Cyfryzacja opon w transporcie

2 kwietnia 2019, 15:19

W dobie cyfryzacji przedmioty codziennego użytku zyskują nowe funkcje, dzięki którym stają się bardziej użyteczne. Przykład? Opona ciężarowa, która sama informuje kierowcę o awarii. Do tego potrzebny jest zainstalowany wewnątrz czujnik, który monitoruje temperaturę i ciśnienie. W ten sposób każda opona – nowa czy używana – może stać się inteligentna.

Opony to jeden z głównych elementów całkowitego kosztu eksploatacji pojazdu (TCO). Wydłużenie żywotności ogumienia poprzez utrzymywanie właściwego ciśnienia przynosi oszczędności wynikające z wyeliminowania awarii i związanych z tym przestojów, a także mniejszego zużycia paliwa. Wsparcie w tym zakresie zapewniają cyfrowe systemy monitorowania Continental – ContiPressureCheck oraz ContiConnect – pomagające zachować kontrolę ogumienia całej floty.

Cyfryzacja w świecie opon

ContiPressureCheck oraz ContiConnect to systemy o modułowej budowie, których komponenty różnią się w zależności od wielkości oraz potrzeb danej floty. Sercem obu rozwiązań są montowane na warstwie butylowej czujniki dostarczające dokładnych informacji o stanie każdej opony – nieustannie monitorują poziom ciśnienia i temperatury. Czujniki mogą być montowane w oponach fabrycznie lub dodane do nich na każdym etapie eksploatacji.

ContiPressureCheck jest rozwiązaniem, który stosuje się w pojedynczych pojazdach i zestawach ciągników z naczepami. Można go integrować z popularnymi urządzeniami telematycznymi. System wyświetla dane w kabinie oraz informuje kierowcę o nieprawidłowościach, zanim problem stanie się poważny. ContiConnect to rozwiązanie umożliwiające jednoczesne monitorowanie opon wielu pojazdów.

Dane z czujników zbierane są bezprzewodowo czytnikiem ręcznym HHT (Hand-Held Tool) lub za pomocą stacji Yard Reader po powrocie pojazdów do bazy i przesyłane przez sieć komórkową do serwerów Continental, a następnie wyświetlane w portalu internetowym ContiConnect. Jest to wykorzystujący standardową przeglądarkę internetową interfejs zapewniający dostęp do informacji, danych statystycznych i raportów. Pozwala menedżerom floty odczytywać ostrzeżenia o zbyt niskim ciśnieniu powietrza, śledzić zmiany odczytów w czasie rzeczywistym oraz analizować szczegółowe raporty i dane analityczne.

Po wykryciu zbyt niskiego ciśnienia lub zbyt wysokiej temperatury system wysyła ostrzeżenie, co pozwala szybko zareagować na problem. Ostrzeżenia trafiają do zdefiniowanej listy osób, na przykład kierowcy i pracownika warsztatu, a więc tam, gdzie są najbardziej potrzebne.

Niebawem na rynek trafi kolejna wersja systemu ContiConnect Live. Jego największą zaletą jest niezwłoczne informowanie operatorów flot pojazdów ciężarowych i autobusów o pojawieniu się problemu z temperaturą lub ciśnieniem w oponie – bez względu na aktualną pozycję pojazdu tj. nawet wtedy, gdy jest w trasie.

Ciśnienie pod stałym nadzorem

Prewencyjne podejście do zarządzania oponami we flocie pozwala wygenerować realne oszczędności – prawidłowe ciśnienie zmniejsza opory toczenia, a tym samym redukuje zużycie paliwa. Dobrej jakości odpowiednio dobrane i użytkowane opony to także większa żywotność – utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach pozwala zwiększyć trwałość karkasu o 20%, a bieżnika o 15% oraz mniej kosztownych awarii.

– Operatorzy flot transportowych są coraz bardziej świadomi potrzeby monitorowania zużycia opon. W obliczu bardzo dużej konkurencji i rosnącej presji cenowej w branży transportowej, aby odnieść sukces, muszą optymalizować koszty. Wiedzą już, że zakup opon to ułamek tego, ile w ogólnym rozrachunku pochłania obsługa ogumienia, wliczając w to ewentualne przestoje z powodu awarii. W tym przypadku dobrze sprawdza się zasada, że lepiej jest zapobiegać niż rozwiązywać problemy. Systemy takie jak ContiConnect czy ContiPressureCheck monitorujące ciśnienie i temperaturę dają pełną kontrolę nad stanem ogumienia, pomagając w ten sposób zachować sprawność floty, ograniczając do minimum czas potrzebny na usunięcie usterki. Dla firm transportowych oznacza to podwójną korzyść, z jednej strony niższe koszty utrzymania, z drugiej zaś większą wydajność floty – mówi Krzysztof Otrząsek, Fleet & Digital Solutions Manager CVT w Continental Opony Polska.

Cyfrowy monitoring opon pozwala zapomnieć o ręcznych, rutynowych kontrolach – teraz czynności związane z serwisowaniem ogumienia mogą być wykonywane dokładnie wtedy, kiedy są niezbędne – zarówno w pojedynczych pojazdach, jak i w całych flotach. To wyższy poziom bezpieczeństwa, trwałość opon oraz wyjątkowo niskie koszty eksploatacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!