Jak prawidłowo wymienić klocki hamulcowe? 

, 9 października 2018, 20:32

Wymiana klocków hamulcowych w samochodzie ciężarowym nie stanowi dla doświadczonych mechaników dużego wyzwania. Wciąż istnieje jednak kilka podstawowych zasad, o których należy pamiętać, wykonując tą czynność. Dzięki temu można uniknąć przedwczesnego zużycia klocków, powodowanego głównie przegrzewaniem się układu.

Aby przystąpić do wymiany klocków należy bezpiecznie podnieść pojazd i zdemontować koła. Pierwszym zadaniem jest wzrokowa ocena całego systemu obejmująca:

  • stan zacisku hamulcowego i zbiornika ciśnieniowego,
  • stan przewodów czujnika zużycia klocków oraz czujnika ABS,
  • stan połączeń przewodów ciśnieniowych.

W kolejnym kroku należy ręcznie cofnąć tłoczki zacisku hamulcowego. W tym celu należy zdjąć pokrywę z regulatora i za pomocą adaptera, który jest dołączony do zestawu klocków hamulcowych TRW, wykręcić tłoczek w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Przy odpowiednim cofnięciu tłoczka słyszalne jest „kliknięcie”, które oznacza, że położenie tłoczków daje możliwość dostępu do klocków hamulcowych. Tłoczki należy cofać jedynie do momentu, aż znajdą się w położeniu końcowym wewnątrz zacisku.

Czynność ta pozwala już na tym etapie wyciągnąć pierwsze wnioski na temat stanu regulatora. Jeżeli potrzeba znacznej siły do kręcenia adapterem, jest to oznaka uszkodzenia regulatora. Maksymalny moment obrotowy potrzebny do wykonania tej czynności jest określony przez producent na poziomie 25 Nm(!)

Następnie wyjmujemy spinkę mocującą, kołek zabezpieczający oraz uchwyt klocka. Aby zwolnić i wyjąć klocki, należy poruszyć zacisk. Podczas tej czynności doświadczeni mechanicy są w stanie ocenić także stan prowadnic zacisku. W przypadku, gdy są one zużyte i ruch zacisku jest utrudniony, należy posłużyć się zestawem naprawczym. Marka TRW oferuje odpowiednie zestawy do większości zacisków. Teraz sprężyny będące elementem zestawu mogą być zamontowane na nowych klockach.

TRW zmieniła w niektórych zestawach konstrukcję sprężyn klocków. W dalszym ciągu można jednak stosować sprężyny TRW i OE wymiennie. Szczegółowe informacje są dostępne w informacji serwisowej TRW XZS152A. Po sprawdzeniu i dokładnym oczyszczeniu jarzma, należy włożyć nowe klocki TRW i zamontować wszystkie dostarczone w zestawie akcesoria mocujące.

Uwaga! Klocków hamulcowych w żadnym wypadku nie należy samodzielnie modyfikować. Ręczna obróbka płytki klocka, taka jak szlifowanie lub piłowanie, prowadzi do powstania przeciążeń mechanicznych i termicznych w klocku, przez co skuteczność hamowania zostaje zmniejszona, a zużycie zostaje zwiększone. Może to w efekcie spowodować powstanie niepożądanego hałasu, a nawet zakleszczenie. Z tego względu specjaliści odradzają dokonywania jakichkolwiek zmian w układzie hamulcowym na własną rękę. Właściwe zakończenie wymiany klocków jest szczególnie ważne dla późniejszej prawidłowej pracy hamulca. Specjaliści TRW zalecają zapoznanie się z informacjami producenta pojazdu, aby poznać szczegółowe procedury mające zastosowanie w różnych typach pojazdów i zacisków hamulcowych. Ostatnim elementem wymiany jest zamontowanie i dokręcenie kół przy użyciu momentu określonego przez producenta pojazdu. Po jeździe próbnej należy sprawdzić ostatecznie układ hamulcowy na stanowisku przeznaczonym do badania pojazdów ciężarowych.

W teście montażowym, przeprowadzonym przez TRW na potrzeby tej instrukcji, przestrzegana była procedura określona przez producenta dla konkretnego systemu hamulcowego w następujących krokach:

  • regulator został przekręcony zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż klocki dotknęły tarczy hamulcowej. Zwrócono przy tym uwagę, aby nie dokręcić regulatora zbyt mocno;
  • regulator został obrócony z powrotem o 3-4 kliknięcia;
  • po wciśnięciu i zwolnieniu hamulca sprawdzono, czy ręczne obrócenie koła było możliwe.

Klocki hamulcowe marki TRW należą do portfolio produktów ZF Aftermarket. ZF oferuje również inne podzespoły do układu hamulcowego, jak również elementy układu zawieszenia, przeniesienia napędu, układu kierowniczego oraz skrzynie biegów i zestawy olejowe.

Komentarze

Brak komentarzy