres wysyłki i dostawy, liczbę i rodzaj palet oraz przedział czasowy, w którym powinna nastąpić dostawa.
- Przewoźnik wprowadza swoje planowane trasy przejazdu, daty, dostępną ilość miejsca oraz, ewentualnie, dodatkowe proponowane usługi.
- Koszt operacji jest wyliczany automatycznie w zależności od dystansu do pokonania, konieczności zboczenia z pierwotnie planowanej trasy oraz ewentualnych dodatkowych zamówionych usług.
Po każdym zleceniu producent dokonuje oceny przewoźnika. Jego „profil” jest uzupełniany w oparciu o system ocen krzyżowych oraz wskaźniki efektywności.
Dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dokonywanych transakcji i płatności on line, przeprowadzanych jest szereg wstępnych czynności weryfikacyjnych: kontrola kryteriów prawnych, sprawdzanie wypłacalności przedsiębiorstw, itd. W przypadku wystąpienia sporu, odpowiedni system obsługi on-line ułatwia wymianę zapisanych na platformie informacji dotyczących stanu faktycznego.
Pierwsza faza testów
Platforma Click&Truck znajduje się obecnie w fazie testów pilotażowych, rozpoczętych pod koniec lata 2016 roku i odbywających się w trzech regionach Francji: Hauts de France, Île-de-France i Rhône-Alpes-Auvergne. Pierwsze wnioski z testów zostaną opublikowane jeszcze w październiku. Proces wdrożeniowy powinien się rozpocząć pod koniec bieżącego roku i zakończyć objęciem terenu całego kraju przed końcem roku 2017.
Komentarze