Yokohama Rubber przejmuje Trelleborg Wheel Systems Holding AB

4 kwietnia 2022, 13:01

Koncern Yokohama Rubber zawarł umowę ze szwedzką firmą Trelleborg AB w celu nabycia wszystkich pozostających w obrocie udziałów Trelleborg Wheel Systems Holding AB (TWS). TWS zajmuje się produkcją i sprzedażą opon off-highway (OHT/OTR) do maszyn rolniczych i przemysłowych. Kluczowe marki opon TWS to: Trelleborg i Mitas.

Wartość Trelleborg Wheel Systems Holding AB wynosi 2 040 miliona EUR. Umowa przejęcia obejmuje wynagrodzenie powiązane z wynikami. Yokohama Rubber szacuje, że mnożnik EBITDA przejętej firmy wyniesie około 9X. Akwizycja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2022 roku, po zakończeniu niezbędnych procedur wymaganych przez prawo konkurencji Unii Europejskiej i innych krajów. Wpływ przejęcia na skonsolidowane wyniki finansowe Yokohama Rubber jest obecnie analizowany.

Strategia biznesowa Yokohama Rubber w segmencie opon

Globalny rynek opon można ogólnie podzielić na dwa główne segmenty — opony konsumenckie, które obejmują opony do samochodów osobowych, oraz opony użytkowe, które obejmują opony stosowane w samochodach ciężarowych i autobusach, maszynach rolniczych i budowlanych oraz innych pojazdach specjalnego przeznaczenia. Te dwa kluczowe rynki mają obecnie podobną skalę wielkości. Jednak Yokohama Rubber spodziewa się, że trendy w kierunku CASE, MaaS i cyfrowej transformacji (DX) znacznie zmienią obraz rynku. Spółka oczekuje, że zmniejszy się liczba samochodów posiadanych i użytkowanych przez klientów indywidualnych, a sieć pojazdów przeznaczonych do przewozu ludzi i towarów powiększy się. W rezultacie część potencjału rynku opon konsumenckich przesunie się do segmentu opon użytkowych/wielkogabarytowych (OTR).

Cel przejęcia

Przejęcie Trelleborg Wheel Systems Holding AB przyczyni się do rozwoju działalności Yokohama Rubber OHT, którą firma pozycjonuje jako przyszły czynnik wzrostu swojej komercyjnej działalności w segmencie opon. Stosunek opon konsumenckich do opon użytkowych na dzisiejszym globalnym rynku opon wynosi 1:1. Sprzedaż opon Yokohama Rubber jest bardziej skoncentrowana na oponach konsumenckich, przy stosunku 2:1 w porównaniu z oponami segmentu OHT/OTR. Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed Spółką w zakresie opon użytkowych jest rozwój działalności OHT, która jest w stanie zapewnić stabilnie wysokie zyski. Przejęcie TWS nie tylko pomoże Spółce osiągnąć bardziej optymalny skład sprzedaży opon, ale także wzmocni jej działalność handlową w segmencie opon w każdym z czterech obszarów: asortyment, koszty, serwis i DX (transformacja cyfrowa). W tym samym czasie dział opon konsumenckich będzie maksymalizował sprzedaż opon ADVAN, GEOLANDAR i zimowych.

Mocne strony TWS

Sprzedaż TWS w roku fiskalnym 2021 wyniosła 10 076 milionów SEK (około 971 milion EUR), co stanowi około 30% skonsolidowanej sprzedaży Trelleborg AB. W ciągu ostatnich 10 lat TWS zwiększył swoją sprzedaż 2,6X  i ponad trzykrotnie zwiększył EBIT (zysk przed odliczeniem odsetek i podatków). Firma TWS rozwijając sprzedaż, utrzymuje stabilnie wysoką rentowność, ze wskaźnikiem EBIT stale powyżej 10%.

Z opon produkowanych i sprzedawanych przez TWS, opony rolnicze stanowią około 60%, przemysłowe około 20%, a pozostała część to opony do maszyn budowlanych i motocykli. Na światowych rynkach opon rolniczych i przemysłowych TWS może pochwalić się wysokiej klasy produktami, silną i rozpoznawalną marką, możliwościami technologicznymi i obsługą posprzedażową. W dodatku posiada linię opon w każdej kategorii produktowej, dla wszystkich typów pojazdów i wszystkich rozmiarów, od najmniejszych do największych.

TWS posiada 14 zakładów produkcyjnych w dziewięciu krajach — 7 w Europie (Włochy, Łotwa, Serbia, Słowenia i 3 w Czechach), 2 w Stanach Zjednoczonych, 1 w Brazylii i 4 w Azji (2 w Chinach i 2 na Sri Lance). Około 70% jej sprzedaży generowane jest w Europie.

TWS aktywnie promuje działania ESG, w tym wyznaczyła sobie wysokie cele w zakresie przejścia na surowce odnawialne. W ciągu najbliższych pięciu lat planuje zwiększyć o 10 punktów procentowych udziały biomateriałów stosowanych w swoich produktach.

Strategia akwizycji

Yokohama Rubber uważa, że przejęcie TWS zapewni jej pełniejszą strukturę produktów, wzmocni sieć serwisową, przyczyni się do rozwoju DX, poszerzy regionalną sieć sprzedaży i zwiększy sprzedaż opon OE. Spółka zyska kompletną gamę opon do maszyn rolniczych i budowlanych, która obejmie wszystkie kategorie marek, od budżetowych po premium.

Sieć serwisowa Yokohama Rubber zostanie wzmocniona przez sieć TWS, która zapewnia obsługę posprzedażową opon do zastosowań przemysłowych w 82 lokalizacjach w 21 krajach. Yokohama Rubber planuje rozszerzyć tę usługę o opony rolnicze.

W obszarze DX TWS opracowuje zdalny system monitorowania ciśnienia i temperatury powietrza w oponach. Yokohama Rubber pracuje nad podobnym systemem. Firmy połączą siły, aby stworzyć wygodniejszą i wydajniejszą usługę zdalnego monitorowania.

Dodanie silnej sieci sprzedaży TWS w Europie uzupełni mocną dystrybucję Yokohama Rubber w Japonii, Ameryce Północnej i Azji, tworząc globalną sieć obejmującą wszystkie główne rynki.

TWS otworzy drzwi nowym klientom dla opon Yokohama na pierwsze wyposażenie (OE), ponieważ około 30 z 60 producentów OEM współpracujących z TWS będzie nowymi klientami Yokohama Rubber.

Przejęcie doprowadzi do dalszego rozwoju działalności Yokohama Rubber OHT dzięki synergii generowanej przez połączone siły obu firm we wszystkich obszarach, od rozwoju nowych produktów i usług po produkcję, sprzedaż, kontrolę jakości i ESG.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!