Przedstawiciele Scania zorganizowali wyjątkowy trening bezpiecznej jazdy, podczas którego uczestnicy mogli przekonać się, co się dzieje, gdy pojazd traci stabilność na zakręcie.
W ramach treningu bezpiecznej jazdy przeszkolonych zostało 700 właścicieli flot i kierowców prowadzących przewozy na zlecenie firmy AGA Gas, szwedzkiego dostawcy gazu działającego w ramach Grupy Linde. Podczas szkolenia uczestnicy mogli m.in. doświadczyć co się dzieje, gdy pojazd ulega wywróceniu.
– W AGA i Linde obowiązuje zasada „zero wypadków”. A zatem ważne jest, aby nasi kierowcy byli świadomi tego, jak im zapobiegać. Każdy wypadek, to o jeden za dużo. Ponieważ przewozimy ładunki niebezpieczne, efekty wywrócenia się pojazdu mogą być bardzo poważne, nie tylko dla jego uczestników, ale także dla osób postronnych – komentuje Lars Johansson, menedżer floty w AGA Region Europy Północnej.
Na granicy
Za tor szkoleniowy posłużył pas startowy znajdujący się terenie dawnej wojskowej bazy lotniczej, niedaleko centrali i fabryki Scania w Södertälje. Inicjatorami projektu byli przedstawiciele firm AGA i Scania.
Do dyspozycji kursantów oddano dwa specjalnie przygotowane pojazdy ciężarowe, wyposażone w pomocnicze koła, które miały na celu zdestabilizować pojazd tak, jakby naprawdę miał się przewrócić. W trakcie kursu ciągnik z naczepą był rozpędzany do 30 km/h, następnie nagle pojawiała się przed nim przeszkoda, którą kierowca musiał ominąć wykonując gwałtowny skręt.
– Odczuć na własnej skórze, gdy pojazd się przewraca, to naprawdę otrzeźwiające przeżycie. Musiałem się zmusić, aby przekroczyć granicę bezpieczeństwa, którą zawsze sobie wyznaczam, gdy normalnie prowadzę – mówi kierowca cysterny Tobias Attorps.
Środki zapobiegawcze
Prawie każde przewrócenie się pojazdu wynika z błędu człowieka: niedostatecznej wiedzy, zmęczenia lub chwilowego braku skupienia. Może ją wywołać również nadmierna prędkość na ostrym zakręcie. Jednak choć wszystko dzieje się wtedy bardzo szybko, wystarczy podjąć kilka prostych kroków, aby zapobiec wypadkowi.
– Nasze ćwiczenia odbywają się w kontrolowanych warunkach, w rzeczywistości jednak margines bezpieczeństwa jest znacznie węższy. Naszym celem jest uświadomienie, co tak naprawdę odczuwa się, gdy pojazd się wywraca. Kursanci powinni to wiedzieć, by dzięki temu lepiej rozumieć ryzyko związane z takim wypadkiem – mówi Jörgen Kalénius, trener bezpiecznej jazdy u dilera Scania
w Sztokholmie.
Komentarze