MAN podpisał umowę ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje na dostawę łącznie 18 autobusów elektrycznych, w tym 10 szt. modeli MAN Lion`s City 12 E o długości 12 metrów i 8 szt. przegubowych pojazdów MAN Lion`s City 18 E o długości 18 metrów.
W uroczystości wzięli udział m.in. Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Miasta Gdańska, Maciej Lisicki – Prezes Zarządu GAiT oraz Jolanta Ostaszewska – Wiceprezes ds. Ekonomicznych w GAiT. Z kolei spółkę MAN Truck & Bus reprezentowali Michał Fiuta – Członek Zarządu Dyrektor Finansowy, Olga Żarkowska – Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów oraz Piotr Kwiatkowski – Regionalny Kierownik Sprzedaży Autobusów Miejskich. Zgodnie z podpisanymi dokumentami pierwsze elektryczne autobusy marki MAN dołączą do gdańskiej floty już w przyszłym roku.
Najnowszy kontrakt to powrót do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów autobusów z logo MAN. W taborze spółki można jeszcze spotkać „lwy” z silnikami wysokoprężnymi, które teraz zostaną godnie zastąpione przez ekologiczne pojazdy najnowszej generacji MAN Lion`s City E.
– Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Pojazdy te należą czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie, dlatego jesteśmy szczególnie dumni, że Gdańsk – jeden z pionierów w stosowaniu zielonych rozwiązań w komunikacji miejskiej w Polsce – będzie miał je w swojej flocie – powiedziała podczas uroczystości Olga Żarkowska, Dyrektor Sprzedaży Autobusów w MAN Truck & Bus Polska.
Rozwiązania w autobusach MAN
Gdańskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych „na mieście”. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.
– To efekt zastosowania baterii o dużej pojemności, wynoszących odpowiednio 480 kWh (w MAN Lion`s City 12 E) i 640 kWh (w MAN Lion`s City 18 E), które zapewniają przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji – podkreślił Piotr Kwiatkowski, Regionalny Kierownik Sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.
Za napęd w przegubowym elektrobusie MAN odpowiadają dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 160 kW, które napędzające drugą i trzecią oś w MAN Lion`s City E 18 (w mniejszym autobusie zastosowano jeden taki silnik). To rozwiązanie gwarantuje bardziej płynne przyspieszenia pojazdu podczas startu z przystanku i pewniejszą jazdę w śliskich warunkach. Oprócz komfortu podróżowania, MAN pomyślał także o kierowcach i bezpieczeństwie w codziennym ruchu. Dlatego wszystkie autobusy dla Gdańska wyposażone zostaną m.in. w system zapobiegjący kolizjom czołowym oraz ostrzegającym o pieszych i rowerzystach znajdujących się w martwy polu z boków pojazdu.
Gdańscy pasażerowie docenią liczbę miejsc siedzących – wynoszącą odpowiednio 33 w MAN Lion`s City 12 E oraz 45 siedzeń w przegubowym MAN Lion`s City E 18. W obu modelach 14 dostępnych miejsc siedzących będzie bezpośrednio z niskiej podłogi, co ma znaczenie dla pasażerów z niepełnosprawnościami.
Na pokładzie „lwów” w barwach GAIT nie zabraknie też udogodnień, takich jak tablice informacyjne LED, monitoring, zautomatyzowane defibrylatory AED, porty USB czy wydzielona przestrzeń do transportu wózków inwalidzkich czy dziecięcych wraz z rampą ułatwiającą wjazd na pokład autobusu. Odpowiedni komfort podróżowania w elektrobusach i to nawet w najbardziej upalne dni zapewni wydajna cało pojazdowa klimatyzacja z pompą ciepła. Wszystkie autobusy marki MAN dla Gdańska powstają w zakładzie w Starachowicach.
– Gdański kontrakt jest pierwszym tak dużym zamówieniem na e-busy z polskiego rynku, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym ze strategicznych filarów zielonej przyszłości naszych miast – powiedział Michał Fiuta, Członek Zarządu Dyrektor Finansowy MAN Truck & Bus Polska.
Komentarze