Akumulatory ołowiowo-kwasowe VARTA mają ponad 130 letnią tradycję. W tym czasie zarówno technologia jak i wydajność były stale ulepszane. Biorąc pod uwagę długą historię ich rozwoju jednym ostatnich osiągnięć w dziedzinie akumulatorów VARTA jest technologia PowerFrame. Kratka jest najbardziej istotnym elementem budowy akumulatora, a proces jej produkcji oraz użyte do tego materiały mogą wpływać zarówno na paramenty, jak i na żywotność akumulatora.
Obecnie na rynku można wyróżnić cztery typy technologii produkcji kratek. Można je ze sobą porównywać w odniesieniu do: przewodnictwa elektrycznego, jakości procesu wytwarzania, wytrzymałości użytkowej, wydajności oraz emisji CO2 przy ich produkcji. Poniżej zestawienie poszczególnych technologii i metody ich produkcji:
Kratka odlewana to ręczny i przestarzały proces produkcji. W metodzie tej rozgrzany ołów wylewany jest do formy, gdzie następnie zastyga. Niedoskonałość procesu powoduje, że kratka odlewana nie ma jednolitej struktury, w jednym miejscu może być cieńsza w innym grubsza, co negatywnie wpływa na ich jakość. Biorąc pod uwagę fakt, że kratka jest najważniejszym elementem składowym akumulatora takie odchylenia w procesie produkcji są obecnie niedopuszczalne.
Kratka odlewana metodą ciągłego odlewu to ciągły, bardziej zaawansowany proces. Rozgrzany ołów wylewany jest na formy umieszczone na dużym kole (bębnie) po czym ołów zastyga i tworzy jedną długą połączoną kratkę odlewaną, która w kolejnym etapie jest cięta na fragmenty. W procesie produkcji niezbędne jest stałe monitorowanie czystości formy. Co więcej sposób produkcji nie pozwala na zachowanie jednolitej struktury materiału, co w konsekwencji przyspiesza proces korozyjny i zużycie.
Kratka cięto-ciągniona (ekspandowana) to proces produkcji składający się z dwóch etapów. Pierwszym jest wylewanie pasów ołowiu, a kolejnym nacinanie i rozciąganie kratki. Proces produkcji charakteryzuje się stosunkowo niską emisją CO2 gdyż nacinanie i rozciąganie odbywa się na zimno. Proces gwarantuje stosunkowo wysoką jakość i powtarzalność.
Kratka PowerFrame to opatentowana technologia stosowana w akumulatorach VARTA od 2008 r. Proces produkcji obejmuje przygotowanie pasów ołowiu o odpowiedniej grubości za pomocą ich walcowania, a następnie sztancowanie kratek w sześcioetapowym procesie. Wszystkie kratki mają zawsze identyczny wzór. Cały proces jest monitorowany komputerowo z dokładnością do dziesięciotysięcznych części cala. Dzięki walcowaniu i wytłaczaniu materiału następuje zagęszczanie struktury ołowiu, co w konsekwencji zwiększa wytrzymałość mechaniczną kratki i jej odporność na korozję.
Najważniejsze zalety kratki PowerFrame:
1. Zamknięta konstrukcja kratki
Zabezpiecza przed zwarciem oraz uszkodzeniem separatora, znacznie poprawia wytrzymałość i stabilność a także zwiększa odporność na uszkodzenia mechaniczne.
Następstwo: zdecydowanie wydłużona żywotność.
2. Nowatorska konstrukcja kratki
W miejscach największego skupienia ładunku elektrycznego gwarantuje lepszy przepływ prądu i krótszą drogę do przebycia ładunku elektrycznego od podstawy kratki do chorągiewki (i na odwrót).
Następstwo: stale wysoka moc rozruchowa.
3. Zoptymalizowana geometria kratki
Dzięki zoptymalizowanej geometrii kratki udało się uzyskać większą odporność na wstrząsy i wibracje, a precyzyjnie wykonane oczka kratki zapewniają doskonałą przyczepność masy czynnej nawet przy największych obciążeniach.
Następstwo: wysoka jakość, minimalna korozja
Technologia PowerFrame stosowana w akumulatorach VARTA cechuje się najlepszymi parametrami umożliwiając tym samym pracę na najwyższym poziomie przy zachowaniu wszystkich wymaganych kryteriów. Logo PowerFrame widoczne jest na każdym akumulatorze VARTA wskazując, że w jej środku znajduje się prawdziwa moc!
Komentarze