Scania przedstawia pojazdy hybrydowe o wszechstronnym zastosowaniu

, 12 grudnia 2021, 20:34

Scania przedstawia dwa nowe pojazdy ciężarowe: hybrydę (HEV) oraz hybrydę plug-in (PHEV). Pojazdy mogą być wyposażone w układy napędowe i systemy ładowania energii dopasowane do zadań, np. do transportu w temperaturze kontrolowanej, przewozu betonu lub dystrybucji regionalnej. Zupełnie nowa maszyna elektryczna GE281 współpracuje z 7- i 9-litrowymi silnikami spalinowymi Scania, umożliwiając wdrażanie wolnego od paliw kopalnych ciężkiego transportu, wykorzystującego specjalistyczne zabudowy.

Nowy hybrydowy układ napędowy Scania został zaprojektowany przy użyciu systemu modułowego. Wskutek połączenia dwóch silników elektrycznych z głównymi komponentami najnowszej generacji (2020) skrzyni biegów Opticruise, powstała nowa, wyjątkowa przekładnia GE281. To jedyna w swoim rodzaju maszyna elektryczna zapewniająca płynnie działający napęd pojazdom o dopuszczalnej masie całkowitej dochodzącej do 36 t. Nie musi korzystać ze wsparcia silnika spalinowego, ale współpracuje z nim przy ruszaniu i rozpędzaniu. Dzięki GE281 w pojeździe mogą być stosowane silniki spalinowe o mniejszej pojemności i mocy. Ten typ napędu hybrydowego przynosi redukcję zużycia paliwa na obszarach zurbanizowanych sięgającą 40% w stosunku do typowego napędu.

Maszyna elektryczna Scania GE281 jest innowacyjnym rozwiązaniem dla hybrydowych pojazdów ciężarowych. Ten zespół powstał poprzez połączenie dwóch silników elektrycznych i najnowszej skrzyni Opticruise za pośrednictwem dwóch wałków wejściowych. Zapewnia stałą moc 230 kW i umożliwia zastosowanie przystawki napędzanej od skrzyni biegów. Dzięki temu może być wykorzystywany w specjalistycznych pojazdach do różnych prac i nie musi korzystać ze wsparcia silnika spalinowego.

– GE281 to nowość w branży ciężkich pojazdów użytkowych. Dzięki czwartej generacji hybrydowych pojazdów ciężarowych Scania osiągnęliśmy punkt, w którym hybrydy stają się mocnymi kandydatami do wykonywania wielu zadań, gdzie inteligentne, zrównoważone rozwiązania mają najwyższą wagę. Pojazdy te sprawdzają się w różnorodnych pracach, z powodzeniem wytrzymując porównanie z tradycyjnymi rozwiązaniami – mówi Fredrik Allard, dyrektor ds. elektromobilności oraz sprzedaży i marketingu Scania.

Najnowsza generacja hybrydowych pojazdów Scania jest dostępna w wersji HEV oraz PHEV z kabinami P, G oraz L. Występuje jako podwozia i ciągniki siodłowe. Oferowane są do nich silniki 7-litrowe DC07 oraz 9-litrowe DC09, każdy o trzech poziomach mocy. Wszystkie silniki Scania Euro 6 mogą być zasilane uwodornionym olejem roślinnym (HVO), a niektóre z nich także biodieslem FAME.

Scania GE281 zapewnia 230 kW mocy stałej oraz 290 kW szczytowej, a maksymalny moment obrotowy wynosi 2100 Nm. Dysponuje 6 biegami do jazdy w przód i nie jest wyposażona w tradycyjne sprzęgło. Płynną zmianę przełożeń umożliwia przekładnia planetarna. Dzięki GE281 pojazd z łatwością porusza się z niską prędkością, a przystawka odbioru mocy może być załączona w ruchu zarówno podczas jazdy na napędzie elektrycznym, jak i spalinowym.

– Wrażenia z jazdy są podobne jak w samochodzie osobowym ze skrzynią dwusprzęgłową. Wraz z tym rozwiązaniem możemy zagwarantować klientom Scania wszystkie funkcje, do których są przyzwyczajeni, w tym przewidujący tempomat adaptacyjny z kontrolą prędkości na zjeździe. Kolejną zaletą jest niezakłócony odzysk energii hamowania, co jest o tyle ważne, że system rekuperacji wyhamowuje pojazd przez większość czasu – wyjaśnia Fredrik Allard.

Scania jest jednym z kilku producentów dostarczających hybrydowe warianty pojazdów ciężarowych. W 2014 roku firma przedstawiła pierwszą generację hybryd zdolnych poruszać się na napędzie elektrycznym na dystansie do 2 km.

