Wewnątrz niektórych kół zamachowych LuK znajduje się sprzęgło zrywne ITL (Impact Torque Limiter). Przedstawiamy jego budowę na przykładzie Forda Transita (06-).
Budowa
Sprzęgło zrywne ITL (Rys. 1.) zbudowane jest z tarczy zabierakowej (1) i tarcz zaciskających (2,3) z okładzinami ciernymi. Zostało ono zaprojektowane do ochrony skrzyni biegów przed skutkami pików momentu obrotowego. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne i pochodzi z rezonansu w układzie przeniesienia napędu.
Skutki braku wymiany DKZ
W sytuacji, gdy na kole zamachowym pojawi się moment obrotowy minimum 1,5 razy większy od maksymalnego momentu generowanego przez silnik, sprzęgło zaczyna działać. Tarcza zabierakowa porusza się względem masy wtórnej. Wystąpienie np. 1500 Nm powoduje całkowite przestawienie masy wtórnej względem pierwotnej (Rys.2). Jak widać otwory masy wtórnej nie pokrywają się z otworami masy pierwotnej i koło nie nadaje się do dalszej eksploatacji, ze względu na znaczne wibracje w układzie przeniesienia napędu.
Na co zwrócić uwagę?
W 2014 roku w kołach zamachowych do samochodu Ford Transit (06-) zmieniono wieniec czujnika prędkości wału (Rys.3). Zostało wydane Service Info, które opisuje różnice grubości zębów, przy niezmienionej średnicy. Funkcjonalnie wieńce są identyczne i mogą być stosowane zamiennie. Podczas montażu, w samochodach marki Ford należy koniecznie zwrócić uwagę na fakt, że czujnik prędkości obrotowej montowany jest poprzez dosuniecie go do wieńca impulsatora, co sprawia, że jego końcowa część będzie w naturalny sposób ścinana. Świadczy to o poprawnym montażu. Podczas wymiany DKZ pod żadnym pozorem proszę nie regulować pozycji czujnika! Każda zmiana ustawienia, wymaga jego wymiany na nowy. Rys.4 przedstawia rodzaje zastosowanego czujnika i ich zużycie eksploatacyjne: (1) – nowy, (2),(3) – różne wersje, eksploatowane, ścięte, sytuacja prawidłowa.
Konsekwencje
Może nam się wydawać, że kontakt czujnika z wieńcem jest niedopuszczalny. Natomiast, odsunięcie sensora od impulsatora wywoła zanik sygnału o prędkości obrotowej wału i problem z uruchomieniem silnika. Spowoduje to przetrzymywanie DKZ w prędkości rezonansowej i tym samym zadziałanie sprzęgła ITL. W konsekwencji, nowo montowane koło nie będzie nadawało się do dalszej eksploatacji ze względu na wzajemne przestawienie się mas DKZ.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Lukasz, 19 października 2019, 14:04 2 0
Następne gówno by wyciągnąć od ludzi kasę. A czy nie można było zrobić tego sprzęgła ciernego bo to po prostu jest zwykłe sprzęgło w środku koła zamachowego wielorazowym ? NIE bo się kasa nie będzie zgadzać. Pozdrawiam.
Odpowiedz