100 lat pojazdów strażackich Scania

, 17 czerwca 2013, 11:35

W 1912 roku, gdy jeszcze większość ekip strażackich do gaszenia pożarów używała pompy zamontowanej na bryczce ciągniętej przez konie, Scania dostarczyła swój pierwszy pojazd pożarniczy – DLa Special – Brygadzie Strażackiej z Norrköping. Po trzech latach, w brygadzie pojawił się kolejny pojazd wyposażony w 24-metrową składaną drabinę.

Przełomowe daty w dziejach firmy

W 1919 roku Scania-Vabis (efekt połączenia pomiędzy dwoma szwedzkimi producentami pojazdów) wyprodukowała innowacyjny pojazd T-1, uważany za pierwszy na świecie pojazd strażacki z napędem 4×4. T-1 był pierwszą ciężarówką brygady w Södertälje, gdzie służył przez następnych 25 lat.

W 1939 roku Scania-Vabis stworzyła pojazd 33516. Trafił on do jednostki w Eskilstunie, która poszukiwała maszyn z obrotowymi drabinami.  Pojazd został wyposażony w 30-metrową drabinę firmy Magirus z Ulm. Służył do roku 1959.

W 1951 roku wyprodukowano pojazd L64 – szybką, benzynową ciężarówkę. Model ten  służył w jednostce działającej na potrzeby szwedzkiego miasta Sandviken i znajdującej się na jego terenie huty.

Od roku 1968 pojazdy Scania-Vabis zmieniły nazwę na Scania.

W 1980 roku powstaje model LB81. Niska zabudowa z kabiną załogową wyposażona w automatyczną skrzynię biegów i obrotową drabinę firmy Metz. Pojazd ten do tej pory pełni służbę w Szwecji.

Scania dziś

Obecnie po ponad 100 latach od ujrzenia światła dziennego przez pierwszy pojazd strażacki, Scania jest niezmiennie popularnym wyborem jednostek strażacko-ratowniczych na całym świecie. Szeroki wybór komponentów dostępny dzięki modułowej budowie pozwala operatorom i firmom zabudowującym stworzyć specyfikację pojazdu, która precyzyjnie odpowiada potrzebom klientów.

– „Po wzmożeniu naszych działań biznesowych w kierunku pojazdów ratowniczych i pożarniczych zwróciliśmy się do producentów zabudów, aby wspólnie stworzyć rozwiązanie łączące legendarną markę Scania z najlepszymi zabudowami pożarniczymi, o doskonałych walorach trakcyjnych w mieście i na bezdrożach. Pojazd kompatybilny z układami gaśniczymi o najwyższych parametrach, mogący więcej niż dotychczasowe konstrukcje. Celem nadrzędnym projektu była łatwość obsługi i bezawaryjność. Na nasze wezwania odpowiedziały dwie firmy: WISS – Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych i Szczęśniak Pojazdy Specjalistyczne, przez które dystrybuujemy swoje pojazdy do jednostek straży pożarnej. Od tej pory dostawy ciężarówek Scania podwajały się każdego roku. Przez ostatnie pięć lat dostarczyliśmy 335 pojazdów służących ciężkiemu ratownictwu” – powiedział Piotr Korus, Sales Development Manager ze Scania Polska – „Chcę podkreślić, że nie mieliśmy przez ten czas żadnych reklamacji technicznych. Samochody bardzo dobrze się sprawują, osiągnęliśmy założony cel, a teraz możemy się skoncentrować na ich dalszym rozwoju” – dodał.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!