1000 kilometrów na jednym zbiorniku wodoru. W pełni załadowana ciężarówka pobiła rekord!

28 września 2023, 15:16

Ciężarówka o masie 40 ton pokonała rekord w przejechanym dystansie na jednym tankowaniu płynnego wodoru. W ramach akcji #HydrogenRecordRun przejechanych zostało 1047 kilometrów. 

Duże osiągnięcie ciężarówki Mercedesa

Daimler Truck z powodzeniem wykazał, że zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych może być właściwym rozwiązaniem służącym dekarbonizacji zróżnicowanego i wymagającego dalekobieżnego transportu drogowego. W ramach zorganizowanego przez Daimler Truck wydarzenia #HydrogenRecordRun dopuszczony do ruchu drogowego prototyp ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck pokonał trasę o długości 1047 km na jednym tankowaniu ciekłego wodoru.
Pojazd napędzany systemem ogniw paliwowych marki cellcentric i wyposażony w układ zbiorników z ciekłym wodorem wyruszył w tę podróż w poniedziałkowe popołudnie 25 września z Centrum Obsługi Klienta Mercedes-Benz w Wörth. Przejazd zakończył się w Berlinie we wtorek 26 września w godzinach porannych. W pełni załadowana ciężarówka o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton pokonała tę trasę w warunkach rzeczywistych, nie emitując podczas jazdy dwutlenku węgla. Rekordowy przejazd z zaplombowanymi zbiornikami i kontrolą przebiegu został niezależnie potwierdzony certyfikatem kontroli TÜV Rheinland.
Wraz z Rainerem Müller-Finkeldei, szefem działu rozwoju produktów Mercedes-Benz Trucks, w wyjeździe wodorowej ciężarówki z Wörth am Rhein uczestniczyła Petra Dick-Walther, sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Nadrenii-Palatynatu, która zwróciła się do obecnych przedstawicieli międzynarodowych mediów:

 – Dzisiejszy dzień jest wyjątkowy! Z Nadrenii-Palatynatu wyjeżdża do Berlina samochód ciężarowy napędzany wodorem. Jesteśmy dumni z tego, iż tak przełomowa innowacja wywodzi się z Nadrenii-Palatynatu oraz została zaprojektowana i przetestowana w zakładzie w Wörth. Świadczy to o innowacyjności naszego regionu i przyczynia się do trwałych zmian w branży transportowej. Dzięki zastosowaniu nowych technologii dokonuje się przełom w transformacji i dekarbonizacji sektora transportowego. Wyraźnym tego świadectwem jest przejazd ciężarówki GenH2 Truck z Nadrenii-Palatynatu do Berlina.

Na zakończenie udanego rekordowego przejazdu linię mety w Ministergarten w dzielnicy Berlin-Mitte pokonał Andreas Gorbach, członek zarządu Daimler Truck AG odpowiedzialny za dział Truck Technology:

 – Do dekarbonizacji transportu potrzebujemy zarówno napędów akumulatorowo-elektrycznych, jak i wodorowych. Doskonałym obszarem zastosowań samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi są szczególnie trudne i wymagające elastyczności operacje w transporcie dalekobieżnym. Dowiedliśmy tego w imponujący sposób, przekraczając barierę 1000 kilometrów pokonanych na jednym tankowaniu zbiorników. Do kwestii zastosowania napędu wodorowego w samochodach ciężarowych podchodzimy bardzo poważnie i pomyślnie zmierzamy ku gotowości do produkcji seryjnej. Jednocześnie nasz dzisiejszy rekordowy przejazd ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, że oprócz odpowiednich rozwiązań w zakresie techniki napędowej, do dekarbonizacji transportu niezbędne są jeszcze dwa inne czynniki: zielona infrastruktura energetyczna oraz konkurencyjność kosztów w stosunku do pojazdów konwencjonalnych.

Przed rozpoczęciem przejazdu zbiorniki Mercedes-Benz GenH2 Truck napełniono ciekłym wodorem na stacji paliw Daimler Truck w ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth. Wodór dostarczony przez Air Liquide jest paliwem odnawialnym, ponieważ został wytworzony z biometanu posiadającego certyfikat pochodzenia. Kriogenicznym ciekłym wodorem o temperaturze -253 stopni Celsjusza napełniono dwa 40-kilogramowe zbiorniki, zamontowane po obu stronach podwozia. Dzięki bardzo dobrej izolacji zbiorników pojazdu, możliwe jest utrzymywanie wodoru w odpowiedniej temperaturze przez wystarczająco długi czas bez konieczności aktywnego chłodzenia. Przed startem #HydrogenRecordRun oba zbiorniki zostały zaplombowane przez TÜV Rheinland.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!