System ZF Health Check stworzony przez firmę ZF Aftermarket umożliwi lepszą diagnostykę autobusów. Ma on zapewnić wczesne wykrywanie zużytych podzespołów, dzięki czemu można będzie unikać niespodziewanych awarii.
Nowa generacja rynku aftermarketowego
Poprzez system ZF Health Check firma ZF przybliża koncepcję „rynku aftermarket nowej generacji” użytkownikom swoich automatycznych skrzyń biegów do autobusów. Na podstawie bieżących danych odczytywanych podczas jazdy można stworzyć indywidualny plan serwisowania dostosowany do rzeczywistego stanu przekładni. Zdalny dostęp umożliwia diagnostykę usterek, pozwalając uniknąć nieplanowanych wizyt w warsztacie i przestojów.
Transport publiczny odgrywa kluczową rolę w zrównoważonej transformacji sektora transportu. Aby zmaksymalizować jego pozytywny wpływ, a także zapewnić najlepszą jakość usług przewozowych, autobusy muszą spędzać jak najwięcej czasu na drodze, a jak najmniej w warsztacie.
Jak działa ZF Health Check?
Nowa cyfrowa koncepcja serwisowa od ZF Aftermarket pomaga sprostać tym wyzwaniom: ZF Health Check dostosowano w szczególności do automatycznej skrzyni biegów ZF EcoLife, która jest używana przez przewoźników na całym świecie w autobusach miejskich i dalekobieżnych. Podczas pracy pojazdu oprogramowanie pozyskuje wiele rodzajów danych z czujników w układzie przeniesienia napędu – na przykład prędkość obrotową silnika, aktualny bieg, temperaturę oraz ciśnienie oleju itp. Dane te są regularnie przesyłane do wyspecjalizowanego oprogramowania analitycznego działającego w chmurze ZF, gdzie ustalane są zindywidualizowane rekomendacje dotyczące serwisowania dla operatora autobusu lub serwisującej go firmy.
Operator może na przykład lepiej wykorzystać żywotność oleju przekładniowego, nie wymieniając go po określonym z góry przebiegu, jeżeli nie ma takiej potrzeby. Dzięki temu autobus dłużej pozostaje w trasie, a jego okres sprawności wzrasta. Nawet w przypadku serwisowania pojazdu, czas przestoju ogranicza się do minimum, ponieważ części zamienne lub narzędzia naprawcze można zamówić z wyprzedzeniem. Dzięki dostępowi do danych można też lepiej zaplanować czas pracy. W przypadku gdy warsztat własny firmy nie jest w stanie wykryć usterki, operator floty może wezwać zewnętrznych specjalistów i udzielić im dostępu do portalu Health Check.
Naprawa tuż przed awarią
Kolejną zaletą jest wczesne ostrzeganie operatorów flot autobusowych o zbliżających się awariach. Wynika to z faktu, że uszkodzenia zwykle nie pojawiają się nagle, lecz można je przewidzieć – na przykład zwracając uwagę na wahania ciśnienia lub temperatury oleju. Jeśli przewoźnik odstawi taki pojazd do warsztatu, naprawa nie tylko będzie tańsza, ponieważ nie doszło jeszcze do poważniejszych szkód, ale także wyeliminowane zostaną problemy związane z awarią – takie jak konieczność zapewnienia pasażerom dalszego transportu, wykorzystanie autobusu zastępczego lub przewiezienie zepsutego pojazdu do warsztatu. Obok konkretnych korzyści technicznych, ważne jest również zaufanie i bezpieczeństwo, jakie ZF Health Check daje operatorom.
– ZF EcoLife już teraz umożliwia setkom przewoźników autobusowych na całym świecie wydajniejszą pracę – mówi Dyrektor Dywizji ZF Aftermarket Philippe Colpron. – Dzięki ofercie ZF Health Check, wykorzystującej zdalny dostęp do danych pojazdu i analizy predykcyjne, możemy wspólnie z naszymi klientami flotowymi pójść o krok dalej w kierunku braku przestojów i utorowania drogi dla zrównoważonego rynku aftermarketowego.
System ZF Health Check jest dostępny od ręki dla użytkowników rozwiązania telematycznego ZF Bus Connect Premium. ZF planuje obecnie integrację dodatkowych komponentów z Health Check. Oprócz Health Check, rozwiązanie ZF Bus Connect oferuje liczne funkcje optymalizacji operacyjnej flot autobusowych, takie jak bieżący podgląd całej floty, wgląd w potencjał optymalizacji w odniesieniu do zużycia paliwa i energii, analiza zachowania kierowcy lub stopnia zużycia części mechanicznych (np. hamulców). Oprogramowanie generuje także raporty dotyczące zgodności z przepisami lub stanowiące podstawę do wskazywania celów podatkowych w transporcie publicznym.
Komentarze