Scania dostarczy 50 autobusów długodystansowych z technologią Bio-LNG (LBG), które będą eksploatowane przez partnerów Flix w całej sieci FlixBus do 2025 roku. W ramach partnerstwa Flix i Scania przyczynić się do stopniowego zwiększania wykorzystania biogazu w transporcie autobusowym. Zapewni to wiele korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym oczekiwaną redukcję emisji CO2 o około 80 proc. w przypadku autobusów całkowicie zasilanych Bio-LNG. Modernizacja floty jest kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do dekarbonizacji w długoterminowej strategii Flix, przy założeniu osiągnięcia pełnej neutralności węglowej w Europie do 2040 r.
Współpraca w celu redukcji emisji CO2
Flix i Scania ogłaszają nawiązanie długoterminowego partnerstwa na rzecz bardziej zrównoważonego długodystansowego transportu autobusowego. Obie firmy postrzegają współpracę jako szansę na przyspieszenie przejścia na zrównoważoną mobilność poprzez opracowywanie nowych rozwiązań i wpływ na projektowanie potrzebnej infrastruktury.
Głównym celem jest dostarczenie partnerom Flix Bus do 50 autobusów długodystansowych zasilanych LNG (skroplonym gazem ziemnym). Zastosowane technologie, opracowane i wyprodukowane przez Scania, mają na celu umożliwienie zamiennego stosowania LNG i Bio-LNG (LBG), aby ułatwić przejście na najbardziej zrównoważone rozwiązanie na gaz.
W początkowej fazie projektu autobusy mogą być zasilane różnymi mieszankami paliw pochodzenia biologicznego i kopalnego. Celem jest stopniowe zwiększanie udziału Bio-LNG (LBG) z odpadów organicznych w mieszankach, aż do momentu, gdy autobusy będą zasilane wyłącznie Bio-LNG. Doprowadzi to do oczekiwanej redukcji emisji CO2 średnio o około 80 proc. Cel ten mieści się w ramach długoterminowego celu Scania i Flix, jakim jest neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.
Modernizacja autobusów zostanie przeprowadzona do końca 2025 r. Irizar, globalny producent autobusów, zintegruje model i6s Efficient z podwoziem Scania.
Jakie inne zalety kwalifikują biogaz do wykorzystania w transporcie długodystansowym?
Wcześniejsze doświadczenia Scania z autobusami napędzanymi biogazem pozwoliły już na znaczne obniżenie emisji CO2 w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi, jak również zmniejszenie hałasu przy jednoczesnym utrzymaniu równoważnej mocy i momentu obrotowego. Zalety te sprawiają, że biogaz jest opłacalną, wpisującą się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym opcją dla przewoźników wykonujących długodystansowy przewóz osób, którzy chcą w rentowny sposób poprawić swoje wyniki w zakresie zrównoważonego transportu.
– Zmiany klimatyczne w coraz większym stopniu odbijają się na naszej planecie i życiu ludzi. Jako globalna organizacja zajmująca się technologiami przewozowymi mamy świadomość swojej odpowiedzialności za torowanie drogi ku bardziej zrównoważonej przyszłości dla dobra społeczności, którym służymy. Dlatego chętnie korzystamy z każdej okazji do zmniejszenia naszego śladu węglowego. Modernizacja floty ma kluczowe znaczenie dla tego celu. Scania jest niezwykle cennym sojusznikiem dla Flix i naszych partnerów – przewoźników, którzy prowadzą działalność w różnych krajach. Cieszymy się, że możemy skorzystać z ich bogatego doświadczenia i know-how, aby przyczynić się do zmian w przewozie osób na długich dystansach. Z czasem pomoże nam to również dostosować ofertę do rosnącego zapotrzebowania na opcje podróży o niskim wpływie na środowisko ze strony coraz bardziej świadomego ekologicznie społeczeństwa – tłumaczy Fabian Stenger, dyrektor operacyjny Flix.
– Naszą ambicją jest bycie liderem w przewodzeniu zmianie w kierunku zrównoważonego systemu transportowego, a współpraca z Flix stanowi znaczący krok w tym kierunku. Rozwiązania na biogaz doskonale wpisują się w ducha gospodarki o obiegu zamkniętym i można je wdrożyć tu i teraz, oferując już dziś zrównoważony sposób na zrealizowanie celów klimatycznych i wzmocnienie odpowiedzialności społecznej. Autobusy długodystansowe na LBG/LNG stanowią również rozsądny wybór, ponieważ zapewniają zasięg i moc potrzebną do obsługi dowolnej trasy, przy niskich kosztach zarówno pod względem inwestycji, jak i eksploatacji. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Flix, ponieważ wiemy, że szerokie wdrożenie rozwiązań na biogaz może wywrzeć pozytywny wpływ, nie tylko z punktu widzenia operatora, lecz także władz i całego społeczeństwa – mówi Johanna Salomonsson Lind, wiceprezes i dyrektor ds. transportu pasażerskiego w Scania.
Flix i Scania nieustannie poszukują sposobów na zmniejszenie swojego wpływu na środowisko. Oba podmioty są uczestnikami inicjatywy Science-Based Targets (SBTi), która zapewnia firmom jasno określoną ścieżkę redukcji emisji zgodnie z celami porozumienia paryskiego.
Udział Flix w SBTi wiąże się z ogłoszonym niedawno zobowiązaniem do pełnej dekarbonizacji w Europie do 2040 r., znacznie wyprzedzającym ramy czasowe określone w porozumieniu paryskim. Ten długoterminowy cel jest realizowany poprzez wdrożenie holistycznej strategii klimatycznej opartej na czterech zasadach, w której kluczową rolę odgrywa modernizacja floty dzięki alternatywnym napędom i paliwom. Wśród nich ogromny potencjał wykazują technologie biogazowe, które są już gotowe do wykorzystania we flocie FlixBus. Oczywiście kluczową rolę w uczynieniu z biogazu cennego źródła energii odgrywa dostępność infrastruktury tankowania w Europie.
Jako pierwszy duży producent ciężkich pojazdów użytkowych, który zobowiązał się do realizacji SBTi, Scania postawiła sobie za cel ograniczenie emisji CO2 z działalności wewnętrznej o 50 proc. do 2025 r. oraz wspieranie klientów w ograniczaniu emisji z użytkowanych rozwiązań transportowych o 20 proc. w tym samym okresie.
Biogaz: dlaczego warto go wybrać i jakie są jego zalety?
Korzystanie z biogazu przynosi szereg korzyści zarówno na poziomie środowiskowym, jak i społeczno-ekonomicznym. Biogaz nie zawiera paliw kopalnych, jest odnawialny, produkowany lokalnie i ogranicza emisje. Skroplenie sprężonego biogazu umożliwia przewożenie większej ilości paliwa, a tym samym zwiększenie zasięgu.
Przechodząc na lokalnie produkowany płynny biogaz jako paliwo w transporcie długodystansowym, operatorzy mogą znacznie zmniejszyć wpływ na klimat, zarówno swój, jak i swoich klientów. Zasilanie gazem ma również pozytywny wpływ na ogólną jakość powietrza. Napędzane tym paliwem silniki Scania emitują mniej cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) oraz pracują ciszej. Przynosi to korzyści zarówno kierowcom i pasażerom, jak i całemu społeczeństwu.
Komentarze