Na ścieżce zrównoważonego rozwoju – wywiad z prezesem zarządu EUROPART Polska

24 października 2022, 23:39

Firma EUROPART jest dystrybutorem części zamiennych do pojazdów ciężarowych, naczep i autobusów oraz wyposażenia warsztatowego. W aktualną strategię międzynarodowego przedsiębiorstwa wpisany jest szeroko pojęty zrównoważony rozwój. Dystrybutor zachęca do działań prośrodowiskowych także swoich klientów, dlatego też w ostatnim czasie powiększył swoją ofertę. O szczegółach tej operacji rozmawiamy z Robertem Krawczykiem, prezesem zarządu EUROPART Polska.

Choć uczestnicy polskiego rynku części mogą kojarzyć firmę EUROPART od stosunkowo niedawna, na niemieckim rynku przedsiębiorstwo istnieje od prawie 75 lat. Czy to właśnie międzynarodowy charakter firmy i długa obecność w wielu krajach europejskich skłoniły firmę do podjętych niedawno działań prośrodowiskowych?

Robert Krawczyk: Bez wątpienia nasze doświadczenie oraz obecność na 27 różnych rynkach na całym świecie ma wpływ na to, że kwestie takie jak troska o środowisko, korzystanie z odnawialnych źródeł energii czy optymalizacja procesów są ważnymi elementami naszej strategii. Zdajemy sobie sprawę, że choć jesteśmy tylko jedną z wielu firm, działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym, ze względu na skalę naszej działalności mamy realny wpływ na otoczenie czy szerzej środowisko, a także na pewne aspekty codziennego życia naszych pracowników oraz klientów. Staramy się zatem promować postawę świadomości ekologicznej, samemu dawać przykład innym przedsiębiorstwom czyniąc prośrodowiskowe inwestycje, które są nie tylko potrzebne, ale i opłacalne.

Na czym konkretnie koncentrują się działania Waszej firmy związane ze zrównoważonym rozwojem?

W naszej sieci dystrybucyjnej na całym świecie posiadamy ponad 300 lokalizacji, poprzez które obsługujemy ok. 250 tys. klientów. Nasze portfolio produktowe liczy 400 tys. referencji. Jest to ogromna przestrzeń do pracy, którą można optymalizować, poprzez usprawnianie poszczególnych procesów. Dzięki odpowiedniej logistyce dostaw do i z naszych magazynów i punktów dystrybucyjnych, oszczędzamy setki litrów paliwa. Cyfrowa optymalizacja procesów, w tym procesu sprzedaży, pozwala nam corocznie oszczędzać tony papieru, a także czas i zdrowie naszych pracowników. Kiedy drukujemy katalog produktowy, sadzimy kilkanaście drzew, aby zrekompensować ubytek poczyniony w ten sposób w środowisku naturalnym.

Dzięki systemowi zamawiania online i doradztwa EWOS, usprawniliśmy proces identyfikacji części, przez co ograniczone zostały tzw. puste trasy i znacznie zmniejszyła się liczba zwrotów części. EWOS zapewnia także dostęp do efaktur i innych danych. Dzięki aplikacji na smartfony usprawniliśmy komunikację wewnętrzną, pomiędzy pracownikami. Docieramy do nich zarówno, kiedy są przy biurku, jak i w magazynie czy w trasie. Nasze procesy zostały wyróżnione dwa razy z rzędu w niemieckim plebiscycie Top-Innovator, nagrodą przyznawaną firmom wdrażającym innowacje. Posiadamy także certyfikaty ISO dla systemów zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego. Angażujemy się w charytatywne projekty jak inicjatywa modernizacji systemu studni w Afryce Wschodniej. To jednak jeszcze nie wszystko.

Panele Green Energy na dachu ciężarówki

Otóż to, spotkaliśmy się bowiem, by porozmawiać o niedawnym rozszerzeniu oferty Waszej firmy. Mowa o panelach solarnych, które dystrybuujecie, zachęcając klientów do transformowania swoich pojazdów w „mini elektrownie”. Niektóre firmy chwalą się instalacjami fotowoltaicznymi na swoich magazynach czy budynkach biurowych, Wy postanowiliście działać szerzej.

Jedno oczywiście nie wyklucza drugiego, natomiast jako firma współpracująca na co dzień z setkami tysięcy klientów i partnerów, przyjęliśmy własną definicję zrównoważonego rozwoju, która nie ogranicza się wyłącznie do naszych działań wewnętrznych. Chcemy poprzez promocję wydajnych i efektywnych rozwiązań prośrodowiskowych, zachęcać naszych partnerów do korzystania z nich. A są to rozwiązania nie tylko ekologiczne, ale i w dłuższej perspektywie opłacalne. Zwłaszcza w dobie rosnących cen paliw i niepewnej przyszłości rynku energetycznego.

