8 grudnia br. w gmachu Ministerstwa Rozwoju odbył się XI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego zorganizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM). W tym roku program spotkania był wyjątkowo szeroki, ponieważ został wzbogacony między innymi o tematy dotyczące funkcjonowania fabryk motoryzacyjnych w Polsce.
Konferencje organizowane przez SDCM to ważna data w kalendarzu dla wszystkich osób związanych z branżą motoryzacyjną. Odbywające się zawsze na koniec roku spotkania są okazją do podsumowania aktualnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, a także do prognozowania koniunktury w najbliższym czasie.
Do tej pory podczas konferencji SDCM największy nacisk kładziono na tematy związane z niezależnym segmentem rynku motoryzacyjnego. Tegoroczny Kongres był jednak wyjątkowy, ponieważ odbył się po raz pierwszy, od kiedy stowarzyszenie SDCM przystąpiło do Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA, które reprezentuje interesy producentów działających zarówno na rynku IAM, jak również OE. Rozwój SDCM przełożył się na urozmaiconą tematykę Kongresu.
Jakie problemy mają fabryki części w Polsce?
Uczestnicy Kongresu mieli okazję wysłuchać debaty przedstawicieli fabryk części motoryzacyjnych działających w Polsce. W dyskusji uczestniczyli panowie Tomasz Miśniakiewicz (Prezes Delphi Poland), Tomasz Grabias (Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Mann+Hummel Poland) oraz Marek Potoczny (Dyrektor Funduszy Publicznych i Projektów Przemysłowych w firmie Valeo).
Głos w dyskusji zabrali także przedstawiciele fabryk części, którzy zasiedli na miejscach dla publiczności. Otrzymali oni bowiem piloty do głosowania, dzięki którym mogli udzielać odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzących debatę. W ten sposób poznaliśmy ciekawe opinie dotyczące funkcjonowania tego segmentu rynku. Zapytano między innymi o główne problemy oraz zagrożenia, które utrudniają rozwój fabryk części w Polsce. Najwięcej osób obawia się niejasnych i niestabilnych przepisów prawno-podatkowych oraz braku wykwalifikowanego personelu do pracy w fabrykach.
Eksperci zwrócili także uwagę na problemy związane z pozyskiwaniem wsparcia publicznego na rozwój przedsiębiorstwa. Rozwinęła się dyskusja dotycząca niedoskonałości programu INNOMOTO. Przedstawiciele fabryk zwrócili uwagę na to, że zbyt długi czas od momentu powstania pomysłu na innowacje do chwili przyznania publicznych środków na jego realizację powoduje, że większość z projektów nie jest realizowanych. Przedawniają się one, są realizowane z własnych środków firmy, lub wręcz uciekają za granicę. Istnieje bowiem wewnętrzna konkurencja pomiędzy fabrykami producentów na całym świecie, i tak na przykład jeśli okres pozyskania wsparcia na innowacje w Polsce wydłuża się, może okazać się, że projekt ten szybciej zostanie zrealizowany w fabryce w innym kraju, który sprawniej przyznał publiczną dotację. Dyskusji przysłuchiwali się przedstawiciele Ministerstw, dzięki czemu możemy mieć nadzieję, że poznając bezpośrednie opinie przedstawicieli fabryk będą wiedzieli w jakim kierunku zmierzać, aby przyznawanie wsparcia publicznego było bardziej skuteczne.
Podczas Kongresu wystąpił także przedstawiciel organizacji CLEPA, pan Frank Schlehuber, przedstawiając europejski punkt widzenia producentów części motoryzacyjnych, a w szczególności odnosząc się do prawa wolnego wyboru konsumentów powiedział, że kwestie bezpieczeństwa i ochrony nie mogą prowadzić do niesprawiedliwych ograniczeń w dostępie do danych.
Wśród uczestników spotkania znaleźli się przedstawiciele producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, instytucji państwowych oraz organizacji branżowych CLEPA i FIGIEFA. Swoje stanowisko w kwestii potrzeb zmian uwzględniających punkt widzenia branży motoryzacyjnej dotyczący funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów, jak i wsparcia dla wolnej konkurencji wyraził przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – Minister Jerzy Szmit.
Prognozy dla handlu są pozytywne, ale nie brakuje wyzwań
Nie zabrakło oczywiście tematów związanych z niezależnym segmentem rynku (IAM).
O najważniejszych wyzwaniach dla niezależnego rynku mówiła Sylvia Gotzen, reprezentująca europejską organizację FIGIEFA. Mowa była o rygorach homologacji części zamiennych, ale główny nacisk prezentacji przedstawiał ryzyko wynikające z faktu, że producenci samochodów chcą zamknąć dostęp do danych niezbędnych do serwisowania nowo powstających modeli samochodów.
„Troską niezależnych uczestników rynku powinien być swobodny dostęp do systemów diagnostyki pokładowej (OBD) i kompleksowej informacji technicznej (RMI). Dlatego apelują do polskiego rządu – wesprzyjcie swobodę napraw! Uczyńcie przykład dobrych rozwiązań legislacyjnych, wszak każdy konsument, winien mieć swobodę wyboru – komu powierzy serwisowanie i naprawę swego dobra” – podkreślała Dyrektor Generalna FIGIEFA.
Podczas Kongresu podsumowano także aktualną sytuację na niezależnym rynku dystrybucji części. Przedstawiono prognozowane wyniki producentów i dystrybutorów na koniec 2016 roku, które okazały się bardzo pozytywne. Jedynie 12% dystrybutorów części zadeklarowało, że pod koniec tego roku spodziewa się spadków sprzedaży w granicach do 10% w porównaniu z rokiem 2015. Natomiast 37% dystrybutorów oraz aż 60% producentów części spodziewa się wysokich wzrostów sprzedaży przekraczających 10% w porównaniu rok do roku.
Jakie są prognozy dla branży na nadchodzący rok? O tym napiszemy w kolejnym artykule.
Komentarze