Jak zabezpieczyć układ wtryskowy i uniknąć przestojów zimą?

, 14 września 2020, 23:08

Kiedy pytamy podczas spotkań z klientami na czym polega praca filtra paliwa często spotykamy się ze zdziwieniem na twarzy, lekkim uśmiechem i odpowiedziami typu “filtruje paliwo?” – co poniekąd jest poprawną odpowiedzią, ale też nie zawiera całej prawdy.

Jak chronić układ wtryskowy?

Co byście powiedzieli na to, że filtry paliwa są swoistym bezpiecznikiem stojącym na straży funkcjonowania układu wtryskowego paliwa? Tak to prawda! W przeciwieństwie do filtrów oleju, filtry paliwa z bardzo ważnego powodu nie mają zaworu obejściowego – mają za wszelką cenę chronić układ wtryskowy! Kiedy filtr jest obłożony zanieczyszczeniami i nie może już ich więcej wchłonąć w strukturę medium filtracyjnego, następuje jego zatkanie i gwałtowny wzrost ciśnienia, co z kolei powoduje utrudniony przepływ paliwa przez filtr i brak ciśnienia paliwa za filtrem. W rezultacie słaby dopływ paliwa może zatrzymać silnik. Z drugiej strony swobodny przepływ zanieczyszczonego paliwa poważnie uszkadza układ wtryskowy i może spowodować kosztowne w skutkach, sięgające nawet kilkunastu tysięcy złotych naprawy.

W zależności od zastosowań układy wtryskowe mogą generować ciśnienie do 500 barów na końcówce dyszy wtryskiwaczy w samochodach osobowych (np. Volvo V60) i 2500 barów w nowoczesnych systemach wtryskowych Common Rail stosowanych w pojazdach ciężarowych. Kropelka oleju napędowego o wielkości 0,0004L przeciska się przez 10 otworów wtryskiwacza. To właśnie dlatego tak istotne jest, aby filtry paliwa do pojazdów użytkowych spełniały określone, zgodne ze specyfikacją OE parametry pracy. Szczególnie ważne są niskie ciśnienie różnicowe, wysoki stopień separacji odpowiedniej wielkości cząstek zanieczyszczeń, właściwe medium filtracyjne i prawidłowe dostrojenie zdolności do pochłaniania zanieczyszczeń. To wszystko charakteryzuje filtry paliwa Hengst.

Dlaczego tak ważna jest dokładna filtracja zanieczyszczeń stałych?

Do szczególnie szkodliwych zanieczyszczeń, ze względu na właściwości ścierne i twardość, należą ziarna piasku i glina. Cząstki stałe zanieczyszczają filtry i zatykają otwory wtryskiwaczy, a jeżeli nie zostały zatrzymane w medium filtracyjnym, mogą rysować i uszkodzić elementy pomp wtryskowych oraz wtryskiwaczy. Niektóre składniki oleju napędowego powodują jego utlenianie, co z kolei sprzyja powstawaniu osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania.

Tak wygląda całkowicie zanieczyszczona dysza wtryskiwacza z powodu braku filtracji paliwa.

Jakie problemy powoduje obecność wody w paliwie?

A co z wodą? Do głównych problemów związanych z obecnością wody w paliwie należą: powstawanie kwasów i galaretowatych substancji uszkadzających pompy i wtryskiwacze, utlenianie paliwa oraz degradacja dodatków w paliwie. Obecność wody może również powodować niestabilność paliwa oraz zmniejszenie jego właściwości smarnych, co w efekcie może doprowadzić do uszkodzenia wtryskiwaczy.

Paliwo z zanieczyszczeniami stałymi, osadami i złogami. Takie zanieczyszczenia gromadzą się na dnie zbiorników, w których składowane jest paliwo.

Wysoka zawartość biokomponentów we współczesnych paliwach wymusza bardzo dokładną filtrację. Zawartość dodatków bio w oleju napędowym (Estry metylowe 7% kwasów tłuszczowych ) sprawia, że paliwo ma lepsze właściwości rozpuszczające, co powoduje szybsze zapełnianie się filtra paliwa złogami z układu paliwowego. Dlatego tak ważne jest, aby filtr paliwa miał zdolność do pochłaniania dużej ilości zanieczyszczeń. Dodatkowo mamy do czynienia ze zwiększoną korozją, wysokim odczynem kwasowym i stabilną zawartością wody w emulsji. Także zawartość siarki ma wpływ na rodzaj emisji spalin, a obniżenie jej ilości wpływa dodatnio na czystsze spalanie. W procesie spalania paliwo nie może tworzyć osadów w komorze spalania, zaworach i pierścieniach tłokowych – dzięki temu nie dochodzi  do tworzenia się nagaru w silniku. Stosowane we współczesnych pojazdach użytkowych filtry paliwa muszą działać na wielu płaszczyznach, dlatego też najnowsze systemy filtracyjne złożone są z wielu warstw.

