Firma Hankook wdraża nowe materiały, kształt i technologie konstrukcji bieżnika

, 6 września 2021, 12:42

W ramach udanej serii SmartFlex firma Hankook wprowadziła nowe bieżniki dla samochodów ciężarowych do transportu regionalnego i dalekobieżnego w Europie. SmartFlex AH51 na oś sterującą i SmartFlex DH51 na oś napędową zapewniają lepsze przebiegi o odpowiednio 15 i 20 procent w porównaniu z poprzednimi modelami.

Oprócz wielu innych funkcji wynikających z projektu Hankook SmartLife, w ramach obu nowych technologii wzorów bieżnika w portfolio opon ciężarowych Hankook zostanie wprowadzona samoregeneracja rowków bieżnika. Pierwszych sześć rozmiarów będzie dostępnych na wybranych rynkach europejskich od listopada 2021 r.
­
­Jako część portfolio opon ciężarowych Hankook, linia SmartFlex obejmuje szczególnie szeroki zakres zastosowań, od transportu regionalnego po lokalny. W razie potrzeby spektrum rozszerza się nawet do zastosowań w transporcie długodystansowym i na placach budowy. Dodatkowo ich eksploatacja jest możliwa przez cały rok kalendarzowy dzięki certyfikacji 3PMSF. Producent opon Hankook rozszerza teraz swoje portfolio opon w ramach linii SmartFlex o dwa zupełnie nowe bieżniki: SmartFlex AH51 na oś kierowaną i SmartFlex DH51 na oś napędową.

W porównaniu z poprzednimi modelami, odnotowano wzrost przebiegu w przypadku obu nowych modeli opon, 15 procent na oś sterującą i 20 procent na oś napędową. Co więcej, 10-procentowe zmniejszenie oporów toczenia modelu AH i DH51 przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z już dobrze sprawującymi się oponami z serii 31. Biorąc pod uwagę wskaźnik CPK (koszt na kilometr), który staje się coraz ważniejszy dla całej branży transportowej, oba nowe bieżniki SmartFlex są w stanie wesprzeć ekonomiczne operacje transportowe w coraz bardziej zrównoważony sposób.

– Opony Hankook do samochodów ciężarowych i autobusów należą do kategorii premium i od pewnego czasu są używane przez wielu znanych producentów pojazdów jako oryginalne wyposażenie na całym świecie – mówi Sanghoon Lee, prezes Hankook Tire Europe. – W naszej firmie przywiązujemy dużą wagę do trwałości naszych produktów, dlatego nasze najnowsze, inteligentne bieżniki spełniają nasze aspiracje w zakresie zapewnienia zrównoważonych i przyszłościowych opon, oczywiście również w połączeniu ze znacznie zwiększonymi korzyściami dla klientów. Naszym celem jest wykorzystanie zrównoważonych materiałów w naszych produktach aż w 55% do 2025 roku i 100% do 2045 roku.

Podczas opracowywania obu opon inżynierowie firmy wykorzystali projekt Hankook SmartLife, który skupia się na zrównoważonym rozwoju. Podobnie jak wszystkie nowoczesne opony ciężarowe Hankook, dwa nowe bieżniki mogą być pogłębiane dzięki najnowszym technologiom i oczywiście nadają się do bieżnikowania opon. Ponadto karkas Hankook SmartLife Premium w połączeniu z bieżnikowaniem Hankook Premium zapewnia wydłużenie żywotności opony nawet o 250 %, a tym samym większe oszczędności zasobów i efektywności kosztowej.

Mieszanka bazowa obu modeli AH51 i DH51 została konsekwentnie zaprojektowana pod kątem wydajności. Zwiększenie udziału materiałów o niskim współczynniku tłumienia znacząco przyczynia się do zmniejszenia zasadniczej utraty mocy lepkosprężystej w całym bieżniku, dzięki czemu traci się mniej energii i poprawia się efektywność paliwowa. Mieszanki ścian bocznych zostały również świeżo opracowane dla nowej generacji SmartFlex. Twórcy firmy Hankook położyli duży nacisk na zwiększoną odporność na powstawanie pęknięć i zmęczenie materiału. W ten sposób ogólna odporność karkasów SmartLife stosowanych w AH51 i DH51 została jeszcze bardziej zwiększona w porównaniu z poprzednimi bieżnikami. Charakterystyczną cechą obu nowych opon były odporne na karby mieszanki bieżnika, w których specjalne wysokowydajne żywice poprawiają odporność i trwałość poprzez zwiększenie masy cząsteczkowej zastosowanych polimerów, przyczyniając się w ten sposób do ogólnie lepszych przebiegów.

Innowacyjny proces mieszania Hankook IMS (Innovative Mixing System) zapewnia równomierne rozmieszczenie cząsteczek sadzy i cząsteczek gumy w mieszankach. W połączeniu z wydłużeniem czasów mieszania w obniżonych temperaturach można w ten sposób osiągnąć znaczny wzrost szybkości wiązania pomiędzy cząsteczkami sadzy i kauczuku. W rezultacie opony SmartFlex wyzwalają mniej ciepła podczas pracy.

Technologia projektowania SCCT (Stiffness Control Contour Theory) zastosowana w produktach SmartFlex zapewnia, że rozkład ciśnienia wewnętrznego jest tak równomierny, jak to możliwe, w zależności od zastosowania. Skutkuje to większą stabilnością i mniejszym ruchem karkasu podczas użytkowania, co przekłada się na wysoką trwałość karkasów SmartLife i bardzo dobrą podatność na bieżnikowanie. Zarówno w przypadku opasań, jak i samego karkasu, modele AH51 i DH51 wykorzystują specjalne materiały z kordu stalowego o wysokiej wytrzymałości. Wraz z technologią SCCT zapewnia to spójną powierzchnię styku, zapewniającą równomierne zużycie, a także lepszą przyczepność i skuteczność hamowania.

Lamele 3D z samoregenerującymi się elementami bieżnika wbudowane w bieżniki AH51 i DH51 pojawiają się po zużyciu od 40 do 70 procent bieżnika. Zadaniem tych „regenerujących się” rowków jest zablokowanie klocków bieżnika podczas toczenia, a tym samym zapewnienie większej ogólnej stabilności bieżnika, a tym samym wydłużenie przebiegu w całym okresie eksploatacji. Sprawiają też, że opona jest bardziej wytrzymała i mniej podatna na wpływy zewnętrzne, takie jak słaba nawierzchnia. Tak zwane „ukryte rowki” pojawiają się od momentu, gdy poziom zużycia osiągnie około 70 procent i zapewniają ciągłą wysoką trakcję i przyczepność, nawet na mokrej nawierzchni, aż do całkowitego zużycia bieżnika.

Szerokie klocki bieżnika SmartFlex AH51, które mogą być również używane jako opona na wszystkie osie, są wyposażone w dodatkowe wsporniki (TWES – Tread Wear Equalized Stepper) w zewnętrznych rowkach i znacznie zwiększają sztywność bieżnika w połączeniu z szerokimi żebrami barkowymi opony. Zapewniają szczególnie równomierne zużycie na całej szerokości opony. Skutkuje to dalszą poprawą przebiegu i oporów toczenia. SmartFlex DH51 ma szerszą powierzchnię styku niż jego poprzednik, co zwiększa przyczepność, jednocześnie poprawiając przebieg i opór toczenia. Specjalne lamele na blokach barku, które w naturalny sposób są obciążone przez opony osi napędowej, pomagają zmniejszyć pękanie nawet podczas szczytowych obciążeń. Ponadto wspomagają drenaż bieżnika, aby jeszcze bardziej zwiększyć przyczepność.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!