Pierwsze cztery sztuki mobilnych stacji diagnostycznych wyprodukowanych przez WSOP trafiły do Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego w Opolu, Poznaniu, Radomiu i Rzeszowie. Do końca 2022 roku ma zostać dostarczonych łącznie 16 mobilnych SKP.
Wspomniane cztery sztuki to pierwsza transza w ramach przetargu realizowanego przez WSOP na zlecenie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. W jego ramach każdy z 16 wojewódzkich inspektoratów otrzyma jeden pojazd. Mobilne stacje pozwolą inspektorom bezpośrednio przy drodze kontrolować stan techniczny pojazdów ciężarowych w sposób kompleksowy. Funkcjonalność mobilnych SKP została dostosowana do wymogów i zakresu działalności ITD – jest to sprzęt zaprojektowany ściśle według wytycznych przekazanych przez inspektorów.
Prezes zarządu WSOP Jarosław Cichoń podkreślił, że polskie firmy mają wystarczający potencjał i doświadczenie, aby wykonywać tego typu skomplikowane zlecenia.
– Mobilne stacje diagnostyczne zostały skonstruowane i wykonane w Polsce, wykorzystując przede wszystkim polskie podzespoły i materiały. W Polsce wykonano także kompletną zabudowę pojazdu, linię CERTUS wraz system jej rozładunku i załadunku oraz dedykowane oprogramowanie służące do sterowania urządzeniami diagnostycznymi. Mobilna SKP zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, zarówno w zakresie konstrukcji zabudowy oraz urządzeń diagnostycznych – dodał Jarosław Cichoń.
Mobilna Jednostka Diagnostyczna to specjalistyczna zabudowa wykonana na dwuosiowym pojeździe ciężarowym IVECO, dzięki czemu łatwo ją przewozić. Z kolei Mobilna Linia Diagnostyczna (MLD) to urządzenie, które służy do badania stanu technicznego pojazdów pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz emisji spalin. Całe urządzenie może pracować na niewielkiej powierzchni, praktycznie o każdej porze dnia i nocy oraz w różnych warunkach pogodowych, a to znacząco poszerza listę możliwych do wykorzystania miejsc kontroli. Rozładunek i przygotowanie do pracy linii diagnostycznej trwa około 20 minut i może go w całości wykonać jedna osoba.
Specjalistyczny kontener MJD został podzielony na osobne przedziały, które zajmują: agregat prądotwórczy, Mobilna Linia Diagnostyczna wraz z systemem jej załadunku i rozładunku (podpory oraz żuraw), magazyn wyposażenia oraz część operatorsko-biurowa. Dostęp do poszczególnych przedziałów odbywa się przez drzwi lub dedykowane hydroburty (otwierane automatycznie na całej szerokości MLD oraz przedziału magazynowego).
Mobilna Linia Diagnostyczna jest wyposażona w elementy uniwersalnej linii CERTUS oraz automatycznie rozkładane rampy najazdowe, dzięki czemu umożliwia badanie niemal wszystkich typów pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Badania można prowadzić dwukierunkowo, bez względu na to, z której strony wjedzie na linię badany pojazd. Inspektor w trakcie pracy ma możliwość bieżącego odczytu badanych parametrów oraz sterowania urządzeniami przy użyciu wygodnego i wytrzymałego tabletu, a oprogramowanie archiwizuje wyniki pomiarów. Linia diagnostyczna i otoczenie pojazdu są również stale monitorowane, a przebieg kontroli jest rejestrowany.
Mobilna stacja zapewnia komfortowe warunki zarówno dla inspektorów, jak i osób kontrolowanych. Przedział biurowy jest klimatyzowany i ogrzewany. Są tu dwa niezależne biurka z zamykanymi szafkami oraz wygodne fotele dla 4 osób. Naturalne oświetlenie wewnątrz biura zapewniają duże okna na każdej ścianie. W dedykowanej zabudowie zamontowane jest sterowanie systemem oświetlenia, agregatem prądotwórczym oraz komputer obsługujący linię diagnostyczną.
Kontrakt dla GITD firma WSOP realizuje w konsorcjum z firmą Gibas Service Center, która odpowiada za dostarczenie dedykowanych pojazdów ciężarowych IVECO przewożących mobilne stacje oraz z podwykonawcą specjalizującym się w zabudowach nadwozi. Umowa zakładała także przeprowadzenie szkoleń diagnostycznych dla inspektorów z zakresu prowadzenia badań technicznych pojazdów. Realizacja zlecenia potrwa do końca 2022 roku.
Jest to drugi projekt, jaki firma WSOP zrealizowała na rzecz ITD. W 2018 roku dostarczyliśmy już mobilną stację diagnostyczną dla Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Katowicach. Stacja ta została wykonana w innej innowacyjnej technologii z wykorzystaniem bardziej kompaktowych rozwiązań. Walory użytkowe tego urządzenia są wysoko oceniane przez śląskich inspektorów. Urządzenie to zostało również nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich w 2020 roku.
Komentarze