W finale 11. edycji konkursu Optifuel Challenge, 9 finalistów lokalnych eliminacji walczyło o tytuł Mistrza Jazdy Ekonomicznej i nagrody główne. Zmagania, które odbyły się na torze w Bednarach zakończyły trwający wiele miesięcy cykl zmagań.
Po eliminacjach półfinałowych, do Wielkiego Finału konkursu zakwalifikowali się:
1. Marcin Florek / FLOR-SPED
2. Tomasz Leki / LEKI TRANSPORT
3. Łukasz Ponikiewski / F.H.U. FONKA
Zwycięzcą i tym samym 11. Mistrzem Jazdy Ekonomicznej został TOMASZ LEKI z firmy LEKI TRANSPORT, Wicemistrzem został MARCIN FLOREK reprezentujący firmę FLOR-SPED, natomiast 3 miejsce zajął ŁUKASZ PONIKIEWSKI / F.H.U. FONKA!
Statystyki Optifuel Challenge 2023
W konkursie wzięło udział 356 uczestników, którzy rywalizowali o awans do finału w 10 lokalizacjach w Polsce. Podczas tegorocznej edycji odnotowano również rekordowo niski wynik zużycia paliwa: 19,6 l / 100 km. Kierowcy podczas lokalnych eliminacji pokonali aż 10 680 kilometrów.
PÓŁFINAŁ I WIELKI FINAŁ
Każdy z finalistów lokalnych eliminacji zmierzył się z niełatwym wyzwaniem – pokonaniem trasy o długości 15 km, która zawierała 2 “jokery”, czyli dwie alternatywne możliwości pokonania trasy. Wybór jokera i okrążenia, na którym można było je pokonać należał do kierowcy, co dodatkowo podnosiło poziom rywalizacji.
Do Wielkiego Finału awansowało trzech wyjątkowych kierowców, którzy stawili czoła 16- kilometrowej trasie, przebiegającej w przeciwnym kierunku niż jazdy w półfinale. Szczególną trudnością było aż 6 jokerów – po 2 na każdym z 3 okrążeń.
WYNIKI FINAŁOWE
Punktacja finałowa opierała się na różnicach wynoszących zaledwie 0,01 pkt, zgodnie ze stosowanym od lat wzorcem. To sprawiło, że rywalizacja była niezwykle wyrównana, a każda setna litra paliwa miała ogromne znaczenie.
Przed przystąpieniem do jazd półfinałowych, uczestnicy zmierzyli się też z testem składającym się z 20 pytań. Najlepszy wynik – 15 poprawnych odpowiedzi uzyskał Łukasz Ponikiewski / F.H.U. FONKA. Test również wliczał się do finałowej punktacji podnosząc poziom konkurencji.
Wszyscy finaliści zmieścili się w obrębie zaledwie 1 l/100 km różnicy, co było wyjątkowo trudne, biorąc pod uwagę krótką trasę. Warto podkreślić, że im krótsza trasa, tym trudniej nadrobić nawet najdrobniejszy błąd.
NAGRODY
Za zajęcie 1. miejsca przyznano następujące nagrody:
- dla kierowcy: 10.000 zł / brutto
- dla firmy transportowej, którą reprezentuje: 40.000 zł / netto do wykorzystania w autoryzowanej sieci Renault Trucks Polska na naprawę pojazdu Renault Trucks, zakup części Renault Trucks, zakup szkoleń z jazdy racjonalnej Renault Trucks lub Merchandise z E-Shop Renault Trucks
Za zajęcie 2. miejsca:
- dla kierowcy: 5 000 zł / brutto
Za zajęcie 3. miejsca:
- dla kierowcy: 3 000 zł / brutto
Pojazdy konkursowe Renault Trucks Optifuel Challenge
Warto zaznaczyć, że pojazdy, które wzięły udział w konkursie to Renault Trucks T High 480 DE Turbo Compound, spięte z naczepami Wielton Curtain Master. Samochody ciężarowe wyposażone zostały w ogumienie firmy Michelin X-Line z felgami Alcoa Wheels, co zapewniło optymalną przyczepność i trakcję. Masa ładunku w każdej naczepie wynosiła ponad 19 ton.
Układ Turbo Compound pozwala na obniżenie zużycia paliwa, a co za tym idzie również zmniejszenie emisji CO2 nawet o 10%. Dodatkowo jednostki te charakteryzują się wyższym momentem obrotowym (+300 Nm) w porównaniu z jednostkami napędowymi poprzedniej generacji.
Wszystkie dane dotyczące przejazdów były precyzyjnie monitorowane i pobierane za pomocą narzędzia Optifuel Infomax. Pozwoliło to na dokładną analizę osiągniętych wyników przez półfinalistów.
O Optifuel Challenge
Konkurs trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Rywalizacja w Optifuel Challenge to nie tylko okazja do sprawdzenia umiejętności kierowców, ale także promowanie racjonalnej jazdy! To wyjątkowe wydarzenie, które co edycję przyciąga coraz większą uwagę branży transportowej.
Niezmiennie od początku istnienia konkursu uczestnicy są oceniani ze względu na dwa podstawowe kryteria:
- poziom zużycia paliwa
- średnią prędkość przejazdu z uwzględnieniem przepisów prawa o ruchu drogowym
Komentarze