Firma Holcim realizuje swoją strategię zrównoważonego rozwoju, stawiając na pojazd Mercedes-Benz eActros 600. Szwajcarski producent materiałów budowlanych zamierza włączyć do swojej europejskiej floty łącznie 1000 egzemplarzy akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki Mercedes-Benz Trucks.
Oba przedsiębiorstwa, jako silni partnerzy, podpisały w tej sprawie wspólny list intencyjny. Wolumen stanowi największe jak dotąd zaplanowane pojedyncze zamówienie na eActrosa 600, które przyczyni się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju w obu firmach.
Większość tych elektrycznych ciężarówek będzie eksploatowana w zestawach z naczepami silosowymi i posłuży do wymagającego transportu materiałów budowlanych, np. cementu. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin (stąd oznaczenie typu „600”), wraz z nową, ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia tej elektrycznej ciężarówce zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Oznacza to, że eActros 600 będzie mógł pokonać w ciągu jednego dnia dystans przekraczający 1000 kilometrów. Umożliwi to ładowanie pojazdu w wymaganych przepisami przerwach w pracy kierowców – nawet gdy nie będzie dostępne ładowanie megawatowe.
– Holcim jest jednym z najważniejszych klientów Mercedes-Benz Trucks w branży budowlanej. Bardzo nas cieszy, że w ramach transformacji w kierunku alternatywnych systemów napędowych firma ta dokonała wyboru eActrosa 600. Nasza elektryczna ciężarówka z trójramienną gwiazdą wyznaczy nowe wzorce w dziedzinie wydajności. – Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.
– Holcim przyspiesza transformację w kierunku bardziej zrównoważonego i wydajniejszego transportu poprzez dekarbonizację swojej logistyki. Jesteśmy zadowoleni, że możemy elektryfikować naszą flotę pojazdów we współpracy z Mercedes-Benz Trucks. W ten sposób chcemy zbliżyć się do osiągnięcia naszego celu – aby najpóźniej do roku 2030 trzydzieści procent nabywanych przez nas pojazdów lub zawieranych umów przypadało na bezemisyjne samochody ciężarowe o dużym tonażu. – Miljan Gutovic, Region Head Europe, Holcim
Mercedes-Benz eActros 600
W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Od początku sprzedaży klienci mogą zamawiać odpowiednie wyposażenie wstępne. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy ok. jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej ciężarówki jest nowa stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że wyznaczy ona nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
Rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu przewidziano na koniec roku 2024. Od samego początku eActros 600 będzie produkowany zarówno w wariancie ciągnika siodłowego, jak i w wariancie podwozia ciężarowego, co zapewni klientom szereg kolejnych możliwości zastosowania ciężarówki w transporcie elektrycznym. Obecnie powstaje flota około pięćdziesięciu prototypowych pojazdów – niektóre z nich trafią następnie do pierwszych klientów na testy w praktycznej eksploatacji.
Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
Informacja jest oparta na wewnętrznych symulacjach, ponieważ jeszcze nie zakończono prac nad wiążącym i jednolitym standardem systemu MCS (Megawatt Charging System).
Komentarze