– Ich zasięg wydaje się bardzo niski w porównaniu z oferowanymi obecnie 60 km, ale był to ważny, pionierski krok w branży. Od tamtej pory zaczęliśmy wraz z naszymi klientami zdobywać wiedzę o potencjale hybryd w redukcji emisji spalin, hałasu oraz zużycia paliwa. GE281 pozwoliła nam przełamać kolejną barierę. Maszyna elektryczna nie tylko dorównuje, ale niekiedy przewyższa nawet osiągami silnik spalinowy, umożliwiając zmniejszenie jego pojemności, co przekłada się na niższą masę i mniejsze spalanie. Jedynym powodem zastosowania silnika spalinowego, jest wydłużenie zasięgu pojazdu – komentuje Fredrik Allard.

Najnowsze hybrydy Scania oferują kilka funkcji. Mogą poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, np. włączanego automatycznie w powiązaniu ze Scania Zone, jedną z funkcji systemu telematycznego Scania. Kierowca może też zaoszczędzić energię elektryczną na czas, gdy będzie musiał z niej skorzystać w strefie gdzie obowiązują ograniczenia emisji spalin i hałasu.

Nowa generacja hybryd Scania HEV i PHEV oferuje nowy poziom osiągów. Przystawka odbioru mocy może być używana podczas jazdy, również przy napędzie elektrycznym, a także system start-stop, wyłączający silnik podczas postoju. Pojazdy te mogą być wyposażone w przewidujący tempomat adaptacyjny i stwarzają możliwość wyboru trybu jazdy. W trybie Power oprócz maksymalnej mocy silnika spalinowego kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 100 KM (74 kW).

– Uważamy, że hybrydy zostaną ostatecznie zastąpione przez bateryjne pojazdy elektryczne. Lecz nim zasięg pojazdów elektrycznych wzrośnie odpowiednio do potrzeb i powstanie wystarczająca infrastruktura do ładowania, hybrydy będą miały wiele do powiedzenia w bieżącej dekadzie – komentuje Fredrik Allard.

Wariant PHEV ma baterie o pojemności 90 kWh (zestaw 3 x 30 kWh), podczas gdy HEV ma pojedynczą baterię 30 kWh. Pojazd PHEV może być naładowany do pełna w ciągu 35 minut przy użyciu ładowarki prądu stałego 95 kW. Oznacza to, że można go całkowicie naładować podczas postoju w bazie, obowiązkowej przerwy lub w czasie załadunku lub rozładunku. Hybrydowy pojazd ciężarowy ze stosunkowo małym silnikiem DC09 lub DC07 ma o 750 kg większą ładowność niż analogiczny pojazd z tradycyjnym napędem. Jest to możliwe, ponieważ przepisy Unii Europejskiej zezwalają na podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów zelektryfikowanych o 1 t.

Poziom oszczędności paliwa, możliwych do osiągnięcia dzięki hybrydzie zależy od podobnych czynników, jak w typowym pojeździe, a zatem: rodzaju pracy, przebiegu trasy oraz częstotliwości postojów. Maszyna elektryczna jest dostępna przez cały czas, ale podczas jazdy autostradowej ze stałą, wysoką prędkością nie jest tak użyteczna jak w warunkach miejskich. Największe oszczędności przynosi w gęstym ruchu miejskim z częstym zatrzymywaniem i ruszaniem. W takich warunkach klienci mogą spodziewać się ograniczenia spalania do 40%. Scania oferuje dla hybryd te same umowy obsługowe, co dla pozostałych typów pojazdów.

Wykorzystując elastyczność systemu modułowego, Scania połączyła dwa silniki elektryczne z głównymi komponentami skrzyni biegów Scania Opticruise, konstruując wyjątkową maszynę elektryczną dla hybryd HEV i PHEV. Z maszyną GE281 współpracują silniki spalinowe DC07 lub DC09. W ten sposób Scania oferuje klientom pojazdy o długim zasięgu, które mogą być napędzane paliwami odnawialnymi i pokonać na napędzie elektrycznym 60 km, redukując poziom hałasu do 72 dB, a emisję spalin do zera. Oznacza to, że wywrotki, betonomieszarki, czy chłodnie wykorzystywane w transporcie miejskim czy regionalnym mogą poruszać się po obszarach zurbanizowanych nie korzystając z paliw kopalnych, a co ważne ich masa całkowita może dochodzić do 36 t.

Metropolie takie jak Paryż, czy Amsterdam wytyczają strefy, gdzie emisja spalin i hałasu jest znacznie ograniczona. Dlatego przewidujący przewoźnicy, którzy pragną pozostać konkurencyjni już dziś zwracają się ku dostępnym na rynku rozwiązaniom zelektryfikowanym i wolnym od paliw kopalnych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!