Volvo Trucks udoskonala wydajność paliwową na długich dystansach

22 lutego 2022, 11:49

Volvo Trucks wprowadza do I-Save nowe usprawnienia, które mają na celu obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji CO2. I-Save obejmuje optymalizację technologii silnika, oprogramowania sterującego i elementów zmniejszających opór powietrza, a wszystko po to, aby osiągnąć zwiększenie efektywności energetycznej.

Volvo poszło o krok dalej w swojej koncepcji Volvo FH I-Save, aby zapewnić optymalizację procesu spalania w silnikach, dostosowując wtryskiwacze, kompresję i wałek rozrządu specjalnie do swoich nowych tłoków. Zmniejszono również masę całkowitą i tarcie wewnętrzne. Wysokowydajna turbosprężarka i pompa olejowa zostały zmodernizowane; nawet filtry oleju, paliwa i powietrza zyskały opatentowane udoskonalenia w celu uzyskania lepszych osiągów.

– Zaczynając od wysoko wydajnego silnika, zwróciliśmy uwagę na wiele istotnych szczegółów, które razem dają znaczne oszczędności. Chodzi o to, aby z każdej kropli paliwa wydobyć więcej energii użytkowej – mówi Helena Alsiö, wiceprezes ds. zarządzania produktami w dziale układów napędowych Volvo Trucks.

Płynniej, mądrzej i szybciej

Sercem układu I-Save jest 13-litrowy silnik, D13TC, z opracowaną przez Volvo technologią turbo compound, która umożliwia osiąganie wysokiego momentu przy niskich obrotach silnika przez dłuższy czas. W rezultacie jazda jest bardziej płynna i cicha. Silnik może pracować z wysoką sprawnością w całym zakresie prędkości obrotowych, przy czym najlepsze wyniki osiąga w zakresie od 900 do 1 300 obr./ min.

Oprócz wszystkich aktualizacji sprzętowych wprowadzono nową generację oprogramowania do zarządzania pracą silnika, która z kolei komunikuje się z unowocześnioną skrzynią biegów I-Shift. W rezultacie, nie tylko zmniejszono zużycie paliwa, ale także poprawiono właściwości jezdne dzięki aktualizacji inteligentnej skrzyni zmiany biegów, która zapewnia szybszą reakcję i bardziej harmonijne prowadzenie.

I-Torque to nowe, inteligentne oprogramowanie w zakresie momentu obrotowego zwiększające wydajność energetyczną poprzez analizę danych topograficznych z systemu I-See i dostosowywanie jazdy do aktualnej trasy. System I-See wykorzystuje informacje o planowanej trasie, aby wykorzystać energię kinetyczną samochodu ciężarowego podczas jazdy po pagórkowatym terenie. Nowa funkcja I-Torque zarządza wyborem biegów, momentem obrotowym silnika i hamowaniem, gdy włączony jest system I-Cruise. Funkcja ta patrzy na drogę przed pojazdem i ocenia, jak wygląda topografia terenu, jednocześnie oceniając masę samochodu, aby wykorzystać te informacje do oceny, ile momentu obrotowego potrzebuje silnik, aby pracować jak najbardziej efektywnie energetycznie (oszczędnie pod względem zużycia paliwa).

– Aby oszczędzać paliwo, samochód ciężarowy uruchamia się w trybie Eco, a kierowca ma zawsze łatwy dostęp do potrzebnej mocy i może oczekiwać szybszych przełożeń oraz reakcji układu napędowego na moment obrotowy – kontynuuje Helena Alsiö.

Podczas jazdy na długich dystansach aerodynamika samochodu ciężarowego odgrywa ważną rolę w oszczędzaniu paliwa, dlatego wprowadzono kilka zmian poprawiających przepływ powietrza, takich jak ciaśniejsze szczeliny w przedniej części kabiny i dłuższe przedłużenie drzwi.

I-Save jest bardzo dobrze oceniany przez Klientów Volvo Trucks od momentu wprowadzenia go na rynek w 2019 r. W odpowiedzi na duże zainteresowanie, do poprzednich wersji o mocy 460 i 500 KM dodano nowy poziom mocy 420 KM. Wszystkie silniki są certyfikowane do pracy na HVO100, odnawialnym oleju napędowym w postaci uwodornionych olejów roślinnych.

Volvo Trucks FH, FM i FMX ze standardowymi 11- i 13-litrowymi silnikami Euro 6 również otrzymają aktualizacje, które zwiększą ich efektywność energetyczną.

Na drodze do wolności od paliw kopalnych

Celem Volvo Trucks jest, aby w 2030 r. samochody ciężarowe z napędem elektrycznym stanowiły połowę sprzedaży. Silnik spalinowy będzie jednak nadal odgrywał pewną rolę, a zwiększona wydajność wynikająca z nowych rozwiązań I-Save w układzie napędowym jest jednym z ważnych sposobów przyczynienia się do obniżenia emisji CO2.

– Jesteśmy zaangażowani w realizację Porozumienia Paryskiego w sprawie zmian klimatu i podejmujemy zdecydowane działania w celu radykalnego obniżenia emisji CO2 związanej z drogowym transportem towarów. Nawet jeśli w dłuższej perspektywie głównym rozwiązaniem będzie elektromobilność, energooszczędne silniki spalinowe jeszcze przez wiele lat będą odgrywać istotną rolę – podsumowuje Helena Alsiö.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!