Wymiana sprzęgła dla warsztatu to rutynowa czynność. Jest tak do momentu gdy pojawią się problemy. W opisywanym przypadku mieliśmy do czynienia ze Sprinterem z silnikiem OM 611.981 z 2005 roku wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło samonastawne SAC oraz siłownik centralny.
PROBLEM
Po wymianie sprzęgła i mechanizmu wybierania biegów pojawił się problem wysprzęglania. Po założeniu skrzyni biegów i odpowietrzeniu układu nie było możliwości wrzucenia pierwszego i wstecznego biegu co ewidentnie wskazuje na brak rozłączenia sprzęgła. Towarzyszył temu znaczący opór na pedale sprzęgła. Może to wynikać z kilku powodów:
- Krzywa tarcza, bicie powyżej 0,5 mm
- Przestawiony mechanizm samoregulacji SAC
- Niewłaściwy dobór sprzęgła do głębokości koła zamachowego
- Usterka w układzie wysprzęglania.
- Nieodpowietrzony właściwie układ
WERYFIKACJA
Z tej przyczyny, samochód miał bez skutku kilkukrotnie zdejmowaną skrzynię biegów. Użycie przyrządu do odpowietrzania nie przyniosło rezultatu, więc sprawdziliśmy mechanizm samoregulacji, który okazało się był we właściwej pozycji. Aby mieć pewność, że problem nie pochodzi od sprzęgła, należało sprawdzić jego działanie na stole. Przy użyciu przyrządu do montażu sprzęgieł LuK o nr 400 0237 10 została wciśnięta sprężyna talerzowa. Prześwit był wystarczający aby poruszyć tarczą. Wniosek – zestaw sprzęgła 624 3182 33 jest w pełni sprawny, a przyczyna leży po stronie układu wysprzęglania. Poprzez otwór rewizyjny widać, że skok siłownika jest niewystarczający do przełamania sprężyny talerzowej. Ponowne odpowietrzanie, zalewanie siłownika płynem od odpowietrznika nie przynosi rezultatu.
ROZWIĄZANIE
Dopiero po wyjęciu przewodu zasilającego siłownik zauważyliśmy problem: płyn nie ściekał z przewodu. Następnie, po cofnięciu pedału sprzęgła obwód łączył się ze zbiorniczkiem powodując wyciek płynu z przewodu. To znaczy, że sekcja tłocząca nie była zasilana przez płyn, powodując ograniczony skok. Opór na pedale sprzęgła wynikał z braku przełamania sprężyny talerzowej, co jest tego bezpośrednią konsekwencją. Wcześniej warsztat wymienił pompkę sprzęgła, ale bezskutecznie, co było zatem przyczyną? Na pedale sprzęgła brakowało sprężyny powrotnej, która to jest istotna dla właściwego jego powrotu i zasilania układu hydraulicznego w płyn. Brak tego połączenia powodował problem wrzucenia biegów. W takich sytuacjach, sugerując wadliwość zakupionego produktu, często zapominamy o szczegółach, które mają kluczowy wpływ na działanie sprzęgła.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: WWW.REPXPERT.PL oraz na stronie WWW.SCHAEFFLER.PL
Autor: Kacper Zabłocki
Komentarze