Dwa nowe akumulatory o pojemnościach 240 Ah i 190 Ah to odpowiedniki tych najczęściej spotykanych w pojazdach – o pojemnościach 180 Ah i 225 Ah. Dzięki technologii EFB akumulatory mają odporność na wstrząsy spełniającą standard V4 (co odpowiada odporności na wstrząsy do 6 g), większą tolerancję na pracę z niskimi stopniami naładowania oraz są dużo bardziej odporne na pracę cykliczną.
Poprawienie parametrów osiągnięto przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów akumulatorów, co powoduje że pasują w pojeździe bez żadnych przeróbek. Dzięki większej pojemności doskonale sprawdzają się w pojazdach pracujących w ciężkich warunkach lub mających duże zapotrzebowanie na prąd.
Zwiększoną odporność na wstrząsy zapewniają:
- klejenie na gorąco całych pakietów płyt do dna obudowy, co dodatkowo zmniejsza obciążenia mechaniczne połączeń wewnętrznych akumulatora,
- pokrycie płyty dodatniej warstwą poliestru, co poprawia stabilność masy czynnej zapobiegając jej opadaniu z kratki, zwiększając odporność na pracę cykliczną oraz odporność na wstrząsy i wibracje,
- wzmocnienie klejem termoplastycznym miejsc mocowania płyt do ich łączników, co zmniejsza ryzyko oberwania pojedynczych płyt,
- zastosowanie dodatkowych stabilizatorów mostków pomiędzy trzecią a czwartą celą, co przeciwdziała pęknięciu mostka w miejscu najbardziej obciążonym mechanicznie.
Oprócz zwiększonej odporności na wstrząsy akumulatory TE posiadają szereg rozwiązań technicznych poprawiających ich właściwości eksploatacyjne. Zastosowanie mikroporowatych separatorów kopertowych zapobiega zwarciu płyt dodatniej i ujemnej i wydłuża żywotność akumulatora. Konstrukcja kratki ołowianej PowerFrame produkowanej metodą wytłaczania charakteryzuje się skróconymi drogami przepływu prądu, co zmniejsza oporność wewnętrzną i zwiększa moc, natomiast specjalny stop ołowiu zwiększa odporność na korozję i zapewnia niski stopień samorozładowania.
Unikalnym rozwiązaniem zastosowanych w akumulatorach TE są cyrkulatory kwasowe znajdujące się w każdej celi. Zapobiegają one rozwarstwianiu się elektrolitu i pozwalają na utrzymanie jego równej gęstości, co zwiększa dostępny prąd rozruchowy w akumulatorach częściowo rozładowanych oraz opóźnia zjawisko zasiarczania płyt.
Komentarze