Czy elektryczne autobusy miejskie w Gdańsku są w stanie zastąpić spalinowe odpowiedniki?

18 grudnia 2023, 13:13

5 października br. firma MAN Truck & Bus Polska przekazała spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje łącznie 18 autobusów elektrycznych. Przez pierwsze dwa miesiące elektrobusy były testowane na miejskich trasach.

Nie od razu Kraków zbudowano…

 – Jak przy każdym nowatorskim rozwiązaniu potrzebny był czas na jego wdrożenie – kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji związane były przede wszystkim z topografią i zasięgiem elektrobusów. Wszyscy uczymy się elektromobilności – zaznaczył Marcin Grabowski, dyrektor produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska

 – Był to czas pracowity i potrzebny. I już dziś możemy powiedzieć, że są tego efekty. Zakończyła się konfiguracja pojazdów i w ostatnich dniach sprawdzaliśmy ich funkcjonowanie, w bardzo trudnych, bo zimowych warunkach. Nasze nowe pojazdy, pomimo niekorzystnych warunków, tj. przy temperaturze do – 8 stopni C, na różnych liniach, różnicach terenu miasta i dużym natężeniu ruchu w czasie szczytów radzą sobie bardzo dobrze. Najważniejsza informacja jest taka, że to do czego zostały zakupione autobusy, czyli do wykonywania zadań naszej komunikacji miejskiej, realizują należycie. Z powodzeniem zrealizowane zostały przez nie także zadania powyżej 300 km. Autobus elektryczny w bardzo niekorzystnych warunkach przejechał ok. 340 km. – powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

 – Firma MAN przeprowadziła konfigurację pojazdów tak, żeby dostosować je do potrzeb komunikacyjnych Gdańska. Skonfigurowano system zasilania pojazdów, w tym system ogrzewania oraz zarządzania bateriami i w rezultacie osiągnęliśmy pełną sprawność operacyjną. Wykonujemy tymi autobusami, tyle samo średniego przebiegu dziennego, co dieslami. Skonfigurowane autobusy bardzo dobrze sobie radzą. Przebiegi osiągane w niekorzystnych warunkach atmosferycznych świadczą o tym, że gdańskie elektryczne MAN-y mogą osiągać zasięgi w przedziale 300 – 400 km na jednym ładowaniu. – dodał Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT.

Owocna współpraca

Dzięki współpracy wszystkich partnerów oraz niezawodnemu produktowi, jakim są autobusy elektryczne MAN Lion’s City E, produkowane w Starachowicach, założenia spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje w zakresie eksploatacji zakupionych elektrobusów są w 100% spełnione. Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z
elektromobilności. I to zrobiły. W celu jeszcze bardziej efektywnej eksploatacji MAN Lion’s City E, spółka MAN Truck & Bus Polska realizuje szkolenie z doskonalenia techniki jazdy elektrobusami dla kierowców GAiT, prowadzone przez eksperta MAN-a.

W kwietniu tego roku GAiT złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów MAN Lion’s City E, w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt tej inwestycji to 50,4 mln zł netto. GAiT aplikuje o dotację w wysokości 100 procent kosztów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jacek, 6 stycznia 2024, 22:12 3 0

Jednemu słowu nie wierzę, nagle się skonfigurowało i ożyło

Odpowiedz

Anonim, 7 stycznia 2024, 15:53 1 0

Tylko Dulkobus

Odpowiedz