Łożyska kół pojazdów ciężarowych

, 16 września 2019, 23:28

Wytrzymałość i bezawaryjne funkcjonowanie łożysk kół jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów użytkowych wykorzystywanych do transportu towarów lub ludzi, które pokonują rocznie ogromne odległości. W przypadku takich pojazdów każdorazowa awaria łożyska może wiązać się z dużymi stratami dla właściciela firmy transportowej.

Firma FAG opracowała rozwiązania dla wszystkich rodzajów pojazdów ciężarowych, które w zależności od modelu pojazdu, koncentrują się na optymalizacji systemu uszczelnienia, właściwości ciernych i środków smarnych. Dzięki intensywnej współpracy z odbiorcami firmy FAG, elementy łożysk kół podlegają stałemu rozwojowi spełniając wymagania klientów na całym świecie. Firma jest dostawcą łożysk na pierwszy montaż dla wszystkich czołowych producentów pojazdów ciężarowych.

Zdj. 1 – łożysko stożkowe

Obecnie w samochodach ciężarowych stosowane są łożyska I i II generacji. Zapewniają one dużą nośność, małe opory toczenia i niezawodność montażu. Łożyska produkowane przez FAG stosowane są w osiach napędowych, osiach naczep i osiach kierowanych. Łożyska te są wykonane w oparciu o trzy projekty, zespół bazowy łożyska, zespół łożyska piasty i moduł osi. Zespół bazowy zastąpił tradycyjne łożysko stożkowe. Oferowany jest dla klientów użytkujących specjalnie opracowane moduły osi. Zespół bazowy łożyska jest już częściowo zmontowany w fabryce i dołączone są do niego specjalne pierścienie uszczelniające o wysokiej trwałości. Jednak zestaw ten musi zostać napełniony smarem podczas montażu w warsztacie. Również pierścienie montażowe są zakładane w warsztacie. To rozwiązanie jest tańsze, jednak wymaga od personelu technicznego zwrócenia uwagi na montaż, który musi być zgodny z dokumentacją producenta. Natomiast zespół łożyska piasty I generacji, to produkt o prostym sposobie montażu,  przewidziany do modułu osi wg. specjalnego projektu FAG. Zespół łożyska piasty I generacji, to element całkowicie zmontowany w fabryce FAG, wypełniony smarem na całą żywotność łożyska. Takie rozwiązanie zapewniło bardzo prosty montaż w warunkach warsztatowych. Zespół może być stosowany do piast wykonanych z żeliwa jak i stopów aluminium.

Zdj. 2 – zespół łożysk piasty

Inne rozwiązanie konstrukcyjne wykonane dokładnie pod rozwiązanie konstrukcyjne osi i układu hamulcowego producenta pojazdu, to moduł osi. Jest to kompletna zabudowa łożyska I generacji w piaście koła, tworzy tzw. moduł osi. Takie rozwiązanie nie wymaga wciskania łożyska, ani napełniania go smarem. Montaż, to założenie modułu na czop i dokręcenie zalecanym momentem. Piasty wykonywane są z żeliwa szarego, ale w niektórych rozwiązaniach dotyczących ciężaru zespołu koła, tłumienia drgań przenoszonych od podłoża mogą być wykonane z żeliwa sferoidalnego lub stopu aluminium. Łożyska zawdzięczają swoją wytrzymałość różnym stopom stali i ich obróbce cieplnej celem uzyskania odpowiedniej twardości. I tak rolki wykonane są ze stali łożyskowej, a bieżnia wewnętrzna wykonana jest z ulepszonej stali łożyskowej. Jedynie elementy mocno obciążone wykonane są ze stali wysokowytrzymałej. Takie rozwiązanie materiałowe to duża odporność na uszkodzenia wynikające z obciążenia i oddziaływania czynników zewnętrznych.

Zdj 3. – moduł osi

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!