Film „Wyczyn chomika” został wyświetlony 3,4 mln razy w ciągu jednego tygodnia. Przedstawia on nowe Volvo FMX, wyposażone w Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo), którym na wyboistej i pełnej zakrętów drodze w kamieniołomach kieruje chomik.
– „Zapewniam, że tak było naprawdę — chomik rzeczywiście może kierować samochodem” – mówi Sten Ragnhult, który wraz z kolegą, Janem-Inge Svenssonem był na miejscu testu w Hiszpanii.
Volvo Dynamic Steering umożliwia prowadzenie bez wysiłku w pełni załadowanego samochodu ciężarowego. Przy małej prędkości jazdy silnik elektryczny zastępuje mięśnie kierowcy. Celem projektantów tego układu było zapewnienie doskonałych możliwości kierowania pojazdem w każdych warunkach pracy.
– „Przy małej prędkości w pełni obciążonym pojazdem daje się kierować dosłownie jednym palcem. Podczas jazdy na autostradzie Aktywny Układ Kierowniczy Volvo zapewnia bezkonkurencyjną stateczność kierunkową” – mówi Jan-Inge Svensson, jeden z inżynierów pracujących nad oprogramowaniem systemowym w Volvo Trucks.
Volvo Dynamic Steering (Aktywny Układ Kierowniczy Volvo) bazuje na konwencjonalnym, mechanicznym systemie, w którym drążek kierowniczy łączy się z przekładnią kierowniczą. W operowaniu kierownicą pomaga kierowcy siła generowana przez hydrauliczny układ wspomagania. W układzie Volvo dodano elektronicznie sterowany silnik elektryczny sprzężony z wałem kierownicy. Silnik ten, współdziałający z hydraulicznym układem wspomagania układu kierowniczego, jest regulowany przez elektroniczną jednostkę sterującą z częstością kilku tysięcy razy na sekundę. Przy małych prędkościach silnik elektryczny dodaje siłę, a przy dużych automatycznie reguluje działanie układu kierowniczego i kompensuje szarpnięcia przekazywane na kierownicę, powodowane na przykład przez boczny wiatr lub nierówności powierzchni jezdni.
– „Czujniki znajdują się w różnych miejscach i wspólnie dają szczegółowy obraz tego, co dzieje się z samochodem ciężarowym. Na przykład czujniki na kołach i wale wyjściowym skrzyni biegów mierzą prędkość jazdy, a inne wskazują, który bieg jest aktualnie załączony” – opowiada Sten Ragnhult, odpowiedzialny za osprzęt systemów w Volvo Trucks.
W filmie „Wyczyn chomika” technologia ta została poddana testowi polegającym na umożliwieniu kierowania samochodem ciężarowym chomikowi ważącemu 175 gramów. Test przeprowadzono w kamieniołomach w hiszpańskim mieście Ourense. Specjalnie zaprojektowany kołowrotek dla chomika dołączono do koła kierownicy. Doświadczony kierowca-kaskader obsługiwał pedał przyspieszenia i hamulce, a także pilnował, aby chomik jechał we właściwym kierunku, kusząc go marchewką. Na filmie widać, jak wielki samochód ciężarowy delikatnie i bezpiecznie jedzie po pełnej zakrętów, wąskiej i nierównej drodze w kamieniołomie.
Zobacz film „Wyczyn chomika”.
Za kulisami filmu
Komentarze