System wymienny BDF DAF – prezentacja nowości

, 19 listopada 2018, 11:59

W miniony piątek firma DAF zaprosiła przedstawicieli branży transportowej oraz dziennikarzy na konferencję prasową poświęconą nowościom w przewozach BDF –  czyli dotyczących wymiennych zabudów stosowanych w transporcie. Poniżej przedstawiamy krótką relację, która przybliży to spotkanie.

Konferencję rozpoczął Maciej Taniewski, Managing Director DAF, który przedstawił wyniki finansowe DAF. Wskazują one na to, że firma pozostaje liderem w ilości sprzedawanych i rejestrowanych pojazdów – zarówno jeśli chodzi o pojazdy z segmentu lekkiego, jak również ciężkiego. Obecnie firma posiada w Polsce 34 punkty serwisowe (nowo otwarte w 2018 to DBK Suwałki, ESA Zgorzelec, Wanicki Kielce), ale planuje dalszy rozwój – także sieci sprzedaży części TRP. W swojej prezentacji Taniewski zwrócił również uwagę na sieć PACCAR, czyli między innymi rozwiązania dla firm transportowych, które dysponują własnym serwisem – Parts Fleet Service. Wpisuje się to w strategię firmy, która obecnie dostrzega tendencję, że rynek transportowy nie oznacza tylko sprzedaży samochodów – obecnie niezbędny jest cały pakiet zintegrowanych usług.

Prelegent Zbigniew Kołodziejek, Maciej Taniewski siedzi po prawej

W dalszej części Zbigniew Kołodziejek poświęcił swoją uwagę ciężarówkom DAF CF i XF, wyposażonym w nowoczesne silniki, które osiągają największe spadki zużycia paliwa w historii wszystkich produktów firmy DAF. Duże zainteresowanie wzbudził również opis systemów bezpieczeństwa obecnych w pojazdach, które co ciekawe, dostępne są w wyposażeniu standardowym. Należą do nich: tempomat adaptacyjny, tempomat przewidujący, system ostrzegania o kolizji oraz system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, AEBS, kontrola stabilności (VSC) oraz wersja „Silent”.

Podwozie DAF pod zabudowę BDF

Najważniejszą częścią konferencji była prezentacja nowego zestawu wymiennego firmy DAF pod zabudowę BDF – poruszano podczas niej tematy związane z konstrukcją, kompaktowością i uniwersalnością zestawu, a także dotyczące uzbrojenia podwozia i przyczepy. Nowy FAN charakteryzuje się niższymi kosztami zabudowania oraz napraw – dla przykładu nie są wymagane czynności obsługowe. Przy budowie oddzielnego układu sterowania osią tylną zastosowano układ hydrauliczny sterowany elektrycznie i zunifikowano komponenty z FA/FAR. Do konstrukcji wprowadzono także nową oś wleczoną, która zbudowana jest z mniejszej ilości sensorów i komponentów. Zastosowana kabina jest obecnie największą na rynku.

Podczas konferencji firma GNIOTPOL zaprezentowała swój kurtynowy zestaw wymiennej zabudowy przygotowany na nadwoziu DAF 6×2 o DMC 18 ton.

GNIOTPOL oferuje zabudowy według stosowanych standardów (podnoszenia do 180 cm oraz opuszczanie do 90), jak również takie przystosowane do wymagań klientów. W swoich konstrukcjach stosują uzbrojenia przykręcane do ramy pojazdu, które obciążają podłużnice w niewielkim stopniu. W swoim portfolio posiadają także nadwozie STRONG dedykowane do transportów ciężkich – składa się z ocynkowanej ramy, a podłogę tworzy wodoodporna sklejka.

Do tej pory firma sprzedała około 150 zabudów BDF, jednak zapotrzebowanie stale rośnie. GNIOTPOL angażuje się także w prowadzenie szkoleń, przygotowują symulacje opłacalności. Proponowane przez nich rozwiązania mają zastosowanie na przykład w przewozach kurierskich i firmach meblowych, ponieważ sprawdzają się one w sytuacjach, gdzie transport odbywa się bez przeładunku i oczekiwania.

Ciekawym rozwiązaniem proponowanym przez firmę jest przewóz wózków widłowych – w niektórych krajach kierowcom i przewoźnikom grożą kary za przekroczenie długości zestawu – jak wiadomo wózek może stanowić taki dodatkowy metraż. GNIOTPOL wpadł na pomysł, aby wózek przewozić wewnątrz i tym samym zachować kubaturę i lepiej rozłożyć ciężar załadunku – mocowanie wideł znajduje się wówczas w tunelu podłogi. System ten nazwany został Transformers, jednak na chwilę obecną można go zastosować jedynie z wózkiem Palfinger.

W optymalnym wykorzystaniu systemów BDF ważne jest zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca, aby dokonać „wymiany” nadwozi – ważna jest wówczas precyzja i dokładność, jednak doświadczonemu kierowcy cała operacja może zająć 10 minut.

Komentarze

Brak komentarzy