Akumulatory o pojemnościach 240 Ah i 190 Ah to odpowiedniki tych najczęściej spotykanych w pojazdach – o pojemnościach 180 Ah i 225 Ah. Poprawienie parametrów osiągnięto przy zachowaniu dotychczasowych wymiarów akumulatorów, co powoduje, że pasują w pojeździe bez żadnych przeróbek.
Dzięki większej pojemności doskonale sprawdzają się w samochodach pracujących w ciężkich warunkach lub mających duże zapotrzebowanie na prąd.
Akumulatory TE EFB mają odporność na wstrząsy spełniającą standard V4 (co odpowiada odporności na wstrząsy do 6 g), większą tolerancję na pracę z niskimi stopniami naładowania oraz są dużo bardziej odporne na pracę cykliczną.
Zwiększoną odporność na wstrząsy zapewniają:
▶▶klejenie na gorąco całych pakietów płyt do dna obudowy, co dodatkowo zmniejsza obciążenia mechaniczne połączeń wewnętrznych akumulatora
▶▶pokrycie płyty dodatniej warstwą poliestru, co poprawia stabilność masy czynnej zapobiegając jej opadaniu z kratki, zwiększając odporność na pracę cykliczną oraz odporność na wstrząsy i wibracje
▶▶wzmocnienie klejem termoplastycznym miejsc mocowania płyt do ich łączników, co zmniejsza ryzyko oberwania pojedynczych płyt
▶▶zastosowanie dodatkowych stabilizatorów mostków pomiędzy trzecią a czwartą celą, co przeciwdziała pęknięciu mostka w miejscu najbardziej obciążonym mechanicznie.
Wprowadzone udoskonalenia mają na celu lepsze dostosowanie akumulatora do wymagań współczesnych pojazdów ciężarowych z dużą ilością odbiorników elektrycznych.
Oprócz zwiększonej odporności na wstrząsy akumulatory TE posiadają szereg rozwiązań technicznych poprawiających ich właściwości eksploatacyjne. Zastosowanie mikroporowatych separatorów kopertowych zapobiega zwarciu płyt dodatniej i ujemnej i wydłuża żywotność akumulatora.
Konstrukcja kratki ołowianej produkowanej metodą wytłaczania charakteryzuje się skróconymi drogami przepływu prądu, co zmniejsza oporność wewnętrzną i zwiększa moc, a specjalny stop ołowiu zwiększa odporność na korozję i zapewnia niski stopień samorozładowania.
Unikalnym rozwiązaniem zastosowanych w akumulatorach TE są cyrkulatory kwasowe znajdujące się w każdej celi. Zapobiegają one rozwarstwianiu się elektrolitu i pozwalają na utrzymanie jego równej gęstości, co zwiększa dostępny prąd rozruchowy w akumulatorach częściowo rozładowanych oraz opóźnia zjawisko zasiarczania płyt.
Komentarze