Wydmuchana metalowa wewnętrzna kopuła w Filtrach Hengst działa jak bezpiecznik odcinając dopływ paliwa i unieruchomienie silnika.

A może warto zastosować filtry wielostopniowe?

W filtrach Hengst do pojazdów użytkowych najnowszej generacji zastosowany został materiał filtracyjny zbudowanych z wielu warstw i dodatkowo pokryty powłoką z niezwykle drobnych pneumotermicznych włókien z tworzywa sztucznego. W tego typu filtrach o budowie w układzie gwiaździstym nad warstwą filtracji wstępnej zastosowano warstwę filtracji dokładnej, co w efekcie, w porównaniu z mediami standardowymi, zwiększa o ponad 100% zdolność do pochłaniania zabrudzeń (cząstek korozji, kurzu, osadów ze zbiornika i wody). Na podbudowie warstwy celulozy są dwie warstwy włókniny syntetycznej o podwyższonej gęstości. Dzięki temu zwiększona została trwałość filtra i dokładność filtracji, a odpowiednio ukształtowane, upakowane na małej przestrzeni plisy dają dużą powierzchnię filtracyjną, dużą chłonność i niskie opory przepływu dla paliwa. Filtry Hengst dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym (Diesla) posiadają dodatkową warstwę włókien o właściwościach odpychających cząsteczki wody, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie blisko 100% separacji wody z paliwa. Ta ważna cecha filtrów pozwala im lepiej zabezpieczyć pompę wysokiego ciśnienia przed niedostatecznym smarowaniem i jakże kosztowną awarią.

Jak przygotować pojazd na zimę?

Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na drodze, to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać, aż dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie. Jest jednak kilka czynności, które pomogą uniknąć takich problemów.

1. Po pierwsze: tankujmy do pełna.

Dzięki temu ograniczymy parowanie, a następnie skraplanie pary wodnej wewnątrz zbiornika.

2. Po drugie: regularnie wymieniajmy filtry paliwowe.

Z uwagi na dosyć wysoką temperaturę mętnienia (CP- ang. cloud point) sprzedawanego w naszym kraju oleju napędowego, niskiej jakości filtry paliwa mogą szybko ulec zapchaniu przez kryształki parafiny. Właśnie dlatego warto używać marek, które zapewnią filtrację w całym okresie międzyserwisowym i absolutnie nie wydłużać tych okresów.

3. Po trzecie: można zastosować dodatkowy filtr wstępny i zamontować podgrzewacz filtrów paliwowych.

Z perfekcyjnym rozwiązaniem przychodzi firma Hengst Filter, producent filtrów Blue.maxx. Konstrukcja tego filtra składa się z 3 elementów: trwałej i solidnej ręcznej pompki odpowietrzającej, obudowy wykonanej z lekkiego tworzywa wraz z integrowanym odstojnikiem i z wymiennego wkładu filtrującego serii Energetic (nr Hengst E1451KP01D381). Dzięki filtrowi wstępnemu systemu Blue.maxx H1451K, lepiej zabezpieczysz układ wtryskowy, ale też i pompę niskiego ciśnienia, która umiejscowiona jest za zbiornikiem (np. MAN TGX). Taki filtr można zamontować dodatkowo zaraz za zbiornikiem paliwa.

Filtry Hengst do pojazdów Scania – silniki DC 09, DC 13.

Teraz już wiesz, jak zabezpieczyć układ wtryskowy, a także uniknąć zimowych problemów czy przestojów, jedyne co pozostaje to pilnować interwałów wymiany i montować części uznanych producentów OE takich, jak Hengst Filter. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom (filtry wielostopniowe, system Blue.maxx) i zastosowaniu nowoczesnych materiałów filtracyjnych, filtry Hengst zapewniają ochronę wtryskiwaczy i silnika, najwyższy stopień separacji zanieczyszczeń i wody, odporność na ciśnienie skokowe do 15 bar, czy agresywne bio-dodatki w paliwach, a w rezultacie długodystansową bezawaryjność, czyli spokój dla kierowcy i właściciela firmy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!