Marka uszczelnień Elring – Das Original jest znana nie tylko ze swojego różnorodnego asortymentu uszczelek do pojazdów osobowych i użytkowych przeznaczonych dla warsztatów i mechaników, lecz również z szerokiej oferty mas uszczelniających, jak np. Silikon DirkoTM HT. Do często pomijanych uszczelnień Elring należy jednak seria znana pod pojemną nazwą „Off Highway”. Obejmuje ona uszczelnienia do maszyn rolniczych i budowlanych, generatorów prądu i wielu innych urządzeń. Wyszukiwanie części zamiennych lub identyfikacja właściwych uszczelnień do silników takich maszyn bywa nie lada wyzwaniem, gdyż w swoich markach producenci wykorzystują często rozwiązania różnych producentów silników Diesla.
Dodatkową trudność stanowią modyfikacje, takie jak w przypadku Mercedes-Benz czy MTU, a także szeroka gama silników – od niewielkich modeli dwucylindrowych Deutz F 2M 1011 o mocy 14 KM, poprzez Volvo D13 o pojemności skokowej 13 litrów, aż do silników MTU z serii 4000 o mocy 4,3 megawata.
Specjalista w zakresie uszczelnień Elring oferuje produkty nadające się do wszystkich tych silników. Dostępne uszczelnienia, zestawy uszczelniające oraz uszczelniacze wału można najprościej wyszukać w ogólnodostępnym katalogu online podając numer oryginalnej części lub kod silnika, a ich łatwą identyfikację umożliwiają zdjęcia produktów w wysokiej rozdzielczości.
Z uwagi na fakt, że gama silników jest niezwykle szeroka, a okres ich eksploatacji bardzo długi, uszczelnienia głowic cylindrów są dostępne we wszystkich trzech popularnych wersjach.
Uszczelnienia głowic cylindrów z metalu i materiału miękkiego
Ta kombinacja materiałów składająca się z karbowanej blachy nośnej i walcowanego materiału miękkiego najlepiej kompensuje nie do końca idealne powierzchnie obudowy silnika i głowicy cylindra. Dla jakości tych uszczelnień decydujące znaczenie ma wysoki udział odpornych na temperaturę włókien aramidowych w walcowanym materiale oraz klasa stali użytej do wykończenia komory spalania. W celu zapewnienia doskonałego uszczelnienia, grubość naniesionego w górnej i dolnej części sitodruku silikonowego do uszczelnienia płynnego musi różnić się w przypadku niektórych silników. Minusem tego rodzaju uszczelki głowicy cylindrów jest uwarunkowana technicznie, ograniczona trwałość, która w przypadku maszyn terenowych nigdy nie jest jednakowa – nawet gdy chodzi o takie same silniki. Jest to spowodowane tym, że warunki eksploatacji przez lata pracy silnika są praktycznie nieporównywalne.
Uszczelnienia głowic cylindrów ze stali wielowarstwowej
W związku z zaostrzeniem wymogów pod względem emisji spalin oraz dążeniem do wydłużenia trwałości, również w przypadku silników stosowanych w tym obszarze konieczne było zamontowanie wielowarstwowych metalowych uszczelek głowicy cylindrów. Z uwagi na zastosowaną technologię stoperów z rowkami, na którą firma ElringKlinger posiada liczne patenty, wymagają one bardziej szczegółowej analizy w przypadku naprawy. Wymagania pod względem jakości powierzchni bloku silnika i głowicy cylindra wyraźnie wzrosły, co ma swoje odzwierciedlenie również w wytycznych dotyczących dokręcania dla śrub mocujących głowicę cylindrów. W przypadku naprawy należy wymienić je na nowe, gdyż chodzi tu o śruby elastyczne z rozciąganym trzonem, które ulęgają wydłużeniu przy pierwszym dokręceniu i w związku z tym nie nadają się do ponownego wykorzystania. W razie przeglądu silnika przed wyborem odpowiedniej grubości uszczelnienia głowicy cylindrów należy każdorazowo zmierzyć występ denka poszczególnych tłoków. W katalogu online Elring można znaleźć dokładne informacje o tym, które uszczelnienie głowicy cylindrów należy wybrać. Najgrubsze uszczelnienie głowicy cylindrów nie jest w żadnym razie dobrym wyborem, gdyż uszczelnienia ze stali wielowarstwowej stosuje się w silnikach o pojemności skokowej do ok. 7,0 l, a dla wszystkich innych wersje metalowo-elastomerowe.
Przykład:
- New Holland T4 Power Star
- Case Farmall – Quantum
Metalowo-elastomerowe uszczelnienie głowicy cylindrów
Konstrukcja ta nadaje się najlepiej do dużych silników o odpowiednio dużej średnicy komory spalania, która może wynosić nawet 450 mm. Jednak nie ma reguły bez wyjątku, co widać na przykładzie uszczelnienia głowic cylindrów do silników Liebherr D924/D926 o średnicy 122 mm. Wspólną cechą wszystkich uszczelnień jest to, że olej silnikowy i płyn do chłodnic są izolowane za pośrednictwem elementów uszczelniających z elastomerów. Są one natryskiwane bezpośrednio na uszczelnienie bądź stanowią oddzielny element, który zostaje potem przyspawany laserowo do warstwy nośnej. Uszczelnienie komory spalania jest możliwe dzięki wytłoczonym rowkom, czego przykładem może być marka Liebherr.
Wielu producentów silników zaniedbuje uszczelkę głowicy cylindra, jeśli chodzi o uszczelnienie komory spalania. W tym przypadku zasadniczą rolę ogrywa dokładna grubość uszczelnienia głowicy cylindrów w połączeniu z wkładką do cylindrów. Tylko wtedy, gdy są one do siebie idealnie dopasowane, głowica cylindra jest gazoszczelna. Całkowita tolerancja może wynosić mniej niż 0,05 mm. Konstrukcja ta gwarantuje zdecydowanie najwyższą trwałość, która tłumaczy wyższą cenę spowodowaną wyższymi kosztami produkcji. W przypadku naprawy wymogi stawiane jakości powierzchni są równie wysokie jak w przypadku wielowarstwowych uszczelnień głowic cylindrów.
Przykład:
- Volvo D13
Komentarze