Samochody dostawcze to najszybciej rozwijający się segment pojazdów w Unii Europejskiej. Polska z ok. 2,7 mln aut zajmuje piątą pozycje wśród zarejestrowanych pojazdów dostawczych w Europie, za krajami takimi jak Francja, Włochy, Hiszpania i Niemcy. Liczba ta rośnie w tempie ok 3% rocznie.
Pandemia spowodowana wirusem SARS-CoV-2 przyczyniła się do lekkiego wyhamowania tej tendencji, jednakże po chwilowej stagnacji, samochody dostawcze znów zaczęły cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem ze strony firm działających na różnych płaszczyznach handlu i usług. Częściowe lub całkowite zamknięcie sklepów, sieci handlowych i galerii spowodowało nagły wzrost już i tak prężnie działającego sektora e-commerce, a tym samym zwiększył się popyt na samochody dostawcze które wykorzystywane są przez firmy kurierskie na ostatnim etapie dostaw, magazyn-odbiorca.
Nie tylko transport przesyłek kurierskich wykorzystuje auta dostawcze. Są one również szeroko używane w zasadzie w każdej dziedzinie gospodarki. Przysłowiowe „dostawczaki” służą do przewozów ludzi i rzeczy, są bazą pod mobilne serwisy i warsztaty, buduje się na ich podwoziach food trucki i kampery. A to tylko kilka zastosowań. Na bazie samochodów dostawczych buduje się również samochody specjalne takie jak karetki, wozy straży pożarnej, są wykorzystywane w wojsku i policji. Duże przebiegi i ciężkie ładunki oraz słabej jakości infrastruktura drogowa powoduje większe zapotrzebowanie na naprawy, które ze względu na charakterystykę pracy samochodów dostawczych powinny być przeprowadzone szybko, sprawnie i w rozsądnym przedziale cenowym.
I tutaj naprzeciw oczekiwaniom warsztatów wychodzi firma Schaeffler, jako jedna z najbardziej innowacyjnych firm w Europie i dostawca rozwiązań serwisowych, dedykowanych samochodom dostawczym. Rodzina produktów marek LuK, INA, FAG obejmuje takie rozwiązania jak: zestawy sprzęgieł RepSet Pro, zestawy naprawcze skrzyń biegów GearBox, zestawy napędu pomocniczego, zestawy łańcucha rozrządu, czy zestawy łożysk FAG Wheel-Set, oraz wiele innych rozwiązań. Dodatkowo Schaeffler oferuje narzędzia specjalne do samochodów dostawczych, które skracają czas naprawy i ułatwiają prawidłowy montaż naszych produktów tak jak na przykład zestaw narzędzi montażowych piasta koła / łożysko koła 400 6199 10.
Zestaw Wheel-Set FAG do samochodów dostawczych – nie trać czasu na ustawianie zbieżności
Łożyska narażone są ciągle na działanie silnych sił osiowych i promieniowych przenosząc siły napędowe na koła i zapewniają ich płynną pracę. Jak wiele innych elementów w pojeździe, tak łożyska kół przeszły wiele etapów rozwoju, dziś nie są już po prostu łożyskami kulkowymi lub stożkowymi. Od wielu lat występują jako kompaktowe zespoły łożysk kół ze zintegrowaną piastą koła lub kołnierzem mocującym. Dostarczają one również informacji o prędkości dla systemów wspomagania kierowcy, takich jak ABS, ESP. Łożyska kół należą do grupy elementów istotnych dla bezpieczeństwa pojazdu. Usterki, gorsze materiały lub zła jakości wykonania mogą mieć nieprzyjemne skutki – w skrajnych przypadkach oznaczają nawet utratę koła. Dlatego też nigdy nie należy stosować elementów o niższej jakości lub niesprawdzonym pochodzeniu. Niestety, rzadko można zapobiec przedwczesnym awariom lub zmęczeniu materiału na skutek różnych czynników zewnętrznych. Złe warunki drogowe, krawężniki, duże obciążenie pojazdu lub wady współpracujących ze sobą elementów mają negatywny wpływ na żywotność łożysk kół.
Zestaw łożysk koła FAG WheelSet firmy Schaeffler zawiera wszystkie akcesoria potrzebne do naprawy i zapewnia sprawną wymianę uszkodzonego łożyska. Zestawy FAG WheelSet są dostępne do najbardziej popularnych modeli, w tym do Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Ford Transit czy Renault Master.
Niektórzy producenci samochodów (MB, VW) oferują w zestawie naprawczym całą zwrotnicę ze zintegrowanym łożyskiem koła. To znaczy, że zwrotnica koła jest wymieniana wraz z łożyskiem, co powoduje zwiększone koszty, oraz konieczność ponownego ustawienie zbieżności. Zestaw naprawczy FAG przygotowany przez Schaeffler oferuje rozwiązanie alternatywne. Zwrotnica pozostaje zamontowana w samochodzie, a przy użyciu narzędzia specjalnego, wymienione zostaje jedynie łożysko koła, co eliminuje potrzebę ustawiania zbieżności. Zestaw naprawczy redukuje czas potrzebny na demontaż i wymianę całego modułu łożyska koła do 50%. Kompaktowy moduł łożyska koła posiada również ustawiony luz łożyskowy wraz z dożywotnim smarowaniem i uszczelnieniem. Ze względu na swoją konstrukcję oraz sposób, w jaki łożysko zamontowane jest w samochodzie, naprawy nie można przeprowadzić za pomocą standardowych narzędzi.
Schaeffler oferuje specjalne narzędzie (400 6199 10) dzięki któremu jest możliwy demontaż / montaż łożysk osi przedniej w samochodach Mercedes-Benz Sprinter, Viano, Vito i VW Crafter, z napędem na tylną oś. Jego użycie zapewnia, równomiernie rozłożenie siły na bieżni zewnętrznej łożyska a pierścień osadczy zablokuje się w odpowiednim zagłębieniu w zwrotnicy.
Dla profesjonalnego montażu nowego zestawu naprawczego FAG przeznaczona jest instrukcja, dostępna na portalu www.repxpert.pl, jak również w aplikacji mobilnej.
Komentarze