Kolejna firma decyduje się na elektryczne ciężarówki tego producenta

11 grudnia 2023, 15:50

W połowie listopada FM Logistic rozpoczął testy samochodów elektrycznych. Na trasy wyjechała ciężarówka, którą realizowano zlecenia w dystrybucji lokalnej. W drugim etapie zaplanowano testy elektrycznych ciągników siodłowych. To kolejny krok milowy w realizacji wdrożonej przez firmę strategii Transport 4.0, w ramach której FM Logistic zobowiązuje się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie o 30% do 2030 roku.

Testy elektrycznych ciężarówek na stałej trasie

Od 13 listopada przez tydzień auto dostawcze Volvo FL Electric 42 realizowało kursy z magazynu FM Logistic w Mszczonowie oraz HUBu przeładunkowego w podwarszawskich Jankach, dziennie pokonując około 200 kilometrów. Testowym autem realizowane były zlecenia niewymagające kontroli temperatury, dla klientów FM Logistic z branży FMCG na terenie Warszawy i województwa mazowieckiego. W celu ekonomicznej i ekologicznej optymalizacji w ładunkach powrotnych auto transportowało puste palety i opakowania.
Podczas testów sprawdzano zasięg auta w realnych warunkach eksploatacyjnych, wpływ masy ładunku na zużycie energii, zyski środowiskowe i inne cechy użytkowe.

– Sprawdzenie „elektryków” w rzeczywistych warunkach pozwala na weryfikację parametrów technicznych z uwzględnieniem różnych obciążeń i warunków realizacji dostaw. Ma nam to ułatwić dobór ostatecznej konfiguracji auta. Dystrybucja lokalna to usługa, którą dzięki naszym cross-dockom realizujemy dla wielu klientów. Biorąc pod uwagę maksymalny zasięg samochodów elektrycznych, uznaliśmy, że będzie to najlepszy wariant do rozpoczęcia testów – tłumaczy Andrzej Wacyk, Transport Administration and Support Director, FM Logistic Central Europe, odpowiadający w FM Logistic również za flotę i kontraktowanie podwykonawców.

Ciężarówki wybrane do testów

Wybrane do testów VOLVO FL ELECTRIC 42 z zasięgiem maksymalnym do 300 kilometrów posiada zabudowę typu BOX – COOL V7 z 16 miejscami paletowymi i szereg funkcji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innych użytkowników dróg.

– Realizacja strategii Volvo Trucks w kierunku zeroemisyjności pokrywa się z założeniami działań FM Logistic, dlatego tym bardziej cieszę się, że mamy możliwość współpracować. Dzięki wspólnej wizji oraz szerokiej gamie modelowej Volvo Trucks, udało nam się wybrać pojazd ciężarowy najlepiej dostosowany do potrzeb Klienta i rozpocząć testy w rzeczywistych warunkach. Dysponujemy elektrycznymi modelami dedykowanymi do różnych typów transportu, w tym również dostaw miejskich, co pozwala na pełną realizację celów transportowych FM Logistic. Dzięki testom ze sprawdzonymi partnerami udowadniamy, że elektryczne samochody ciężarowe znajdują zastosowanie w transporcie już dziś – dodaje Marek Gawroński, E-Mobility & Sustainability Director, Volvo Trucks Polska.

FM Logistic precyzyjnie określił etapy realizacji strategii dekarbonizacji i konsekwentnie je realizuje. Modernizacja floty rozpoczęła się w ubiegłym roku. Pierwszym krokiem był zakup naczep z systemem solarnym.

– Nasz plan rozwoju „Transport 4.0. ma znaczenie strategiczne. W ciągu ostatniego roku zakupiliśmy 100 naczep o zabudowie typu chłodnia z ekologicznym systemem solarnym do ładowania akumulatora rozruchowego. Elektryfikacja to kolejny etap – dodaje Jacek Oraczewski, Transport Director, FM Logistic Central Europe.

Elektryfikacja transportu to konieczna odpowiedź nie tylko na globalne ocieplenie i coraz bardziej widoczne zmiany klimatu, ale też na hałas i problemy na rynku paliw kopalnych. Przy założeniu pochodzenia energii z sieci elektroenergetycznej, wykorzystanie elektrycznej ciężarówki pozwoli obniżyć emisję CO2na etapie eksploatacji średnio o 395 g na każdy przejechany kilometr. W przypadku zasilania z OZE, pojazd jest w 100% zeroemisyjny. Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie kwestii ekologicznych, a co za tym idzie coraz ostrzejsze restrykcje wprowadzane przez kolejne państwa unijne, jak i w całej wspólnocie, samochody elektryczne pozwolą rozwiązać część problemów z jakimi boryka się obecnie branża transportowa.

– Aktualne wzrosty opłat drogowych w Niemczech (związane z nową ustawą UE odnośnie emisji spalin aut ciężarowych), jak również zapowiedzi ich wprowadzenia w innych krajach Unii Europejskiej, wymuszają na branży transportowej zmiany dostosowania się do elektryfikacji transportu. Dodatkowo należy mieć też na uwadze wzmocnienie celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych aż do 90% od 2040 roku, co również będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyszłości transportu – zauważa Magdalena Wójcik, Senior Business Development Manager w FM Logistic.

Elektryfikacja floty to proces, który trzeba dobrze zaplanować. Ten i kolejne testy mają pomóc w opracowania właściwego modelu biznesowego i przygotować FM Logistic do inwestycji w samochody dostawcze z napędem elektrycznym na większą skalę.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!