Łódź po raz kolejny inwestuje w rozwój logistyki. W zeszłym tygodniu miało miejsce uroczyste zawieszenie wiechy na budowanych przez firmę Hillwood halach magazynowych zlokalizowanych w południowej części Łodzi.
Nowa inwestycja położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie trasy Górnej, z bardzo szybkim połączeniem z autostradą A1, drogą ekspresową S8 i drogą krajową nr 91. Powstające dwie hale będą dysponowały łączną powierzchnią 163 000 m kw. Pierwsza z nich do użytku zostanie oddana już w listopadzie. Generalnym wykonawcą jest firma Bremer.
– Tę inwestycję udało się rozpocząć po wieloletnich przygotowaniach. To największa inwestycja Hillwood w Europie, kolejna realizowana w centralnej Polsce – po projekcie w Strykowie, Kutnie i Głuchowie. Wybraliśmy Łódź ze względu na jej idealne położenie geograficzne, a także dostęp do infrastruktury publicznej, technicznej i transportu – powiedział Hubert Michalak, prezes zarządu Hillwood Polska.
Łódź jest jednym z najistotniejszych centrów logistycznych w Europie Centralnej. Jest to wynik żmudnej i konsekwentnej pracy zarządzających miastem. To program strategiczny polegający na zastąpieniu podupadającego i znikającego przemysłu włókienniczego
– Każda tego typu inwestycja jest dla nas bardzo istotna. Zdajemy sobie sprawę, że Łódź potrzebuje nowych gałęzi rozwoju, a logistyka stała się jedną z nich. Powstawanie nowych firm i zakładów wiąże się z rozwojem miasta. To są podatki, które dają szansę na realizację innych, mniejszych i większych bardzo pożytecznych rzeczy, które dzieją się w mieście – powiedziała Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Łódź i jej najbliższe okolice, Stryków i Piotrków Trybunalski, stanowią jeden z najszybciej rozwijających się rynków magazynowych i logistycznych w skali całej Polski.
Uroczystość zawieszenia wiechy na powstających magazynach była też dobrą okazją do rozmowy na temat panujących obecnie trendów w budowaniu nowych centrów logistycznych, o których opowiedział Prezes Zarządu Hillwood Polska – Hubert Michalak.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Z czego składają się obecnie użytkowane i budowane centra logistyczne? Jakie strefy można w nich wyróżnić?
Hubert Michalak: Dążymy do tego, żeby nowoczesne centra logistyczne budowane przez Hillwood w modelu spekulacyjnym były jak najbardziej uniwersalne. Dziś największą zaletą powierzchni magazynowej lub przemysłowej jest szybkość dostosowania przestrzeni do potrzeb i oczekiwań konkretnego klienta. Taki jest współczesny rynek, na którym zdolność do błyskawicznego przeskalowywania infrastruktury przemysłowej lub magazynowej często stanowi jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych decydujących o rentowności całego przedsięwzięcia.
W architekturę naszych obiektów, już na etapie projektowania i przygotowania do budowy, od początku wpisana jest idea maksymalnej elastyczności. Osiągamy ją stosując rozwiązania takie jak standardowa siatka słupów nośnych, która umożliwia wydzielenie przestrzeni dostosowanej do potrzeb najemcy i jej późniejszą aranżację zgodnie z jego oczekiwaniami. Taki surowy budynek to jeden wielki open space, który w dalszym kroku będzie można podzielić i dostosować do oczekiwań zainteresowanego najmem klienta. Nie realizujemy modułów w ramach inwestycji, żeby potem szukać do nich klientów. To budynki mają być dostosowane do potrzeb klienta. Te zaś bywają dość zróżnicowane, co widać w szczególności na przykładzie inwestycji realizowanych w modelu BTS (built-to-suit), czyli szytych na miarę. W zależności od charakteru prowadzonej działalności możemy w takich magazynach wyróżnić różne strefy – chłodnie, mroźnie (dla przedsiębiorstw handlowych), strefy sortowania (e-commerce) czy też strefy biurowe oraz strefy socjalne i strefy relaksu dla pracowników.
Jakie rozwiązania proponowane są klientom chcącym korzystać z magazynu w systemie BTS?
W zależności od specyfiki biznesu najemcy oferujemy różne rozwiązania pozwalające dostosować przestrzeń magazynową do wymagań klienta. Możemy więc dostosować budynek do potrzeb linii produkcyjnej o różnym stopniu automatyzacji, sekcji do konfekcjonowania i pakowania produktów, magazynu wysokiego składowania lub magazynu blokowego. Budynki BTS mogą być np. wyższe niż standardowe, posiadać antresole, wzmocnione posadzki pod maszyny produkcyjne, strefy o podwyższonych wymogach przeciwpożarowych lub strefy kontrolowanych temperatur. W przypadku branż wymagających wyśrubowanych norm sterylności, takich jak farmacja, w budynku może znaleźć się hala czysta (tzw. cleanroom), gdzie stale utrzymywane są wymagane parametry czystości, wilgotności i temperatury.
