Jak nie wywrócić cysterny

, 24 marca 2017, 10:48

Kierowcy przewożący ładunki ciekłe w cysternach mają szczególne trudne zadanie. Przewożona ciecz nie jest bowiem ładunkiem stabilnym, lecz żyje swoim życiem. Najprościej mówiąc, chlupie w zbiorniku, poddając się sile bezwładności.

Doskonale ilustruje to poniższy film:

Podczas przyspieszania ciecz przesuwa się do tyłu zbiornika. Z kolei podczas hamowania uderza gwałtownie w przód cysterny. Takie gwałtowne uderzenie cieczy może znacznie wydłużyć drogę hamowania.  To jest tak, jakby ktoś pchał do przodu hamujący pojazd.

Przewożona ciecz przemieszcza się jednak nie tylko do przodu i do tyłu, ale także na boki, na przykład podczas zmiany pasa ruchu i oczywiście na zakręcie. Popatrzmy:

Moc cieczy jest ogromna! Wystarczy zbyt gwałtowny manewr kierownicą albo zbyt duża prędkość, by doszło do przewrócenia zestawu:

Okazuje się, że wcale nie potrzeba do tego dużych prędkości. Zdarzały się przypadki wywrócenia cysterny na rondzie już przy 28 km/h!!!

Przelewająca się ciecz powoduje nieustanne i niekiedy bardzo dynamiczne przesuwanie się środka ciężkości zestawu. Oczywiście cysterny są wyposażane w przegrody zmniejszające siłę przelewającego się ładunku, ale nigdy nie zniweluje to do końca oddziaływania groźne siły bezwładności.

Nie ma uniwersalnej recepty na bezpieczne kierowanie takim zestawem. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • najbardziej niestabilna jest cysterna napełniona tylko częściowo
  • unikaj wszelkich gwałtownych skrętów, szarpnięć kierownicą
  • unikaj raptownych przyspieszeń i nagłych hamowań, jeśli nie jest to sytuacja awaryjna
  • pamiętaj, że bardzo niebezpieczne jest drugie uderzenie cieczy, a więc uwaga na ronda, a także gwałtowne kontry kierownicą
  • nie hamuj na zakrętach
  • jeżeli dojeżdżasz do skrzyżowania lub przejścia dla pieszych i musisz się zatrzymać, nie zwalniaj pedału hamulca, gdyż uderzenie cieczy może spowodować przesunięcie zestawu już w końcowej fazie hamowania (do przodu albo do tyłu)
  • w zakręty wjeżdżaj o co najmniej 20 km/h wolniej, niż zestawem z ładunkiem stabilnym
  • staraj się przewidywać rozwój sytuacji na drodze, abyś nie był zmuszony do gwałtownych manewrów i silnego hamowania.
  • zachowaj zwiększony odstęp od pojazdu poprzedzającego

 

Oczywiście doświadczenie zawodowi kierowcy doskonale o tym wszystkim wiedzą. Te rady i przestrogi dedykuję tym, którzy dopiero zaczynają jazdy cysternami. Jeżeli chcecie uniknąć wywrócenia zestawu, co może być bardzo niebezpieczne, weźcie je sobie do serca.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

damian, 25 marca 2017, 19:24 4 0

przydatne porady, zwłaszcza dla początkujących drajwerów

Odpowiedz

Adir, 31 marca 2018, 20:14 0 0

A jak wyglądają obciążenia w zależności od napełnienia cysterny?

Odpowiedz

Paweł, 25 października 2018, 16:56 0 0

Dzięki, krótki ale rzeczowy artykuł i przydatne porady. Ja za miesiąc po raz pierwszy wsiadam na zestaw z cysterną, szerokości szofery beczek:)

Odpowiedz