Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko importerowi ciężarówek IVECO oraz jego oficjalnym dystrybutorom. Zarzuty otrzymało 11 firm i 11 menadżerów, którzy mogli być odpowiedzialni za wieloletnią zmowę ograniczającą konkurencję.
– Posiadamy dowody świadczące, że sprzedaż ciężarówek IVECO mogła być prowadzona z naruszeniem reguł konkurencji. Importer – spółka IVECO Poland i oficjalni dystrybutorzy nawet przez 10 lat mogli wspólnie dzielić rynek, zawyżać ceny i wymieniać poufne dane – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Z informacji zdobytych m.in. podczas przeszukań w siedzibach firm wynika, że spółka IVECO Poland przydzielała dystrybutorom tzw. obszary odpowiedzialności. Dilerzy mieli sprzedawać pojazdy wyłącznie klientom, którzy byli przypisani do tych obszarów. Jeśli z prośbą o ofertę zwracał się potencjalny nabywca z innego miejsca, wówczas sprzedawca kierował go do konkurencyjnego dystrybutora lub przedstawiał mu niekorzystną ofertę.
IVECO Poland mogła utrzymywać podział rynku poprzez politykę rabatów i bonusów okresowych za wyniki w sprzedaży, a także poprzez dyscyplinowanie dilerów, którzy wyłamywali się z ustaleń.
Dystrybutorzy również mogli przekazywać sobie informacje o potencjalnych klientach, jak również umawiali się między sobą, który z nich będzie miał prawo złożyć danemu klientowi ofertę na zakup pojazdu. W takich przypadkach pozostali dilerzy byli uprzedzani, aby nie kontaktować się z tym klientem i nie składać konkurencyjnych ofert. Część pozyskanych przez Urząd wiadomości dotyczyła także próśb, aby inni dystrybutorzy nie składali ofert w konkretnych przetargach publicznych.
– Podejrzewana przez nas zmowa może powodować, że od 10 lat nabywcy pojazdów ciężarowych marki Iveco nie mają swobody wyboru, gdzie zakupią pojazd. Mogą również płacić za nie drożej niż w warunkach uczciwej konkurencji. Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grożą surowe sankcje finansowe – do 10 proc. obrotu dla przedsiębiorców i do 2 mln zł dla menadżerów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Więcej informacji na temat sprawy można znaleźć na stronie internetowej UOKiK.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Dyrektor, 30 marca 2021, 14:38 0 0
Zgadza się na 1000%. Byłem dyrektorem u dealera IVECO i jak zaprotestowaliśmy - odebrali nam autoryzację.
Odpowiedz