Jaworzno to polski lider elektromobilności w transporcie publicznym – obecnie jego flota w 40% składa się z pojazdów elektrycznych, a władze miasta dążą do tego, aby w najbliższym czasie pojazdy napędzane prądem stanowiły zdecydowaną większość floty. Ich założenia zakładają nawet 80-procentowy udział tych pojazdów.
Włodarze miasta stawiają również na wdrażanie nowych rozwiązań, niekoniecznie tych sprawdzonych już w innych miejscowościach – z przykładów można wymienić bilety w systemie OPS. W tym roku przeprowadzono już pilotażowy program skanowania wybranych obszarów miasta, który ma za zadanie pomóc w rozwoju transportu autonomicznego na terenie Jaworzna, ponieważ w tej dziedzinie miasto chce być pionierem w Polsce. Ostatecznym planem jest stworzenie pojazdu zeroemisyjnego, który będzie pojazdem modułowym i w pewnym stopniu samosterownym.
Współpraca z Ministerstwem i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz władze Jaworzna podpisały list intencyjny w celu stworzenia specjalnego obszaru do testów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Zadaniem NCBR jest stworzenie programu związanego z “Bezemisyjnym Transportem Publicznym”, którego założenia będą badane i analizowane właśnie w Jaworznie.
Według założonego harmonogramu testy tych bezemisyjnych autobusów miałyby rozpocząć się pod koniec 2019 r. i odbywać na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, w tym również na wspominanym wcześniej specjalnie przygotowanym obszarze. Zamówione do testów pojazdy charakteryzować się będą warunkową autonomicznością pod nadzorem człowieka, a to oznacza, że będą poruszać się samodzielnie przynajmniej po zajezdni – jest to trzeci poziom klasyfikacji SAE International.
Do postępowania dotyczącego zaprojektowania i dostarczenie do Jaworzna autobusów bezemisyjnych zgłosiło się 9 wykonawców. Wspominany program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, o wartości 160 milionów złotych zakłada, że do końca 2023 r. po Polsce będzie jeździć ponad 1000 pojazdów transportu publicznego opracowanego właśnie w jego ramach. Co warto dodać, wspólna inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury, NCBR i Jaworzna jest elementem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i Planu Rozwoju Elektromobilności polskiego rządu.
Autobusy bezemisyjne w Jaworznie
Przypomnijmy, że pierwsze bezemisyjne elektryczne autobusy trafiły do Jaworzna w 2015 r. – był to Solaris Urbino electric. Kilka lat później ta sama firma dostarczyła do miasta kolejne 22 autobusy. Tym razem było to 9 autobusów przegubowych Urbino 18 electric oraz 4 autobusy MIDI Urbino 8,9 electric. Wszystkie z nich wyposażone są w system ładowania pantografowego, złącze plug-in do podłączenia do ładowarki stacjonarnej, biletomat, porty USB, oświetlenie LED oraz klimatyzację. Poza systemem informacji pasażerskiej, w pojazdach zainstalowany jest również system zarządzania flotą – składa się on z urządzenia lokalizacyjnego i anteny GPS.
Komentarze