Hybrydowy układ chłodniczy w nowej generacji DAF XD

5 grudnia 2023, 15:02

Podwozia nowej generacji DAF to baza do budowy pojazdów, które pozwalają na znaczne ograniczenie emisji CO2 i hałasu, a jednocześnie są zrównoważoną kosztowo, uniwersalną propozycją. Przykładem jest demonstracyjny DAF XD 450 z hybrydowym układem chłodniczym przygotowany przez Grupę DBK wraz z firmami Ecoterm, Addvolt i Dhollandia.

Nowoczesne technologie w nowej generacji ciężarówek

DAF to producent, który od dekad aktywnie analizuje sposoby i technologie, które sprawią, że transport drogowy będzie bardziej ekologiczny. Holenderska marka oferuje pełną gamę samochodów elektrycznych. Oprócz tego DAF rozwija i bada możliwości zastosowania wodoru, jako paliwa do zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych przyszłości. Jednocześnie inżynierowie DAF-a nieustannie doskonalą samochody napędzane konwencjonalnymi silnikami diesla, które nadal stanowią efektywne źródło napędu, szczególnie w transporcie długodystansowym. Pojazdy nowej generacji DAF, a więc modele XF, XG, XG+ oraz XD, są pierwszymi na rynku ciężarówkami, z kabinami wydłużonymi w oparciu o nowe europejskie regulacje dotyczące długości pojazdów ciężarowych. Dłuższe nadwozia pozwalają nie tylko poprawić bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy, lecz także zastosować mocniej pochyloną ścianę czołową i znacząco zmniejszyć opory powietrza. W efekcie modele nowej generacji DAF mogą się pochwalić spalaniem nawet o 10 proc. niższym względem poprzedniej serii. Co więcej, DAF-y napędzanie silnikami diesla już obecnie mogą pomóc w znaczącym zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla. Jest to możliwe przy zastosowaniu HVO, a więc hydrorafinowanego oleju roślinnego. Te biopaliwo najnowszej generacji zapewnia zmniejszenie całościowej emisji CO2 („od źródła do koła”) nawet o 90 proc. w porównaniu ze zwykłym olejem napędowym. W przeciwieństwie do poprzednich generacji biopaliw, HVO nie ma wpływu na produkcję żywności. Co więcej, HVO może być stosowany w pojazdach ciężarowych DAF bez jakiegokolwiek ich dostosowania, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych osiągów, a także okresów międzyobsługowych do 200 tys. km w przypadku transportu długodystansowego.

Nowoczesne rozwiązania DAF

Redukcja emisji szkodliwych substancji i hałasu są szczególnie ważne w przypadku pojazdów dystrybucyjnych, operujących w gęsto zaludnionych obszarach, w tym również w godzinach wieczornych i nocnych. Przykładem pojazdu, który doskonale wpisuje się w te wymogi jest DAF XD 450 z trzecią osią skrętną, wysoką kabiną sypialną i zabudową chłodniczą, którego już testują firmy dystrybucyjne z całej Polski. Pojazd jest efektem współpracy Grupy DBK (dealer marki DAF) z firmami Ecoterm (dystrybutor nadwozi Igloocar i agregatów Carrier), Dhollandia (producent wind załadowczych) i Addvolt (dostawca rozwiązań do elektryfikacji transportu). Zamontowana na podwoziu DAF-a XD zabudowa firmy Igloocar spełnia wymogi konwencji ATP. Legitymuje się również certyfikatem FDA (amerykańska Agencja Żywności i Leków), co potwierdza, że można ją wykorzystywać również do transportu farmaceutycznego. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury w ładowni odpowiada hybrydowy agregat firmy Carrier, który może być zasilany zarówno olejem napędowym, jak i energią elektryczną, co pozwala znacząco ograniczyć poziom hałasu. Prąd do agregatu dostarcza inteligentna instalacja firmy Addvolt, złożona z magazynu energii i generatora kinetycznego. Akumulatory umożliwiają nawet na 8 godzin cichej pracy i mogą być ładowane zarówno podczas jazdy – przez generator kinetyczny, jak i w trakcie postoju – ze zwykłego gniazdka lub szybkiej ładowarki.

– Rozwiązania, które zastosowaliśmy w tym pojeździe są wiodące w skali europejskiej. Zabudowa oraz agregat pozwalają uzyskiwać różnice temperatur rzędu 50 stopni i użytkować tę ciężarówkę od północnych krańców Skandynawii po południowe regiony Hiszpanii czy Włoch – tłumaczy Tomasz Ostrowski z firmy Ecoterm, która wykonała zabudowę i instalację chłodniczą.

Opisywany egzemplarz DAF-a XD pozwala na zabranie nawet 20 europalet towaru przy ścisłej kontroli warunków panujących w przestrzeni ładunkowej. Na podwoziu o rozstawie osi 530 cm, ze zwisem tylnym wynoszącym 315 cm, zamontowano zabudowę o wymiarach wewnętrznych (dł. x szer. x wys.) 815 x 245 x 260 cm i objętości 53 m3. Ładowność pojazdu wynosi 13 800 kg. Samochód jest napędzany 11-litrowym silnikiem Paccar MX-11 o mocy 330 kW (449 KM), przenoszonej na oś napędową za pośrednictwem zautomatyzowanej, 12-stopniowej przekładni TraXon. Komfort pracy kierowcy podnoszą m.in. fotel Luxury Air oraz łóżko z regulowanym materacem Xtra Comfort.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!