Geofencing – co to jest?

20 maja 2020, 11:47

Jeszcze parę lat temu mało kto wyobrażał sobie, że jego hybrydowy samochód automatycznie przełączy się w tryb elektryczny po wjechaniu do centrum miasta. Niewiele osób spodziewało się też, że jego pojazd wyśle SMS-a w momencie kiedy ich syn postanowi udać się na wagary SUV-em swojej mamy. Wszystko to zawdzięczamy technologii nazywanej geofencingiem. Umożliwia ona administratorowi wywołanie określonej akcji na urządzeniu użytkownika, który przekracza wirtualną granicę wyznaczonej lokalizacji.

W 2019 roku rynek związany z tą technologią był wyceniany na 565 miliony dolarów, do 2025 ma on urosnąć niemal czterokrotnie, do poziomu 2063 milionów dolarów. Z geofencingiem będziemy się zatem spotykać niemalże codziennie coraz częściej, przeważnie zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Reklamy, powiadomienia w naszych telefonach, różnego rodzaju alerty dostępne na urządzeniach mobilnych, a także w motoryzacji. W szczególności branża transportowa bardzo często korzysta z ułatwień oferowanych przez geofencing, często jako dopełnienie systemów telematycznych. Co więcej, ta technologia jest stosowana również na całym świecie przez stróżów prawa.

Historia technologii i jej zastosowanie

Geofencing pojawił się na rynku wraz z urządzeniami mobilnymi, które wykorzystują dane lokalizacyjne. Działa w oparciu o dane GPS, GSM, Wi-Fi lub RFID (jak wyżej) otrzymane przez nadajnik.

– Technologia polega na wyznaczeniu wirtualnego obszaru w świecie rzeczywistym, tzw. „geofense”. Dzięki odpowiednim ustawieniom po przekroczeniu takiej „granicy” na danym urządzeniu wywołuje się automatyczne akcje wysyłane w formie różnorakich powiadomień itp. Urządzeniami wspierającymi, na które takie powiadomienie jest wysyłane są m.in. telefony komórkowe i tablety. W zależności od potrzeby, geofencing jest wykorzystywany do wysyłania np. reklam, kuponów zniżkowych, informacji, ostrzeżeń, alertów na urządzenia mobilne czy też odbierania powiadomień push – mówi Marta Staniszewska, ekspert GBOX, Grupa INELO. – Mówiąc najprościej, możemy uznać, że geofencing jest odpowiedzialny za wywołanie pewnej akcji na naszym urządzeniu w momencie, kiedy przekroczymy lub wyjedziemy z obszaru zaznaczonego na mapie.

Geofencing w motoryzacji

Wraz z rozwojem nowych technologii pojazdy opuszczające salony dealerskie są wyposażone w coraz to więcej zaawansowanej elektroniki ułatwiającej kierowcy prowadzenie pojazdu. Bardzo duża część z nowinek nigdy by nie powstała, gdyby nie zastosowanie geofencingu.

– Pod koniec roku 2019 w niemieckim mieście Kolonia wprowadzono specjalne strefy niskoemisyjne. Największym wyzwaniem dla zarządców miasta było wyegzekwowanie od kierowców obowiązujących norm, zwyczajnie nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, gdzie obowiązują ograniczenia. Jeden z producentów samochodów wpadł więc na pomysł zamontowania specjalnego modułu, który dzięki technologii geofencingu automatycznie wykrywa wjazd do strefy niskoemisyjnej i samodzielnie przełącza pojazdy hybrydowe w tryb elektryczny, tym samym zmniejszając emisję trujących gazów na wyznaczonym obszarze. Ten zabieg został powtórzony przez kilku innych producentów w najnowszych modelach samochodów hybrydowych, dzięki czemu zyskały one przywileje dostępne dla pojazdów wyłącznie elektrycznych w specjalnie wyznaczonych strefach.  Kolejnym przykładem wykorzystania geofencingu w samochodach jest kontrola rodzicielska. Polega to na tym, że w panelu sterowania danego pojazdu możemy wyznaczyć obszar, w którym może nasz młodociany kierowca się poruszać W momencie przekroczenia tej strefy rodzic dostanie na swój telefon komórkowy powiadomienie oraz bieżącą lokalizację naszego samochodu – mówi Marta Staniszewska.

Geofencing w transporcie

Geofencing nie jest technologią przeznaczoną wyłącznie dla prywatnych użytkowników, ma też szerokie zastosowanie w biznesie. Najlepszym przykładem jest branża transportowa, gdzie to rozwiązanie jest stosowane w szerokiej gamie systemów telematycznych.

– Spedytor lub osoba administrująca systemem dedykowanym do zarządzania przedsiębiorstwem transportowym ma możliwość obrysowania wirtualnej granicy w wielu różnych strefach na trasie przejazdu kierowcy z ładunkiem. Całość działa również w drugą stronę, to spedytor może otrzymać informację o wjeździe, wyjeździe bądź o czasie przebywania w określonej wcześniej strefie. Geofencing jest bardzo pomocny w monitorowaniu poszczególnych etapów trasy, wskazując strefy załadunków, rozładunków, czy ostrzegając przed zakazami wjazdu itp. Jedną z najważniejszych funkcjonalności będzie jednak ochrona samochodu i towaru przed kradzieżą. W momencie, gdy zlecamy przewiezienie cennego ładunku możemy wyznaczyć strefy parkingowe dla naszego pojazdu i monitorować, co się z nim dzieje w czasie odpoczynku, bądź dłuższego postoju kierowcy. W momencie, gdy dojdzie do kradzieży a pojazd przekroczy wyznaczoną strefę natychmiast zostaniemy o tym powiadomieni a dzięki systemowi lokalizacji GPS poznamy dokładną lokalizację samochodu i kierunek, w którym się porusza, co pozwoli bardzo szybko namierzyć potencjalnego złodzieja – dodaje Marta Staniszewska.

Przykładowe zastosowanie technologii geofencingu w transporcie znajdziemy poniżej:

  • Informacje po wjechaniu w wyznaczoną strefę:
  • Automatyczne informowanie kierowcy o niebezpiecznych parkingach zagrożonych kradzieżami.
  • Informowanie kierowcy przed ostatnią stacją paliw o możliwości zatankowania po polskiej stronie.
  • Informowanie kierowcy o konieczności posiadania wymaganych formularzy na terenie kraju, którego granicę przekracza.
  • Wskazanie parkingów preferowanych na miejsce postojów.
  • Informacja dla kierowcy o konieczności odczytania karty kierowcy.
  • Informacja w trakcie przebywania na danym obszarze:
  • Informowanie kierowcy o konieczności opuszczenia obszaru załadunku po upływie ustalonego czasu.
  • Powiadomienie kierowcy o konieczności poinformowania spedytora o przeciągających się czasie oczekiwania na rozładunek/załadunek po np. 30 minutach.
  • Informacje po wyjeździe z określonego obszaru
  • Przypomnienie o konieczności zabrania dokumentów z bazy i wyposażenia np. zabezpieczenie ładunku pasami.
  • Przypomnienie kierowcy o zabraniu dokumentów celnych z miejsca załadunku i konieczności ich przesłania.
  • Przypomnienie o zakładaniu i rozliczeniu karty drogowej przy wyjeździe z bazy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!