Dzięki zastosowaniu technologii VDL E-power firma DAF Trucks zwiększyła dwukrotnie, do ponad 200 kilometrów, zasięg pojazdów DAF CF Electric, stawiając tym samym kolejny krok na drodze rozwoju elektrycznych układów napędowych. Ponadto wprowadzenie akumulatorów nowej generacji umożliwiło zmniejszenie masy pojazdu o 700 kg, co bezpośrednio przekłada się na większą ładowność.
Testy eksploatacyjne pierwszych modeli CF Electric rozpoczęły się już w 2018 r. u klientów z Holandii i Niemiec. Drugą generację pojazdów – wyposażoną w nowe oprogramowanie i nowy deskę rozdzielczą – wprowadzono do limitowanej oferty w ubiegłym roku.
Ciągniki siodłowe i podwozia pod zabudowę
Pojazdy DAF CF Electric stanowią rozwiązanie dla wymagających zerowej emisji i cichej pracy zastosowań w obszarach miejskich, w tym do segmentów ogólnej dystrybucji, dostaw do supermarketów i wywozu odpadów. DAF oferuje obecnie pojazd CF Electric w postaci ciągnika siodłowego 4×2 (Dopuszczalna Masa Całkowita Zestawu: 37 ton) oraz w postaci podwozia pod zabudowę 6×2 z wleczoną osią tylną zapewniającą maksymalną zwrotność (Dopuszczalna Masa Całkowita Pojazdu: 28 ton).
Najnowsza generacja pojazdów elektrycznych CF Electric opiera się na sprawdzonych rozwiązaniach z poprzednich generacji. Nowym elementem zastosowanym w drugiej generacji jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 350 kWh (pojemność użyteczna 315 kWh). Akumulator ten nie tylko ma większą moc, ale jest również znacznie lżejszy – nie mniej niż o 700 kg. To zmniejszenie masy przekłada się bezpośrednio na większą ładowność pojazdu.
Akumulator jest kondycjonowany, co oznacza, że jego temperatura zawsze mieści się w zakresie od 25 do 40 stopni Celsjusza, niezależnie od pogody. Zapewnia to trwałość i stałą wydajność zestawu akumulatorów.
500 kilometrów dziennie wyłącznie na napędzie elektrycznym
Dzięki zwiększonej pojemności akumulatora, przy jednoczesnym zachowaniu tych samych wymiarów, zasięg modeli z gamy CF Electric wynosi teraz ponad 200 kilometrów – dwa razy więcej w porównaniu z poprzednimi generacjami. Pełne ładowanie akumulatora odbywa się zwykle w bazie pojazdu ciężarowego i zajmuje około 75 minut przy zastosowaniu stacji ładującej o mocy 300 kilowatów.
Ładowanie akumulatora podczas załadunku/wyładunku lub w czasie przerwy w pracy kierowcy umożliwia przejechanie pojazdem DAF CF Electric do 500 kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym. Oznacza to dużą poprawę produktywności i wydajności pojazdu ciężarowego.
Korzystanie z pojazdów z napędem elektrycznym wymaga odpowiedniego podejścia ze strony klienta. Dlatego też DAF oferuje klientom wsparcie w postaci symulacji tras obejmujących porady dotyczące inteligentnego i wydajnego ładowania akumulatorów, aby pomóc im w efektywnym planowaniu eksploatacji pojazdu. DAF zapewnia również – wraz z wybranymi dostawcami, takimi jak VDL – porady dotyczące optymalnej infrastruktury do ładowania akumulatorów.
W sprzedaży od września
Sprzedaż pojazdów z gamy CF Electric o zwiększonym zasięgu rozpoczyna się we wrześniu 2020, a pierwsze dostawy planowane są na początek roku 2021.
DAF CF Electric | Ciągnik siodłowy FT — specyfikacja techniczna
Konfiguracja osi 4×2
Rozstaw osi 3800
Masa własna ciągnika siodłowego 9000 kg
Moc silnik elektrycznego 210 kW
Moment obrotowy 2000 Nm
Pojemność akumulatora 350 kWh (użyteczna 315)
Zasięg pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem do 220 km
Szybkie ładowanie akumulatorów 75 minut (przy 300 kW)
DAF CF Electric | Podwozie FAN pod zabudowę — specyfikacja techniczna
Konfiguracja osi 6×2, oś wleczona
Rozstaw osi 3800/4200/4600/4800
Masa własna podwozia pod zabudowę 10 200 kg
Moc silnik elektrycznego 210 kW
Moment obrotowy 2000 Nm
Pojemność akumulatora 350 kWh (użyteczna 315)
Zasięg pojazdu z całkowicie naładowanym akumulatorem do 220 km
Szybkie ładowanie akumulatorów 75 minut (przy 300 kW)
Komentarze