Jakie konkretnie rozwiązania solarne są dostępne w ofercie EUROPART?

Jesteśmy dystrybutorem modułów solarnych marki Green Energy Scandinavia. Są to wysokiej jakości produkty, w technologii Mobile-Integrated-Photovoltaic (MIPV), opracowanej w Danii. Jest to rozwiązanie stworzone dla branży transportowej oraz caravaningu. Nowatorska technologia ogniw umieszczanych na dachach pojazdów pozwala na wytwarzanie energii elektrycznej nawet przy bardzo niskim natężeniu światła. Panele zaczynają produkować energię, jeszcze zanim oko ludzkie dostrzeże pierwsze promienie światła dziennego. Zainstalowany w pojeździe moduł zmniejsza zużycie akumulatora w pojeździe, a także zużycie paliwa. Własna produkcja energii pokrywa większość zapotrzebowania urządzeń pokładowych czy dodatkowych sprzętów znajdujących się na wyposażeniu ciężarówki czy kampera.

Robert Krawczyk prezentuje rozwiązania marki Green Energy Scandinavia

Jak rozumiem, dzięki wyposażeniu pojazdu w tego typu moduły fotowoltaiczne, w niektórych przypadkach nie trzeba korzystać z silnika jako generatora energii, zasilającego akumulatory pojazdu – chodzi o pracę klimatyzacji, lodówki czy telewizora na pokładzie?

Tak, ale to nie wszystko. W następstwie wprowadzenia normy Euro6, w pojazdach instalowane są systemy zarządzania akumulatorem. Są one wydajne, ale w niektórych sytuacjach powodują pewne problemy, skutkujące silnymi wahaniami napięcia, które z kolei prowadzą do spadku pojemności, a więc i żywotności akumulatora. Wsparcie paneli słonecznych, które oferujemy rozwiązuje ten problem, gdyż pozwala zawsze posiadać odpowiedni zapas energii. Aby móc jeszcze skuteczniej kontrolować pobór i zapas prądu w pojeździe na bieżąco, oferujemy także rejestrator danych, dostępny w ofercie jako opcja.

Czy w przypadku instalacji paneli PV konieczna jest poważna ingerencja w nadwozie i podzespoły techniczne pojazdu?

Nie, montaż nie jest zanadto „inwazyjny” ani skomplikowany. Nasze moduły to rozwiązanie Plug + Play, łatwe do instalacji w pojeździe. Poza panelami na zestaw składa się regulator ładowania, bezpiecznik, przekaźnik oddzielający 12V oraz przetwornica z pilotem. Opcjonalnie można dokupić, wspomniany przeze mnie rejestrator danych. Ważnym elementem, który należy dopasować do codziennych potrzeb użytkowników pojazdu jest przetwornica. Musi ona dysponować odpowiednią mocą. Oferowane przez nas przetwornice zapobiegają niebezpiecznym dla pojazdu skokom napięcia. Oczywiście nasi pracownicy służą pomocą w doborze odpowiedniego sprzętu. Oferujemy także trzyletnią gwarancję i pełną opiekę serwisową.

Jak duże jest zainteresowanie klientów modułami fotowoltaicznymi z Waszej oferty?

W polskiej ofercie są one dostępne dopiero od połowy bieżącego roku, można zatem powiedzieć, że ze sprzedażą produktów ruszyliśmy stosunkowo niedawno. Mimo to, otrzymujemy już zamówienia i zapytania. Nie obawiamy się o sukces rynkowy tego produktu, gdyż widzimy bardzo obiecujące statystyki z rynków, na których uruchomiliśmy sprzedaż wcześniej. Paradoksalnie, trwający kryzys energetyczny, związany ze wzrostem cen paliw i energii wspiera nasze działania związane z tym asortymentem.

Rozwiązanie Green Energy na dachu ciężarówki

Miejmy nadzieję, że wspomniany kryzys nie przełoży się negatywnie na całościowe wyniki firmy?

Oczywiście sytuacja rynkowa jest poważna, jednak nasze doświadczenie pozwala nam w porę reagować na wyzwania, kreowane przez obecną rzeczywistość. Współpracujemy – bezpośrednio i niebezpośrednio – z tysiącami warsztatów, naprawiającymi pojazdy ciężarowe. Ich obecna kondycja nie daje powodów do obaw. Transport drogowy jest niezbędny i musi być realizowany. Ewentualne problemy w dostępie do nowych pojazdów powodują konieczność dłuższej eksploatacji, a zatem i napraw pojazdów starszych. Jednocześnie rosnące koszty transportu mogą skłaniać przedsiębiorców do czynienia pewnych oszczędności na serwisie, jednak tendencja ta na razie nie jest szczególnie widoczna. Wiemy, że musimy być gotowi na wszelkie wahania koniunktury, jednak co by się nie działo, będziemy podążać właściwie obraną ścieżką zrównoważonego rozwoju firmy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!