Nasi najemcy coraz częściej decydują się także na wyposażenie użytkowanych obiektów w nowoczesne moduły socjalne, takie jak siłownia, czy strefa relaksu lub stołówka połączona z w pełni wyposażoną kuchnią, w której profesjonalni kucharze przygotowują zbilansowane posiłki dla pracowników. Ten trend jest odpowiedzią na sytuację na rynku pracy, na którym specjalistów często brakuje, a firmy, rywalizując o nich, starają się zapewnić różnorodny i atrakcyjny wachlarz pozapłacowych zachęt i benefitów.
Jakie rozwiązania technologiczne są obecnie stosowane przy ich budowie – jakie nowe technologie zostają wprowadzane?
Dobrym przykładem nowoczesnej inwestycji jest Centrum Logistyczne Hillwood Łódź Górna. To typowa inwestycja spekulacyjna, realizowana w bardzo perspektywicznej lokalizacji. Z nieruchomości korzystać będą mogły firmy z wielu branż, w tym logistycznej, handlowej, e-commerce, dystrybucyjnej i produkcyjnej. Docelowa powierzchnia powstającego parku magazynowego wyniesie niemal 170 tys. m2, a pierwsza z dwóch hal będzie gotowa jeszcze w tym roku.
Obie hale magazynowe wysokiego składowania (10 m) i podwyższonej odporności ogniowej (+4000 MJ/m2) będą posiadały standardową siatkę słupów (12×24 m) i zostaną wyposażone w posadzkę o ponadstandardowej nośności (6 t/m2), oświetlenie LED i instalacje tryskaczowe. Świetliki i klapy dymowe będą stanowiły min. 3% powierzchni dachu, zapewniając naturalne doświetlenie magazynów. Nieruchomość objęta będzie 24-godzinnym monitoringiem, a na jej terenie powstaną 33-metrowe place manewrowe i obszerny parking. Najemcy będą mieli do dyspozycji doki z ochronnymi kołnierzami i hydraulicznymi podnośnikami i rampy najazdowe umożliwiające dostęp do wnętrza magazynów.
Powstający obiekt jest nowoczesny, ale zastosowanych w nim rozwiązań technologicznych nie należy mylić z technologicznymi nowinkami. Nowoczesne centra logistyczne muszą być w pierwszej kolejności efektywne. Dotyczy to zarówno efektywności energetycznej, czy termicznej, jak i efektywności realizowanych w obrębie centrum procesów: produkcyjnych, logistycznych, czy magazynowych. Żeby osiągnąć maksymalną możliwą efektywność w każdym z tych wymiarów sięgamy po sprawdzone i niezawodne technologie, których przydatność i efektywność jest niepodważalna.
Dobrym przykładem może być powszechnie wykorzystywana w obiektach komercyjnych technologia LED. Kiedy LEDy zaczęły pojawiać się na rynku były nie tylko drogie, ale także wymagające w utrzymaniu i konserwacji. Dziś trudno sobie wyobrazić inne niż LEDowe rozwiązania oświetleniowe. Podobnie może być w przyszłości z technologiami wchodzącymi dopiero na rynek.
Jakie są korzyści dla miast, w okolicach których powstają duże centra logistyczne?
Branża logistyczna daje miastu nowy impuls do rozwoju. Firmy, lokujące tam swoje zakłady, tworzą nowe miejsca pracy i zwiększają wpływy podatkowe, co pozwala władzom samorządowym na sfinansowanie dodatkowych zadań i projektów.
Dodać należy do tego jeszcze jeden, może mniej oczywisty element. Firma, które decyduje się stworzyć swój magazyn lub zakład produkcyjny na terenie miasta, często po jakimś czasie podejmuje także decyzję o przeniesieniu tam kolejnych obszarów operacyjnych swojej działalności. Bywa, że jest to regionalny oddział lub centrum usług wspólnych, ale zdarza się także, że finalnie do miasta przeniesiona zostaje główna siedziba firma. To znacznie ułatwia i usprawnia zarządzanie biznesem, a z punktu widzenia miasta i społeczności lokalnej wiąże się z nowymi, często wysokopłatnymi miejscami pracy i kolejnym zastrzykiem gotówki do miejskiej kasy.
Komentarze